ر بازدید خبرنگاران از سه واحد تولیدی کوچک بیرجند عنوان شد؛ بیمه، مالیات و نبود سرمایه در گردش مشکل واحد های تولیدی استان ۵۴ درصد اشتغال صنایع استان در بخش صنایع کوچک است

در آستانه روز خبرنگار و روز حمایت از صنایع کوچک تعدای از خبرنگاران از سه واحد تولیدی کوچک در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرده و در نشست خبری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی شرکت کردند.
اولین واحد تولیدی که مورد بازدید خبرنگاران و مدیران و معاونین شرکت شهرک صنعتی استان قرار گرفت شرکت خوش نصیب تجارت تولید کننده نایلون، نایلکس ،کسیه زباله و.. بود
عبدالعزیز ریگی میرجاوه مدیرعامل این شرکت در این بازدید گفت: سرمایه گذاری در این واحد صنعتی بصورت خصوصی صورت گرفته و تولید انواع نایلون و نایلکس از جمله تولیدات ما در این واحد صنعتی است.وی میزان تولید این واحد صنعتی را ۲۰ تن در یک ماه عنوان کرد و گفت: تنها ۱۰ درصد از محصولات تولیدی ما در داخل استان و کشور به فروش می رسد و بخش اعظم آن به کشورهای پاکستان و افغانستان صادر می شود.وی میزان صادرات را معادل یکصد میلیون تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین صادرات از طریق بازاچه های ماهیرود، دوکوهانه، میرجاوه و کوهک سروان انجام می شود. ریگی میرجاوه با بیان اینکه این واحد را در شرایط ورشکستگی تحویل گرفته، گفت: تا کنون در این واحد بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سرمایه گذاری صورت گرفته و برای توسعه و افزایش تولید نیازمند ۵۰۰ میلیون تسهیلات است. وی مشکلات بیمه، مالیات معوقه،کمبود مواد اولیه و نبود بازار فروش در داخل استان را از اعم مشکلات عنوان کرد و خواستار همکاری بیشتر مسئولین با واحد های تولیدی شد.
دومین واحد تولیدی که خبرنگاران از آن بازدید کردند شرکت سیمین پلاست ایرانیان بود. یوسفی مدیر این شرکت در جمع خبرنگاران گفت: سرمایه گذار قبلی در سال ۸۸ در این واحد با همکاری یک هیات از چین شروع به کار کردند که پس از دوماه فعالیت موفق به راه اندازی این واحد نشدند اما به لطف خدا ما در اسفند ماه ۹۵ با اتکا به دانش داخلی توانستیم این واحد را راه اندازی کنیم. وی نبود نیروی فنی متخصص و تامین مواد اولیه را از مشکلات این واحد تولیدی عنوان کرد و افزود در حال حاضر ۳۵ نفر بطور مستقیم و ۶۰ نفر بطور غیر مستقیم در این واحد مشغول بکار می باشند و در طرح توسعه ای که تا پایان سال جاری خواهیم داشت این اشتغال زایی به ۱۲۰ نفر خواهد رسید.
آخرین واحد تولیدی که خبرنگاران در آن حضور پیدا کردند شرکت محصولات لبنی آلبان بود که پس از سالها تعطیلی در اردیبهشت ماه سال جاری با سرمایه گذار جدید فعالیت خود را شروع کرده بود.محمدی مدیرعامل این شرکت در جمع خبرنگاران گفت: این مجموعه از سال ۸۴ شروع به ساخت نموده و پس از دوسال آماده فعالیت بوده که با توجه به شرایط رکود در چند سال گذشته با مشکلاتی از قبیل کمبود سرمایه درگردش مواجه شد که این مشکلات از اردیبهشت ماه سال جاری که سرمایه گذار جدید وارد کار شد مرتفع شد و شروع به فعالیت اولیه کرده است.وی با بیان اینکه جای یک صنعت قوی لبنیات در بیرجند خالی است اظهار امیدواری کرد با فعالیت این واحد صنعتی گام مهمی در این راستا برداشته شود و محصولات مناسبی در خراسان جنوبی تولید کنیم. وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری اولیه شش میلیارد تومان بوده، گفت: سرمایه در گردش ما در سال قطعا دو میلیارد خواهد بود که این موضوع نیازمند حمایت ویژه مسئولان است چراکه با تسهیلات با سود ۲۵ درصد قطعا نمی توانیم کار کنیم.مدیرعامل شرکت محصولات لبنی آلبان با اشاره به مشکلات نبود سرمایه در گردش ، گران بودن سود تسهیلات، مشکلات بیمه و مالیات و طولانی بودن اخذ مجوز های لازم ، افزود: در چند ماه گذشته بیشتر درگیر دریافت مجوزها بوده ایم و هنوز تسهیلاتی را دریافت نکرده ایم که امیدواریم مسئولان در پرداخت تسهیلات با ما همکاری بیشتری داشته باشند.
پیش بینی ۲ هزار نفر اشتغال جدید
با سر مایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران از پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق به واحدهای تولیدی کوچک استان در سال گذشته خبر داد و گفت: طرح رونق تولید در سال جاری با هدف تامین منابع مالی واحدهای تولیدی کوچک، طرح های ناتمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بخش معدن ادامه دارد. شهرکی با بیان اینکه ۶۳ طرح و واحد تولیدی صنعتی برای دریافت تسهیلات رونق تولید جدید ثبت نام کردند، گفت: میزان تسهیلات مورد نیاز این واحد ها ۱۸۸ میلیارد تومان است که از این میزان ۴۷ واحد تولیدی به مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان، ۱۶ طرح ناتمام به مبلغ ۳۶ میلیارد تومان و ۱۳ طرح کشاورزی به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان می باشد.به گفته وی ۴۲ طرح و واحد صنعتی ثبت نامی در سامانه بهین یاب با تسهیلات ۵۷ میلیارد تومان در کارگروه استانی مصوب شده و برای بررسی به بانک ها معرفی شدند. وی در ادامه از صادرات گاز تا یکماه آینده از بازارچه مرزی استان خبر داد و گفت: هدف گذاری سال جاری ۲۰۰ میلیون دلار صادرات از استان و همچنین ۹۰۰ میلیون دلار خروجی کالا از استان خراسان جنوبی به افغانستان است.شهرکی با اشاره به راه اندازی بازارچه‌های تعطیل استان، گفت: در حال حاضر امکانات صادرات مرغ استان از بازارچه دوکوهانه به صورت یکطرفه فعال شده و امیدواریم با این کار مسئولان کشور افغانستان راغب شوند تا امکانات لازم را در مرز دوکوهانه مستقر کنند.به گفته وی موافقت اولیه برای بازگشایی یکطرفه بازارچه مرزی گلورده برای سیمان انجام شده و خراسان جنوبی هیچ محدودیتی برای خروج سیمان از این بازارچه به افغانستان ندارد و در حوزه بازارچه یزدان برای صادرات سوخت هماهنگی ها انجام شده است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح کارخانه کک طبس و عملیات استخراج طلا در نهبندان همزمان با هفته دولت اشاره کرد و افزود: در سال جاری ۲ هزار اشتغال و سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در استان پیش بینی شده است.
۵۴ درصد اشتغال صنایع استان در بخش صنایع کوچک است
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در این نشست خبری گفت: اولویت اصلی دولت تدبیر و امید بهبود فضای کسب و کار و توجه ویژه به بخش خصوصی است و راه تحقق این مهم تاکید و توجه به تولیدات داخلی با هدف اشتغالزایی می باشد. جرجانی افزود: توجه به صنایع کوچک و متوسط گامی را مهم در جهت تحقق یافتن منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه مقوله اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از تولیدات داخلی و ایجاد فرصت های شغلی است. وی با بیان اینکه درحال حاضر ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: ۹۴ درصد واحدهای صنعتی خراسان جنوبی جزو واحدهای صنعتی کوچک می باشند و ۵۴ درصد اشتغال صنایع استان در بخش صنایع کوچک است. وی با اشاره به اینکه ۳۵۶ هکتار زمین صنعتی در استان خراسان جنوبی تاکنون واگذار شده است، وی عنوان کرد: در طرح رونق امسال طرح های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی می توانند تسهیلات دریافت کنند تا آن را به بهره برداری برسانند. عابدینی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان هم گفت: مدل‌های حمایتی مختلفی برای پشتیبانی صنایع وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به دوره های آموزشی، تورهای صنعتی آموزشی، حضور در نمایشگاه‌ها، ایجاد شرکت‌های خدمات صادراتی، خوشه‌های صادرات، شبکه‌سازی و توسعه خوشه‌ها، ایجاد مجتمع فناوری اطلاعات و تشکیل اتحادیه و تعاونی صنایع پایین‌دستی اشاره کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*