اخبار علمی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

خطر مصرف خودسرانه سیاه‌دانه/ افراد عصبی «آب زرشک» مصرف کنند

متخصص طب سنتی گفت: حضرت رسول (ص) فرمودند سیاه‌دانه داروی هر دردی به جز مرگ است. از آنجا که سیاه‌دانه دارو است پس باید حتماً توسط پزشک مصرف شود، مثلاً مصرف خودسرانه آن در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

نعمت‌الله مسعودی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: در طب سنتی به سیاه‌دانه شونیز گفته می‌شود و یک دارو محسوب می‌شود.

وی افزود:‌در روایات آمده که حضرت رسول (ص) فرمودند سیاه‌دانه داروی هر دردی به جزء مرگ است. سیاه‌دانه یک دارو است و باید توسط پزشک و در شرایط مورد نیاز تجویز شود. مصرف آن به صورت خودسرانه می‌تواند عوارض متعدد داشته باشد، این دارو روی افراد مختلف اثرات متفاوت دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد:متأسفانه اکنون در فضای مجازی مصرف سیاه‌دانه به صورت خودسرانه تجویز می‌شود که ما توصیه می‌کنیم حتماً برای مصرف مداوم آن با پزشک طب سنتی مشورت شود. مثلاً باید گفت مصرف سیاه‌دانه به صورت خودسرانه در زنان باردار می‌تواند سبب سقط جنین شود.

مسعودی در خصوص خواص سیاه‌دانه گفت:‌ این دارو گرم و خشک است و نوعی مسکن محسوب می‌شود، دارای اثرات ضدتشنج و پاک‌کننده اخلاط زائد است در بیماری‌هایی همچون گرفتگی رگ‌ها و گرفتگی عروق تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: سیاه‌دانه در بیماری‌های گوارشی، ریوی، کبد و کلیوی اثر درمانی دارد و ترکیب سیاه‌دانه با عسل سبب سنگ‌شکنی می‌شود، اما افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند نباید این ترکیب را به صورت خودسرانه مصرف کنند زیرا بسته به اینکه سایز سنگ در چه اندازه است و وضعیت آن به چگونه است میزان مصرف تفاوت دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اینکه می‌گوییم این دارو را به صورت خودسرانه مصرف نکنید منظورمان این است که تداوم مصرف آن به صورت خودسرانه می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند اما با یکی دو بار مصرف اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

مسعودی در خصوص خواص آب زرشک گفت: این معجون خواصی همچون پاک‌سازی بدن، تصفیه خون، تقویت کبد، بازکننده مجاری کبد، تقویت اشتها دارد و در افرادی که غلیان خون دارند و به اصطلاح زود  عصبی می‌شوند معجون آرام‌بخشی است و همچنین مصرف آن در تابستان سبب می‌شود که فرد گرما را بیشتر تحمل کرده و از درون خنک شود.

وی ادامه داد: مصرف آب زرشک در تابستان به همراه انواع آش توصیه می‌شود. زرشک نوعی ادویه خانگی است و دارو محسوب نمی‌شود و مصرف آن به صورت خودسرانه مشکلی را ایجاد نمی‌کند ، اما به زنان باردار توصیه می‌شود که آن را به صورت مداوم مصرف نکنند زیرا می‌تواند سبب بدفرمی دست و پای جنین شود.

همه خواص زردآلو در یک نگاه

زردآلو سرشار از ویتامین C بوده و برای دردهای مفاصل و رماتیسم مفید و سودمند است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زردآلو  سرشار از ویتامین C است و این میوه مقدار زیادی بتاکاروتن، فیبر و آنتی اکسیدان دارد که در سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در زردآلو شما را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و بتاکاروتن موجود در آن که در بدن به ویتامین A   تبدیل می‌شود از آسیب‌های چشمی جلوگیری می‌کند.

میوه و هسته شیرین زردآلو به علت دارا بودن ویتامین C برای تقویت بدن، رفع اختلال در رشد کودکان، جلوگیری از خونریزی لثه مفید بوده و به علت داشتن آهن، در خون سازی مؤثر است.

زردآلو تصفیه کننده خون، باز کننده عروق، رفع کننده بوی بد دهان و تب بر است. از سوی دیگر، زردآلو به علت داشتن کبالت برای کم خونی مفید بوده، التهاب مفاصل را برطرف و ضد نرمی استخوان است.

 

زردآلو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است. خنک و اشتها آور بوده و خوردن آن باعث رفع تشنگی و عطش می‌شود. این میوه برای رفع یبوست و بواسیر مفید است.

زردآلو سبب هضم غذا می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. برای مصرف برگه، ابتدا آن را با آب شسته و به مدت یک روز در آب خیس کنید، سپس با استفاده از لیموترش، هنگام صبح ناشتا، برگه خیس خورده را همراه با آب آن میل کنید، زیرا برای رفع یبوست بسیار مفید است و حرارت درونی بدن را پایین می‌آورد.

کاهش روند پیری با کاشت سلول های بنیادی در هیپوتالاموس

تهران- ایرنا- یافته های تحقیقات گروهی از محققان روی موش ها نشان می دهد کاشت سلول های بنیادی بخش هیپوتالاموس در مغز می تواند روند پیری را کاهش دهد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی نشریه علمی نیچر/Nature یافته های مطالعه ای انجام شده روی موش های میان سال نشان می دهد سلول های بنیادی کلید کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر هستند.
دانگشنگ کای/Dongsheng Cai عصب شناس کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک، می گوید: مطالعات گذشته نشان داده بود هیپوتالاموس در پیری نقش دارد؛ اما یافته مطالعه جدیدتر نشان می دهد سلول های بنیادی در این منطقه می توانند روند پیری را کند کنند. این یافته منطقی است. زیرا هیپوتالاموس در بسیاری کارکردهای بدن از جمله اشتها و التهاب ها نقش دارد.
بر پایه این خبر کای و همکارانش خود دریافتند سلول های بنیادی در هیپوتالاموس موش مورد آزمایش با رشد او از بین می روند. وقتی محققان ویروسی را به موش ها تزریق کردند که این سلول ها را از بین می برد سریع تر پیر شدند و حافظه، توانایی عضلات، قدرت و هماهنگی در آنها کاهش یافت. همچنین این موش ها زودتر از موش هایی مردند که چنین ویروسی به آنها تزریق نشده بود

دانستنی های پزشکی

به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان.

**آیا می‌دانستید به طور مثال افراد چاق، زنان حامله و افرادی که الکل مصرف می‌کنند و بدن‌های گرم‌تر یا بدن‌هایی که از آنها بیشتر دی اکسید کربن خارج می‌شود، مورد حمله پشه‌ها قرار بگیرند؟

**آیا می‌دانستید زرشک سرشار از ویتامین C است و در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است؟

 

**آیا می‌دانستید انجام فعالیت‌های سرگرم کننده نظیر باغبانی یا ورزش هایی، چون گلف نیز می‌تواند روش مناسبی برای سوزاندن کالری اضافی و حفظ تناسب اندام محسوب شود؟

**آیا می‌دانستید مشکلات گوارشی، کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروقی، اضافه وزن، فشار خون و خطر ابتلا به دیابت از جمله خطرات احتمالی مصرف پیتزا و ساندویچ است؟

**آیا می‌دانستید افرادی که دچار کم خونی بسیار شدید هستند باید علاوه بر مصرف لبنیات و سبزیجات، از مکمل‌های B۱۲ و اسید فولیک استفاده کنند؟

**آیا می‌دانستید بر اساس شاخص توده بطن چپ قلب می‌توان به طور مستقل مرگ و میر به هر علت، و نیاز به بازسازی مکانیکی عروق را در بیمارانِ قرارگرفته در معرض آنژیوگرافی تهاجمی عروق کرونرپیش بینی کرد؟

**آیا می‌دانستید افرادی که ازاضطراب رنج می‌برند باید مصرف بادام به عنوان یک میان وعده را در دستور کار خود قرار دهند، زیرا منبع خوبی برای روی است، که این ماده معدنی به حفظ شرایط متعادل خلق و خو کمک می‌کند؟

 

آیا می‌دانستید بالا رفتن غیرمعمول سطح کلسیم در خون بر خطر افزایش ابتلا به بیماری عروق کرونری و حمله قلبی تأثیر می‌گذارد؟

آیا می‌دانستید مصرف چای از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند؟

امید پزشکان به درمان سرطان ملانوم در آینده نزدیک

پزشکان از پیشرفتی تازه در تولید دارویی خبر دادند که می‌تواند با بیماری ملانوم مقابله کند.

به گزارش ایسنا، متخصصان علوم پزشکی به ترکیب جدیدی دست پیدا کرده‌اند که امید دارند در آینده نزدیک به درمانی موثر برای بیماری ملانوم، کشنده‌ترین نوع سرطان پوست تبدیل شود.

سرطان پوست شایعترین نوع سرطان در آمریکاست. همچنین ملانوم اکثریت موارد مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را شامل می‌شود. برآوردها حاکی از آن است هر ساعت یک نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

اما اکنون آزمایش‌ها نشان می‌دهد ترکیب جدید می‌تواند به درمان سرطان ملانوم کمک کند.

به گفته محققان این ترکیب که “napthalamide-isoselenocyanate” یا NISC-6 نام دارد، قادر است سلول‌های ملانوم را هدف قرار دهد در حالیکه به سلول‌های سالم اطراف آن آسیب وارد نشود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در حال حاضر بیماران مبتلا به ملانوم داروهایی دریافت می‌کنند که بدن به آنها پاسخ نمی‌دهد یا تومورهای سرطانی در مدت شش تا هفت ماه به آن مقاوم می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*