سرمقاله/فساد،واقعیتی غیرقابل انکار…!!

رنکینگ و رتبه جهانی کشورمان در باب فساد چه اقتصادی و چه اداری بسیار تکان دهنده و تأسف بار و هشدار دهنده است، کتمان آن به مانند این است که خورشید را انکار کنی، نه میتوان نادیده اش گرفت ونه میتوان کاری کرد چون به مانند ریشه های سرطانی دایم درحال تکثیر ونفوذ است، این دو سرطان کشور را لاغرو زرد صورت کرده که برای زنده ماندن این بیمار روبه موت نیاز به شیمی درمانی و دادن اشعه است که غده های سرطانی را ضعیف وبعد نابود کند، این را همه می دانند اما چرا اتفاقی نمی افتد وهرروز با روش و شکل جدیدی رخ نشان میدهد که با روش های قبل اش متفاوت است، یعنی غده های سرطانی هوشمند که درمقابل دارو مقاوم شده اند ودارو ها را هم درخود هضم می کنند!!
فساد اقتصادی واداری به خودی خود متولد و نشونما نمی کند، بسترش که آماده شد تصاعدی بچه می زاید و در کوتاهترین زمان فراگیر میشود که همه به نوعی درآن دخیل میشوند وبه نسبت کاربری اش آلوده میشوند گاه درحد تخم مرغی وگاه درحد شتری ، بستگی به قیمت آدم ها دارد که چقدر برای خودشان ارزش گذارند ، وقتی تو نتوانی ازراه قانونی ودرکوتاه ترین زمان ممکن کارهای روزمره واداری ات را به انجام رسانی وبرای انجامش نیاز به دادن رشوه ای درحد جعبه شیرینی یا پیراهن و ادکلنی باشد ویا درحد تقدیم سوئیچ ماشین صفر بی ام دبلیو وپیش کش پنت هاوس و ویلا مفهومش این است که فساد شکل گرفته وتوهم به آن آلوده شدی، وقتی می بینی کارمند ساده اداره یا یک موسسه مالی به ناگاه چهره عوض میکند و ریخت وپاش های غریبی دارد باید شک کردبه سلامت او ومدیرانش که او حلقه کوچکی ازآن است.
اخباری که درمورد میزان، کاسپین، فرشتگان و پدیده به بیرون درز کرد عمق فاجعه فسادپذیری و فسادپروری را میتوانی لمس کنی ودراین بین نیز کارمندان سالم و شریف میشوند هیزم این تنور سوزاننده !!
وقتی برای صادرات وواردات به هزارتوی قانون گریزی اش برمیخوری وتا حلقه اتصال رانیابی به مقصد نیز نخواهی رسید تعفن فساد جانت را می آزارد !!
وقتی فرارمالیاتی را از صدها میلیون تومان به چندمیلیون تومان تبدیل میکنی مفهوم اش این است که تونیز آلوده شده ای !! وقتی علمای دین که قبل ترها فتوای شان حکومتی را می لرزاند فتوای حرام بودن معاملات ربوی بانک ها را صادر می کنند وتو خواهان اجرای آنی ومسولین شعب به ریش ات می خندند یعنی این که فساد در باورهای مذهبی مردم نیز رسوخ کرده !!
وقتی صدها وهزاران میلیارد تومان اختلاس می شود آن هم درکشوری که یک سوم جمعیت اش زیر خط فقر مطلق اند باید بفهمی که فساد یعنی چه !!
وقتی زمین خواری، کوه خواری ودریا خواری می شود یک اصل برای پیشرفت و از هر صدتا چند عددآن برملا می شود یعنی پشت پرده خبرهای داغی است که همگان ازآن بی اطلاع اند !!
وقتی گروه ها و واحدها ومراجع نظارتی خود نیاز به نظارت داشته باشند مفهوم اش یعنی گندیدن نمک است !!
وقتی وابسته به قدرت نباشی وباصطلاح سرت به زندگی خودت باشد وشاهدباشی که حق فرزندانت را به دلیل نداشتن رابطه خورده اندو آب خنکی هم رویش وا مانده و بیکاری، سرخورده میشوی مزه تلخ فسادرا باگوشت وپوستت می چشی !!
مثال ها فراوانند ومثنوی هفتادمن کاغذ ، خب !! چه بایدکرد؟! بنشینیم و دست برروی هم بگذاریم وشاهد فروپاشی جامعه ای باشیم که مردم برایش بهای گزافی دادند؟ سرپوش بگذاریم بر این باتلاقی که هرچه بیشتردست و پا می زنی بیشتر فرو می روی، طبق معمول صورت مساله پاک کنیم وخودمان را به همان کوچه معروف علی چپ بزنیم وانگار همه چیز آرام است وماچقدرخوشحالیم !!
تا اراده ای مستحکم وخواستی ملی وفراجناحی نباشد و تمام افراد و مسئولین درهر رده وباهرعنوان و درجه ای پس از احراز محکومیت در دادگاه های صالح ازدم تیغ اجرای قانون گذراند تا شاید این حجم سنگین فساد سبک ترشود ، فسادی که سیاست، فرهنگ و جامعه را در خودغرق خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*