آخرین خبر :

اخبار علمی

ارتباط مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش با کاهش ضریب هوشیِ کودکان

کودک

قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش (پیشگیرنده شعله) در دوران بارداری موجب کاهش ضریب هوشی کودک می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بررسی انجام گرفته آمده است مادرانی که در دوران بارداری در معرض ماده شیمیایی مقاوم در برابر آتش با عنوان اختصاریِ PBDE قرار می‌گیرند بیشتر احتمال دارد فرزندشان ضریب هوشی پایین‌تری داشته باشد.

پیشگیرنده‌های شعله، ترکیب‌هایی هستند که به برخی مواد تولیدی مانند پلاستیک و پارچه افزوده می‌شوند یا به صورت روکش یا رویهٔ یک سطح بکار می‌روند تا پدیداری شعله را به تاخیر بیندازند یا مانع از ایجاد آن شوند و درنتیجه از گسترش آتش جلوگیری کنند.

نتایج مطالعات حاکی از آن است که به ازای هر مورد افزایش ۱۰ برابری که مادر در دوران بارداری در معرض ماده شیمیایی مقاوم در برابر آتش قرار می‌گیرند حدود ۳.۷ نمره ضریب هوشی نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

استفاده از مشتقات ساخته شده از پلاستیک به تازگی در دنیا رایج شده اما این وسایل می‌توانند سبب ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های فراوانی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها  استفاده از محصولات وینیل از جمله سفر‌های رومیزی یک بار مصرف دردنیا بسیار متداول شد و راحتی استفاده، عدم نگرانی از بابت کثیف شدن وسایل و دور انداختن این سفر‌ها در کنار هزینه کم خرید سبب تمایل بسیار زیاد افراد در سراسر دنیا به استفاده ازاین وسایل شده است.

عوارض سفره‌های یک بار مصرف
سفره یک بار مصرف برپایه وینیل تنوع فراوانی در طرح دارند و نقش‌های رنگین آن‌ها سبب کشش و علاقه افراد به خرید این محصولات می‌شود.
بسیاری از افراد در مسافرت و پیک نیک، از این سفره‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند، همچنین آن دسته ازافرادی که دارای فرزندان خردسال هستند برای گذران اوقات فراغت، بازی با آب رنگ و شن و ماسه و وسایلی از این دست که امکان کثیف شدن خانه و فرش وجود دارد به عنوان زیرانداز از سفره‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنند.

عوارض سفره‌های یک بار مصرف
اما این دسته از مشتقات نفتی می‌توانند سبب ابتلای افراد به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع دو، سرطان، انواع حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی، بیماری هایی، چون چاقی و سندروم متابولیک درافراد شوند.
محصولات وینیل حاوی بوی خاصی هستند، تماس با آن‌ها می‌تواند باعث ورود مواد سمی به بدن شود، همچنین این مواد درچرخه طبیعت جذب نمی‌شوندو برای قرن‌ها باقی می‌مانند و به این ترتیب باعث آلودگی شدید محیط زیست می‌شوند.

عوارض سفره‌های یک بار مصرف
کارشناسان درجدیدترین تحقیقات خود دریافتند مواد شیمیایی موجود در محصولات پلاستیکی می‌توانند وارد چرخه غذایی حیوانات بوی‍ژه حیوانات آبزی شوند و در نهایت باعث ورود این مواد به بدن انسان‌ها شوند.
محققان به افراد توصیه می‌کنند بوی‍ژه برای کودکان از سفره‌های پارچه‌ای استفاده شود تا درصد ابتلا به بیماری‌های پوستی، آلرژی و بیماری‌های مزمن در آن‌ها کاهش پیدا کند.

عوارض سفره‌های یک بار مصرف
ارزان بودن این وسیله و استفاده راحت از آن نباید بهانه‌ای برای توجیه کم کاری و تنبلی دراستفاده ازوسایل سلامت درخانه و محل کار شود.

 
کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از رومیزی‌های از جنس پارچه کتان برای صرف غذا برروی آن استفاده کنند.

محققان دریافتند که آب مصرفی در چای و قهوه به دلیل اینکه در منبع آب هواپیما که اغلب استریل نمی شود نگهداری می شود حاوی انواع باکتری است و باید از آب بطری استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از شما  سفر با هواپیما را تجربه کرده اید و با بوی خاص و گردش هوای کم در این وسیله نقلیه غول پیکر آشنا هستید.

نوشیدن چای یا قهوه یکی از کار‌های آرام بخش و معمول در سفر با هواپیما محسوب می‌شود و بسیاری حال خوشی با نوشیدن این نوشیدنی‌ها بدست می‌آورند، اما گزارش‌های مسئولان پرواز و امتناع خدمه پرواز از نوشیدن نوشیدنی های گرم در هواپیما نشان از یک راز در سلامت آب های موجود این وسیله نقلیه است.

بسیاری از افراد به سلامت چای و قهوه به دلیل آنکه آب گرم در آن‌ها استفاه می‌شود اعتماد می‌کنند، اما باید بدانید که در بسیاری از هواپیما‌ها از بطری استفاده نمی‌شود و آب مصرفی برای چای و قهوه از یک شیر که به منبع آب هواپیما متصل است تامین می‌شود و به همین دلیل امکان به خطر افتادن سلامت بدن در سفرهای هوایی وجود دارد.

در سال ۲۰۰۴، آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) گزارشی را درباره سلامت آب‌های هواپیما منتشر کرد که نشان می‌داد نمونه‌های گرفته شده از ۱۵۸ هواپیما ۱۳ درصد حاوی باکتری‌هایی بودند که در دستگاه گوارش حیوانات و انسان وزباله‌های انسانی یافت می‌شوند.

علاوه بر این محققان در ۲ هواپیما از ۱۵۸ مورد باکتری خطرناک اشرشیا کلی را مشاهده کردند و بر اساس نتایج این مطالعه در آمریکا از هر هشت هواپیما تنها یک مورد آب استاندارد و سالم برای مصرف دارند.

 

افزایش احتمال سکته مغزی با مصرف قرص‌های ضدبارداری

سکته مغزی

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری احتمال ایجاد لخته و سکته مغزی را در زنان افزایش می‌دهد.

‌لعبت جعفرزاده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: زنانی که از شیوه‌های هورمونی نظیر قرص‌های ضدبارداری برای کنترل بارداری استفاده می‌کنند، در معرض ریسک بالاتر بروز سکته مغزی هستند.

وی مصرف این قرص‌ها را در افرادی با سابقه فشار خون، دیابت و مبتلا به بیماری‌های کبدی مضر دانست و گفت: مصرف این نوع قرص‌ها نیز در افراد سیگاری ممکن است موجب بروز سکته قلبی شود.

جعفرزاده افزایش وزن، تهوع و ایجاد لکه‌های رنگی در پوست را عوارض دیگر مصرف قرص‌های ضدبارداری برشمرد و گفت: در زنان با سن بیشتر از ۳۵ سال، مصرف این قرص‌ها بسیار خطرناک‌تر است و احتمال ایجاد لخته خون  در بدن را افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد:  گاهی مصرف این قرص‌ها علیرغم عوارض مصرف آن‌ها، برای کاهش بروز کیست تخمدان، افزایش تراکم استخوان‌ها و کاهش احتمال عفونت‌های التهابی‌ بدن تجویز می‌شود.

محققان چینی می گویند؛

تاثیر چای سبز بر کاهش روند اضافه وزن و دیابت

شناسهٔ خبر: ۴۰۵۰۸۹۷ –

مطالعه جدید نشان می دهد ترکیب موجود در چای سبز می تواند با اثرات منفی ناشی از رژیم غذایی غربی نظیر اضافه وزن، دیابت نوع۲، و عملکرد ضعیف مغز مقابله کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رژیم غذایی غربی مملو از گوشت های قرمز و فرآوری شده، چربی های اشباع شده، قند تصفیه شده، و کربوهیدرات های تصفیه شده است و حاوی مقادیر کم میوه، سبزیجات، غلات کامل، غذاهای دریایی و گوشت مرغ است.

محققان دانشگاه A&F شمال غربی چین دریافتند عصاره چای سبز موسوم به epigallocatechin gallate (EGCG) موجب کاهش ابتلا به مقاومت انسولین، چاقی و اختلالات حافظه در گروه موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب و پرقند شد.

استفاده از عسل طبیعی برای درمان زخم دیابتی ممنوع
استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد در خصوص استفاد از عسل طبیعی و عسل هایی که در بازار وجود دارد برای درمان زخم های دیابتی گفت: استفاده از عسل به صورت سنتی، از هر نوع و به هر شکلی را توصیه نمی کنیم زیرا می تواند با خطرات و آلودگی های میکروبی زیادی همراه باشد و عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد کند.
معتبر ادامه داد: درحال حاضر تنها عسلی که برای درمان زخم تایید شده است، عسل خاصی است که به آن ‘عسل مانوکا’ می گویند و در کشورهای استرالیا و اندونزی وجود دارد؛ در تولید این نوع عسل زنبورها از گل های خاصی تغذیه می کنند و هیچ نوع ناخالصی ندارد با این حال این عسل ها نیز قبل از توزیع به عنوان دارو با اشعه های مخصوصی استریل می شوند و سپس به عنوان عسل درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی گفت: این نوع عسل ممکن است در کشور ما نیز وجود داشته باشد اما از آنجایی که تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته نمی توانیم استفاده از عسل به صورت سنتی را برای درمان زخم توصیه کنیم.
فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، تاکید کرد: برای استفاده از عسل برای درمان زخم باید روی آن تحقیقات آزمایشگاهی صورت گیرد و با آزمایش هایی مخصوص، میزان اسیدیته (PH) عسل، میزان آب، شکر و املاح آن مشخص شود.
معتبر خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵۰ نوع عسل در دنیا وجود دارد و اگر عسل های موجود در بازار که بیشتر آنها طبیعی نیستند و حتی عسل هایی که اطمینان به طبیعی و خالص بودن آنها وجود دارد، روی زخم گذاشته شود علاوه بر اینکه منجر به عفونت می شود، تغذیه مناسبی برای میکروارگانیسم ها و باکتری هایی که در بستر زخم هستند، محسوب می شوند و درمان را سخت تر می کند.

محققان بریتانیایی پی بردند؛

داروی دیابت درمانی امیدبخش برای پارکینسون

شناسهٔ خبر: ۴۰۵۰۹۰۱ –
محققان دریافتند داروی اگزناتید (Byetta) می تواند برای درمان بیماری پارکینسون موثر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، تام فولتینی، سرپرست تیم تحقیق از کالج دانشگاه لندن، در این باره می گوید: «این یافته بسیار امیدبخش است چراکه فقط منجر به کاهش علائم بیماری نمی شود بلکه به درمان خود بیماری نیز کمک می کند.»

وی در ادامه می افزاید: «در درمان های فعلی بیماری پارکینسون، عمدتا علائم بیماری برای چند سال تسکین می یابند و بیماری به تدریج تشدید می شود.»

به گفته محققان، پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی در جهان است. این بیماری باعث سفتی عضلانی، حرکات آهسته، لرزش، اختلالات خواب و خستگی مزمن می شود.

در این مطالعه ۶۰ فرد مبتلا به پارکینسون به مدت ۴۸ هفته به طور هفتگی تزریق اگزناتید یا دارونما غیرفعال همراه با داروهای متداول دریافت کردند.

در پایان این دوره، افرادی که داروی دیابت دریافت کرده بودند در مقایسه با افراد دریافت کننده دارونما، چهار نمره بالاتر در معیار ۱۳۲ نمره ای چابکی، حرف زدن و لرزش دریافت کردند. به گفته محققان این اختلاف بسیار قابل توجه است.

به گفته محققان، استفاده از درمان تاییدشده یک بیماری برای درمان یک بیماری دیگر می تواند راهکار جدیدی برای تسریع روند درمان پارکینسون باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*