لزوم مشاوره ازدواج پیش از زوج شدن اجرای طرح آماز در راستای کاهش طلاق

اگر در آستانه ازدواج هستید بهتر است سری هم به دفاتر مشاوره ازدواج بزنید. این روزها کارشناسان بسیاری توصیه می کنند که زوج های جوان قبل از آغاز زندگی مشترک حتماً بامشاور معتمد مشورت کنند چرا که یکی از علل اصلی طلاق عدم توجه به مشاوره قبل از ازدواج و سر سری گرفتن آن است. جوانان بسیاری را می شناسیم که در زمان عقد یا نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج؛ یک زندگی ایده آل و بدون هرگونه اختلاف و درگیری را تصور می کنند و با چنین دیدگاهی بر این باورند که بینشان ۱۰۰ درصد تفاهم وجود دارد، غافل از این که در نخستین مشکلی که برایشان هنگام زندگی مشترک به وجود می آید، آرمان ها و رویاهایشان به یکباره فرو می ریزد و سریع از زیر بار مسئولیت زندگی مشترک شانه خالی می کنند و تصمیم به جدایی می گیرند .
نداشتن مهارت گفتمان از علل اصلی اختلاف زوجین در ۵ سال نخست ازدواج
به اذعان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیشترین عامل اختلافات زوجین در ۵ سال اول زندگی بخاطر این است که زوجین یادندارند با هم ارتباط برقرار کنند و مهارت گفتمان متقابل در بینشان ضعیف است و در موقع خواستگاری نیز دختر و پسر فقط یک جلسه با هم صحبت می کنند و این گفتمان به همینجا منتهی می شود و بعد از آن مراحل عقد و ازدواج توسط خانواده فراهم می شود .
لزوم مشاوره قبل از ازدواج در طرح آماز
حجت الاسلام والمسلمین وحدانی نیا در گفت وگو با خبرنگار ما در باب اهمیت مشاوره قبل از ازدواج ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، مشاوره قبل از ازدواج برای ثبت سند ازدواج الزامی است که این مصوبه به استان ها ابلاغ شده و در خراسان جنوبی نیز سازمان بهزیستی با همکاری چند نهاد دیگر در صدد اجرای طرحی با نام آماز بر آمده است . وی افزود: در این طرح زوجین بعد از مراجعه به دفاتر ازدواج علاوه بر تاییدیه آزمایشات ژنتیک باید تاییدیه مشاوره قبل از ازدواج را داشته باشند یا اینکه اگر مقدمات کار را خانواده ها فراهم کرده باشند زوجین برای گرفتن سند ازدواج این تاییدیه را باید ارائه دهند.وی با بیان اینکه اجرای این طرح به فرهنگ سازی نیاز دارد و زمان بر خواهد بود ، اذعان داشت: خانواده ها باید نسبت به مشاوره قبل از ازدواج زوجین را ترغیب کنند تا زندگی مشترک آنها از دوام بیشتری برخوردار باشد.
ﻋﺠﻠﻪ در ازدواج و جدی نگرفتن تناسب بین دو طرف و بروز اختلافات
به گفته کارشناس دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی خراسان جنوبی انتخاب ﺻﺤﻴﺢ و آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﻫﻤﺴﺮ آﻳﻨﺪه ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ آﮔﺎﻫﻲ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻛﺎﻣﻞ و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ازدواج اﺳﺖ . عاطفه افشاری در گفت وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه در ازدواج صحیح ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ، ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ، اﻋﺘﻘﺎدی و اﻗﺘﺼﺎدی و ﻣﻼک ﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺧﺘﻼف ﺳﻨﻲ ، ﺗﺸﺎﺑﻪ اﺧﻼﻗﻲ و ﺗﻴﭗ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ، ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﻴﺠﺎﻧﺎت دو ﻃﺮف و …. حائز اهمیت است ، افزود: ﻋﺠﻠﻪ در ازدواج ﻳﺎ ﺟﺪی ﻧﮕﺮﻓﺘﻦ ﻣﻮارد ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه در ﺑﺎﻻ ، اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺮوز ﻣﺸﻜﻼت و اﺧﺘﻼﻓﺎت را در زﻣﺎن آﺷﻨﺎﻳﻲ ﻳﺎ ﭘﺲ از ازدواج ﺑﺎﻻ ﻣﻲ ﺑﺮد ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺎت ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﻛﻪ در ﻇﺎﻫﺮ رﻳﺰ و ﺟﺰﺋﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻣﻲ ﺗﻮان از ﺑﺮوز اﺧﺘﻼﻓﺎت اﺳﺎﺳﻲ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻛﺮد و ﻣﺸﻜﻞ ﭘﻴﺶ آﻣﺪه را ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮه ﻣﻤﻜﻦ ﺣﻞ ﻧﻤﻮد ﻛﻪ راه ﺣﻞ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼت را ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﺸﺎور ﻣﺘﺨﺼﺺ ازدواج ﺑﻪ دﺳﺖ آورد.
دختر و پسر در آستانه ازدواج چه زمانی به مشاور مراجعه کنند
وی معتقد است : ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺎوره زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﻮز ﻫﻴﭻ ﺻﺤﺒﺘﻲ ﺑﻴﻦ اﻓﺮاد ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﻛﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ اﻓﺮاد ﺑﻌﺪ از ﻣﺪت ﻫﺎ ﺣﺮف زدن و راﺑﻄﻪ داﺷﺘﻦ و ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻼﻗﻪ، ﺗﺎﺛﻴﺮ ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﻧﺪارد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ زﻣﺎن ﺑﺮای ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺎور زﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮد آﻣﺎدﮔﻲ دارد و ﺣﺪاﻗﻞ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺎ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ درﺑﺎره ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﻔﺖ وﮔﻮ ﻛﺮده اﺳﺖ. وی با اشاره به آمار نگران کننده طلاق که در رسانه ها در ۵ سال نخست زندگی مشترک عنوان می شود ، ادامه داد : توصیه می شود زوجین حتما قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند .
زوجین تصور می کنند به حدی از بلوغ رسیده اند که به مشاور نیاز ندارند
وی تصریح کرد: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﻛﺸﻮر ﻣﺎ زوج ﻫﺎ ﺧﻴﻠﻲ وﻗﺖ ﻫﺎ اﻃﻼع ﻛﺎﻓﻲ از ﻣﺸﺎوره ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺎوران در اﺧﺘﻴﺎر آﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﮔﺬارﻧﺪ ﻧﺪارﻧﺪ، ﻳﺎ ﮔﺎﻫﻲ اﺣﺴﺎس ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﭼﻮن ﺑﻪ ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ از اﺳﺘﻘﻼل ﻣﺎﻟﻲ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ رﺳﻴﺪه اﻧﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺪون ﻣﺸﻮرت ﺑﺎ اﻓﺮاد دﻳﮕﺮ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ اﻧﺘﺨﺎب را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻋﺪه ای ﻫﻢ در اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺸﺎور اﺷﺘﺒﺎه ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﺎ ﻣﺸﻮرت دوﺳﺘﺎﻧﺸﺎن ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻼک ﻫﺎی ﻛﻠﻴﺸﻪ ای را ﺑﺮای ﻫﻤﺴﺮﺷﺎن در ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ و زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ دﺧﺘﺮ ﻳﺎ ﭘﺴﺮی ﺑﺎ اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ را ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ اﺣﺴﺎس ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ آن زوج روﻳﺎﻳﻲ رﺳﻴﺪه اﻧﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ دﺳﺖ ﺑﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲ زﻧﻨﺪ .
زوجین صادقانه با مشاور سخن بگویند
افشاری ادامه داد : زن و ﻣﺮد در ﻣﺮﺣﻠﻪ اول ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ رﻓﺘﺎری، ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ، ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ و ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ، ﻛﻪ اﮔﺮ اﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮد در ﻣﺮاﺣﻞ دﻳﮕﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ذﻫﻨﻲ و ﺗﻔﻜﺮاﺗﻲ ﻛﻪ دارﻧﺪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﻧﻜﺎت ﻣﺸﺘﺮک و ﻏﻴﺮ ﻣﺸﺘﺮک ذﻫﻨﻲ ﺷﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدد ﺑﻌﺪ از اﻳﻦ ﻫﻢ ﻧﻮع ﻧﮕﺎه ﺑﻪ زﻧﺪﮔﻲ و ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ و ﺗﻔﺮﻳﺤﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻟﺤﻈﺎت ﻣﺸﺘﺮﻛﺸﺎن ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد و ﺑﻪ ﻧﻈﺮمن ﻫﻤﻪ اﻳﻨﻬﺎ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺳﺖ و ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺟﻤﺎﻟﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﻮﻧﺪ. او معتقد است اگر ﻣﺸﺎوره ﻗﺒﻞ از ازدواج ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎ و ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و ﻓﺮد ﻣﺸﺎوره دﻫﻨﺪه از آﮔﺎﻫﻲ و اﻃﻼﻋﺎت ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ دو ﻃﺮف ﻛﻤﻚ زﻳﺎدی ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ دو ﻧﻔﺮی ﻛﻪ ﺑﺮای ﻣﺸﺎوره ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺻﺪاﻗﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻣﺸﺎور در ﻣﻴﺎن بگذارند .
زوجین در مشاوره خود را بهتر نشان می دهند
وی اذعان داشت:در ﻣﺸﺎوره ﭘﻴﺶ از ازدواج، ﻣﺸﺎور ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻣﻲ داﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﻼﻳﻖ اﻓﺮاد ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻳﺎ ﻧﻪ و وﻗﺘﻲ اﻳﻦ اﻓﺮاد ﺑﺮای ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺎدرﺳﺘﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺎور اﻳﻦ ﻣﻮارد را ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻲ دﻫﺪو در ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﺮای ﻣﺸﺎوره ﭘﻴﺶ از ازدواج، اﻓﺮاد ﺳﻌﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺧﻮد را ﺑﻬﺘﺮ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﻤﻪ اﻳﻦ ﻣﻮارد ﺑﺮای ﻣﺸﺎور ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﻴﺺ اﺳﺖ و ﻣﺸﺎوران ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﺧﻼﻗﻲ اﻃﻼﻋﺎت ﺧﺼﻮﺻﻲ اﻓﺮاد را ﻓﺎش ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﭘﻴﺎم ﻫﺎی ﻣﺸﺎور ﺑﺎﺷﻨﺪ. افشاری معتقد است : ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻬﻤﻲ ﻣﺜﻞ ازدواج ﻧﮕﺎه ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ای ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﺪ و ﻣﺸﺎوران وﻇﻴﻔﻪ دارﻧﺪ درﺑﺎره آﻳﻨﺪه ازدواج ﺑﺎ زوج ﻫﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﻨﻨﺪ وﻟﻲ ﺣﺮف را ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻪ ﻣﺸﺎوره ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻲ ﻃﺮﻓﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺐ ﻣﺸﺎور ﺑﺮوﻧﺪ و اﺟﺎزه دﻫﻨﺪ ﺗﺎ روﻧﺪ ﻣﺸﺎوره ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ و در ﻣﺴﻴﺮ ﺧﻮدش ﻃﻲ ﺷﻮد وﮔﺮﻧﻪ دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎزی ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﺸﺎوره ﻧﻴﺴﺖ. بنابراین با توجه به آمار رو به رشدطلاق در جامعه و بروز اختلافات خانوادگی فراوان در بین زوجین آن هم در سالهای اولیه زندگی مراجعه به مشاور قبل از ازدواج حداقل کاری است که می توان برای یک عمر زندگی مشترک انجام داد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*