آخرین خبر :

۸ هزار فرصت شغلی سهم خراسان جنوبی در طرح اشتغال فراگیر

امروز خراسان جنوبی- کاظمی فرد kazemi@birjandtoday.ir
سومین جلسه کارگروه اشتغال استان در سال جاری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و جمعی از مدیران کل و اعضای این کارگروه برگزار شد.
تحقق ۲۰ درصدی تعهد اشتغال استان از ابتدای امسال
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و دبیر این کارگروه گفت: در سال جاری تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی استان ۸ هزار فرصت شغلی است  و از ابتدای امسال ۲۰ درصد از تعهد اشتغال دستگاه های اجرایی محقق شده است. به گفته سنجری از ابتدای امسال یک هزار و ۶۲۳ نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت نام کرده اند. وی نرخ بیکاری را ۵/۱۱ درصد  عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری در کشور ۱۲٫۶ درصد می باشد  و این نشان می دهد نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشوری کاهش یافته است. وی با اشاره به  اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در استان گفت: امسال میزان سهمیه استان برای این طرح ۵۶۰ نفر است که تاکنون ۳۲ درصد این سهمیه محقق شده و تعداد ۱۷۵ نفر در ۹۱ بنگاه اقتصادی جذب شده اند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه امسال طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در استان جرا می شود، اظهار کرد: سهمیه استان برای اجرای طرح کارورزی در سالجاری ۲ هزار و ۲۵ نفر است که تاکنون ۴ هزار و ۷۰۳ نفر در سایت مربوطه ثبت نام کرده اند که یک هزار و ۲۰ نفر واجد شرایط هستند.
۸ هزار فرصت شغلی سهم  خراسان جنوبی در طرح اشتغال فراگیر
وی با بیان اینکه برای رسیدن به اشتغال موفق باید همه دستگاه های اجرایی استان به صورت هم افزایی عمل کرده و برنامه های اشتغالزایی از مجرای کارگروه اشتغال باشد، گفت: امسال کاهش ۰٫۸ درصد نرخ بیکاری در کشورهدف گذاری شده است. سنجری در ادامه به برنامه های اشتغال فراگیر در سطح کشوری اشاره کرد و گفت: این برنامه ها با هدف ایجاد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی، حفظ و صیانت اشتغال موجود و رفع مشکلات بنگاه های اقتصادی و کاهش عدم تعادل بازار کار  تبیین شده وسهم خراسان جنوبی از این تعهد، ایجاد هشت هزار فرصت شغلی بوده که باید  همه دستگاه های ذیربط  مورد توجه و همکاری قرار دهند.
اجرای طرح تعاون روستایی در استان
وی در ادامه به اجرای طرح تعاون در ۲۲ روستای استان اشاره کرد و افزود: در راستای عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، طرح تعاون روستایی اجرا می شود.
اختصاص ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در حوزه اشتغال خراسان جنوبی
سنجری با بیان اینکه در سال جاری معادل ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در بخش‌های مختلف برای حوزه اشتغال استان در نظر گرفته شده است، گفت: از این میزان ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مربوط به صندوق کارآفرینی، بیش‌از ۲۰ میلیارد تومان برای مشاغل خانگی، ۳۵ میلیارد تومان مربوط به کمیته امداد و ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مربوط به بهزیستی است.
اجرای پروژه ارتقای تولید و اشتغال پایدار در روستاها
سرپرست دفتر امور روستائی و عشایری استانداری از اجرای پروژه ارتقای تولید و اشتغال پایدار در دشتها و مناطق روستائی خبر داد و گفت مجری این طرح معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری می باشد و از برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است. به گفته عالیه خواجوی این پروژه در بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۹۵ تا افق سال ۱۴۰۴ مشخص شده و دارای برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد. وی با اشاره به اینکه برنامه کوتاه مدت پروژه ارتقای تولید و توزیع اشتغال پایدار در مناطق روستایی از سال ۹۵ شروع شده و امسال به اتمام می رسد، افزود: مجری این پروژه دستگاه های اجرایی شامل کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان امور عشایر و سازمان بهزیستی هستند که در بحث اشتغال برای هر یک از این دستگاه ها سهمیه ای مشخص شده است. وی با بیان اینکه سهمیه خراسان جنوبی از این پروژه در سال جاری ۴ هزار و ۴۷۷ شغل با اعتباری بالغ بر ۶۸ میلیارد و ۷۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.افزود: از سال گذشته تاکنون ۴۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان به طرح های اشتغالزایی در نقاط روستایی از طریق معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری اختصاص یافته که متقاضیان به بانک های عامل معرفی شدند و تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان در قالب  ۳۳ طرح پرداخت شده است. خواجوی عنوان کرد: در راستای این طرح‌ها برای ۱۹۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.
اجرای بیش  از ۸۰ پروژه در ۶ دهستان خراسان‌جنوبی توسط بسیج سازندگی
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۶ دهستان استان ۸۱ پروژه در حال انجام است، گفت: اولویت کار بسیج سازندگی در سال ۹۶ تمرکز بر روی دهستان‌ها و پیشرفت و آبادانی آنها است. زهرایی با بیان اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با هدف شناسایی نقاط محروم و رفع محرومیت آنها راه‌اندازی شده ، اظهار کرد: در این راستا برای خراسان‌جنوبی در سال اول ۶ دهستان تعریف شده و کارگروه‌های فرهنگی، تعلیم و تربیت، سلامت، زیرساخت و توانمندی و استقلال جزو زیر مجموعه‌های این قرارگاه در این ۶ دهستان می باشد. معاون ‌ اشتغال و خود کفائی کمیته امداد ‌خراسان‌جنوبی هم در این جلسه گفت: امسال تسهیلات و اعتبارات اشتغالزایی کمیته امداد استان ۵۱ میلیارد تومان است که ۳۵ میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی می باشد. سید رضا حسینی با بیان اینکه جامعه هدف کمیته امداد جامعه روستایی است، افزود: ۴۴ درصد طرح‌های اجرایی کمیته امداد در بخش دامپروری و کشاورزی است. وی با اشاره به اینکه در ۳ ماهه نخست امسال از مجموع تسهیلات اشتغال ۶۸ درصد در روستاها هزینه شده ،خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از منابع و تسهیلات کمیته امداد در سال ۹۶ باید در مناطقی که ضریب محرومیت روستایی دارند هزینه شود.
اجرای طرح تکاپو در استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با تأکید براینکه  موضوع اشتغال و بیکاری یکی از موضوعات مهم اجتماعی است گفت:یکی از مهمترین طرح های دولت در زمینه اشتغال که در زمان تبلیغات انتخابات، دکتر روحانی به بیان آن پرداخت، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی است. بی بی عصمت سرفرازی با اشاره به طرح هایی که توسط دولت در خصوص ایجاد اشتغال در سال جاری ابلاغ گردیده، افزود: دستگاههای اجرایی باید جهت تحقق اهداف و رسیدن به سهم تعیین شده در موضوع اشتغال تلاش بیشتری نمایند. وی با تاکید بر اجرای طرح تکاپو در استان، افزود: مهمترین ویژگی این طرح توجه به مشارکت مردم و پیش بینی بازار فروش محصولات و تغییر ذائقه مشتری است.    وی با بیان اینکه یکی از رسالت های کارگروه اشتغال پرداختن به مسائل و مشکلات این حوزه و بازار فروش محصولات تولیدی استان است که باید به صورت ویژه بررسی شود، افزود:فضا و بستر اشتغال برای بانوان در روستاها به خوبی فراهم شده و باید همه مسئولان و مردم در جهت آن قدم بردارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*