آخرین خبر :

خراسان جنوبی قطب مبارزه با بیماری هاری در شرق و جنوب شرق کشور می شود.

«بیرجند همکار انستیتو پاستور ایران در مبارزه با بیماری هاری خواهد بود» این جمله را مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور روز گذشته در نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان اعلام و ابراز امیدواری کرد آزمایشگاه تخصصی که قرار است به این منظور در مرکز استان احداث شود با حمایت اعتبارات استانی هر چه زود تر به نتیجه برسد.
دکتر داریوش جهان پیما به خوبی از عملکرد دامپزشکی استان خراسان جنوبی آگاه است و همین موضوع را مهمترین دلیل برای واگذاری قطب مبارزه با بیماری هاری در شرق و جنوب شرق کشور به خراسان جنوبی می داند.
او با اشاره به اینکه توانایی استان در مبارزه با بیماری تب برفکی و پاک ماندن دام استان در ۴ سال کار ارزشمند و قابل تقدیر است، گفت: چون در کشور سیکل وحشی بیماری هاری فعال است با کمک سازمان دامپزشکی جهانی و برنامه هایی که در کشور توسط وزارت کشور و سازمان محیط زیست در نظر گرفته شد سازمان دامپزشکی کشور چند منطقه در ایران را برای تحقیق و مبارزه با این بیماری انتخاب کرده است.
به گفته او برای اجرای این برنامه در استان نیاز به یک آزمایشگاه مدرن دامپزشکی است که علاوه بر اعتبارات ملی که برای آن در نظر گرفته می شود باید از اعتبارات استانی نیز بهره مند شود.
دکتر جهان پیما به دلیل شرایط اعتباری نامشخص هیچ تاریخی برای احداث این آزمایشگاه اعلام نکرد اما به این موضوع تاکید داشت که بیماری هاری از جمله بیماری های بسیار خطرناک محسوب می شود که باید برای مبارزه با آن تمام سیستم های اداری و بهداشتی از جمله وزارت کشور ،محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در کنار دامپزشکی قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه هر درجه یک شدنی هزینه هایی نیز دارد به رتبه و جایگاه خراسان جنوبی در بحث مبارزه و مقابله با بیماری ها اشاره کرد چنانکه این استان توانسته با حداقل نیرو و اعتبار به لحاظ عملکرد سازمانی در جایگاه مطلوب و قابل قبولی قرار گیرد.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور افزود: این استان یکی از استان های بسیار موفق در کشور به لحاظ علمی و فنی است تا جایی که آمار های موفقیت آن در کوشش و مبارزه با بیماری ها و همچنین عاری ماندن از بیماری ویروسی تب برفکی در ۴ سال و نیز عدم مشاهده تب کنگو در شرایطی که در مجاورت افغانستان است ، خراسان جنوبی را زبان زد کشور کرده است.
او از این استان به عنوان یک مرزبان بهداشتی یاد کرد و گفت: با توجه به تفاهم نامه ای که سازمان دامپزشکی ایران با کشور افغانستان امضا کرده است قرار شد از طریق امکانات و توانایی خراسان جنوبی در عمق ۲۰ کیلومتری مرز از طرف ایران و افغانستان یک منطقه امن برای خدمات دامپزشکی تعریف شود.
کمبود اعتبارات
دکتر داریوش جهان پیما هرچند شرایط کاری را در سازمان دامپزشکی بسیار مهم و پایه اصلی اقتصادی می داند اما معتقد است اعتبارات این سازمان به هیچ عنوان در قد و قواره کارهای این سازمان نیست.
او برای این موضوع عملکرد بسیار عالی خراسان جنوبی با توجه به موقعیت حساس مرزی در بحث بیماری ها را مثال زد و گفت: انتظار می رود حداقل در چنین استان هایی با این حجم کار میزان اعتبارات مبارزه و بودجه برای خرید واکسیناسیون بیشتر باشد امروز شاهدیم که بسیاری از دام های روستایی و عشایر استان به صورت رایگان واکسینه می شود.
او ادامه داد: این درحالی است که امروز نمی توان در هیچ بخش دیگری چنین خدمات رایگانی را مشاهده کرد، به همین دلیل ما انتظار نداریم حداقل اعتبارات این سازمان را در حد کاری که انجام می دهیم ببینند. او با اشاره به اینکه در اعتبارات امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای این سازمان در نظر گرفته شد که جای تقدیر دارد گفت: اما سازمان دامپزشکی کشور فقط در یک مورد برای مبارزه با تب برفکی ۱۰۸ میلیارد تومان هزینه می کند. دکتر جهان پیما اهمیت اعتبار بخشی به سازمان دامپزشکی را یادآور شد و افزود: در هر کشوری توجه به موضوع دامپزشکی و سرمایه گذاری در این صنعت می تواند باعث رشد اقتصادی آن در دنیا شود و برای این منظور شرایط کشور برزیل را مثال زد. مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور با ابراز گلایه از بی توجهی های شغلی در این حرفه از مشکلاتی که برای کارکنان و نیروهای دامپزشکی در حین انجام کار به وجود می آید گفت و اعلام کرد: برای این حرفه هیچ حمایت خاص بیمه ای وجود ندارد. دکتر امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی نیز با تایید این موضوع گفت: ما تلاش می کنیم از بروز ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنیم و چون تنها ما از درد و مشکلات دامداران مطلعیم با تمام کمبود های مالی این کار را انجام می دهیم به همین دلیل اعتقاد داریم نیروهای ما در حال ایثار هستند.
به گفته او اگر قرار باشد در دامپزشکی به لحاظ اعتباری توجهی شود باید ۳ برابر آنچه در نظر گرفته شده دریافت کنیم و نیروهایمان هم ۱۰برابر شوند .اما خرسندیم که همه با تعامل و همدلی نهایت تلاشمان را برای وظایفمان انجام داده ایم و در جهان شناخته شده ایم.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این نشست با قدردانی از اطلاع رسانی ها و تلاش اصحاب رسانه در کمک به این سازمان به نکات مهم آگاهی بخشی شهروندان برای آماده شدن مراسم عید قربان اشاره کرد. دکتر رفیعی افزود: تنها با آگاهی بخشی است که می توان جلوی بیماری های مشترک بین انسان و دام را گرفت و از بروز بیماری ها تا حد زیادی جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*