آخرین خبر :

با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت بیرجند :همایش بیماری های مشترک انسان وحیوان برگزار شد

همایش بیماری های مشترک انسان و حیوان ومراقبت های بهداشتی حج تمتع در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد.
یکی از مشکلات اصلی وعمده بهداشتی کشور که سالهاست منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر از چندگاه به صورت معضلی جدی در استان های مختلف بروز می کند بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است دراین خصوص روز گذشته باحضور پزشکان ،دامپزشکان ، مسوولین ،کارشناسان ستادی مراکز بهداشت شهرستان ها و مراقبین سلامت همایش بیماری های مشترک انسان وحیوان و مراقبت های بهداشتی در حج تمتع برگزار شد.
مدیر بیماری های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این همایش با اشاره به اهمیت بیماری های مشترک انسان وحیوان از جمله تب مالت، سیاه زخم ،تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و … گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ازمیان ۱۷۰۹ عامل بیماری زا ۸۳۲ عامل از حیوانات به انسان منتقل می شود.و همچنین ازمیان ۱۵۶ بیماری نو پدید شناخته شده درانسان ۱۱۴ مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می شود.
دکتر شایسته که با موضوع اپیدمیولوژی و وضعیت بیماری های مشترک در ایران دراین همایش سخنرانی می کرد درباره دلایل اهمیت این بیماری ها افزود: با توجه به این که درمان موثری برای برخی از بیماری های مشترک انسان و حیوان نظیر هاری وجنون گاوی وجود ندارد باید پیشگیری و آگاه سازی عمومی را دراولویت قرار داد. «گروهی از بیماری ها ی مشترک ضرر و زیان اقتصادی زیادی را به دنبال دارند .افزایش برخی از این بیماری ها، کنترل بیماری های مشترک بین انسان وحیوان نیازمند همکاری تمام سازمان ها است .
اثرات سوء ناشی از آن ها درتولیدات کشاورزی، کاهش استفاده وتجارت محصولات دامی، ایجاد مشکلات درتجارت بین المللی، افزایش شهرنشینی ونقل و انتقال وسیع جمعیت و … است. افزایش تعداد سگ های ولگرد، کشتار غیر قانونی و دفع نامناسب و غیر بهداشتی پسماندها از عوامل زمینه ساز بروز بیماری های مشترک است که دکتر شایسته باتوجه به این که بیماری های مشترک انسان و حیوان در کشور ما نیز جزو معضلات و مشکلات بهداشتی وهمچنین اقتصادی است ادامه داد: ۳ راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی ومراقبت بیماری برای کنترل این بیماریها برنامه ریزی شده است. مدیر بیماری های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره بیشترین و کمترین بروز بیماری های مشترک در شهرستان های تابعه در سال ۹۵ اعلام کرد: بیشترین بروز موارد مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو درشهربیرجند بوده است. حیوان گزیدگی در این سال بیشترین بروز را در شهرستان زیرکوه وکمترین بروز در شهرستان بیرجند داشته است. دکتر شایسته اعلام کرد بیشترین بروز بیماری سالک در شهرستان سرایان و کمترین بروز در فردوس بوده است ، علاوه بر این تب مالت بیشترین بروز را در زیرکوه و کمترین بروز را در فردوس داشته است. وی درباره این که چرا هماهنگی بین بخشی درکنترل زئونوز اهمیت دارد تصریح کرد: کنترل بیماری در مخزن ،نظارت بر تردد مخازن، کاهش تماس با مخازن،سلامت مواد غذایی،کنترل ناقلین بیماری های زئونوز و بهسازی محیط همه وهمه وظیفه سایر سازمان ها می باشد.
شایان ذکر است دراین همایش آخرین مباحث علمی در باره بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توسط دکتر عابدی دانشیار گروه بیماری های عفونی دانشگاه ارایه شد.دکتر سهرابی کارشناس اداره کل دامپزشکی استان در باره هاری و تب مالت واقداماتی که توسط اداره کل دامپزشکی در خصوص کنترل و پیشگیری از بروز آن در جوامع انسانی وجمعیت های دامی انجام شده است را ارائه کرد.
مبحث آخر مراقبت های بهداشتی در حج بود که توسط آقای دکتر زنگویی معاون فنی مرکز بهداشت استان ودکتر جامی پزشک پایگاه مراقبت مرزی بهداشتی فرودگاه بین المللی بیرجند ارایه گردید با توجه به اعزام زائران حج تمتع برای اولین بار از فرودگاه بیرجند بر آموزش حجاج در باره ی نکات بهداشتی و را ه های پیشگیری از بیماری های شایع در حج قبل از اعزام و اجرای برنامه های مراقبت های بهداشتی مرزی در هنگام ورود حجاج تاکید کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*