آخرین خبر :

اخبار علمی

دانستنی‌های پزشکی؛

به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛

پیشگیری از سرطان با مصرف گردو/ تاثیر امواج وای فای بر کیفیت خواب/ ارتباط آپنه خواب و سکته/ تاثیر سرکه سیب در درمان واریس

**آیا می‌دانستید سیگار به تنهایی مسئول نیمی از موارد ابتلا به سرطان است؟

**آیا می‌دانستید افرادی که تصور می‌کنند به اندازه کافی فعالیت مفید ندارند، ۷۱ درصد بیشتر احتمال مرگ دارند؟

**آیا می‌دانستید اگر شب‌ها نزدیک موبایل، تلفن بی سیم یا وای فای بخوابیم، به طوری مکرر در معرض امواج الکترومغناطیسی هستیم که می‌تواند تولید شبانه هورمون خواب را کاهش دهد؟

پیشگیری از سرطان با مصرف گردو/ تاثیر امواج وای فای بر کیفیت خواب/ ارتباط آپنه خواب و سکته/ تاثیر سرکه سیب در درمان واریس

**آیا می‌دانستید آپنه خواب sleep apnea دراز مدت با ضربان نامنظم قلب ، فشار خون بالا و حتی سکته مغزی و قلبی مرتبط است؟

**آیا می‌دانستید میوه‌های حاوی ویتامین C مانند مرکبات، آووکادو، زالزالک، موز، نان‌های سبوس دار و کربوهیدرات‌های پیچیده، غذا‌های دریایی، نوشیدن آب کافی، دمنوش‌های گیاهی مثل بابونه، عرقیجاتی مثل کاسنی و شاتره، سبزیجاتی مثل شوید، ترخون و ریحان خاصیت ضداسترسی دارند؟

پیشگیری از سرطان با مصرف گردو/ تاثیر امواج وای فای بر کیفیت خواب/ ارتباط آپنه خواب و سکته/ تاثیر سرکه سیب در درمان واریس

**آیا می‌دانستید هیپوتالموس در مغز می‌تواند بر روند افزایش سن و تحلیل رفتن بدن موثر باشد؟

**آیا می‌دانستید هر سال بیش از ۲هزار و ۶۰۰ ایرانی بر اثر بیماری آسم ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؟

**آیا می‌دانستید استفاده از سرکه سیب می‌تواند به بهبودی سیاهرگ‌های واریسی کمک کند؟

آیا می دانستید شیوع اِنتروویروس ها در فصل تابستان در کودکان افزایش می یابد؟

در فصل تابستان مراقب این بیماری در کودکان باشید/ارتباط بیماری قلبی با مصرف نمک/برای حفظ تناسب اندام کلم استفاده کنید/بیماری که افراد مجرد را تهدید می کند!

**آیا می دانستید جعفری یک سبزی سرشار از آنتی اکسیدان است که خاصیت احیاکنندگی و لایه برداری دارد و به کاهش لکه های روی پوست صورت کمک زیادی می کند؟

 

در فصل تابستان مراقب این بیماری در کودکان باشید/ارتباط بیماری قلبی با مصرف نمک/برای حفظ تناسب اندام کلم استفاده کنید/بیماری که افراد مجرد را تهدید می کند!

**آیا می دانستید مصرف زیاد نمک با بروز علائم زودرس بیماری های قلبی – عروقی در بزرگسالان مرتبط است؟

**آیا می دانستید مردانی که  ازدواج نکرده اند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند؟

در فصل تابستان مراقب این بیماری در کودکان باشید/ارتباط بیماری قلبی با مصرف نمک/برای حفظ تناسب اندام کلم استفاده کنید/بیماری که افراد مجرد را تهدید می کند!

**آیا می دانستید مصرف خوراکی های خیلی سرد مخاط داخلی دهان و دستگاه گوارش را به طور موقت دچار شوک کرده و منقبض می کند، در این حالت جریان خون کند و اعصاب محیطی تحریک می شوند؟

**آیا می دانستید ارتباطی قوی بین کمبود ویتامین D و ام اس وجود دارد؟

در فصل تابستان مراقب این بیماری در کودکان باشید/ارتباط بیماری قلبی با مصرف نمک/برای حفظ تناسب اندام کلم استفاده کنید/بیماری که افراد مجرد را تهدید می کند!

**آیا می دانستید خربزه دارای ویتامین A است، از این رو در ترمیم و تجدید سلول های بدن نقش دارد و با خاصیت ادرارآور بودن در بیماری های سنگ کلیه و مثانه مفید است؟

**آیا می دانستید زنانی که در طول سنین باروری برای مدت های طولانی تری در معرض استروژن بوده اند با ریسک کمتر ابتلا به افسردگی روبرو هستند؟

 

فوتبال و تاثیر آن بر سلامت مغز

168334.jpg

فوتبال یکی از ورزش‌هایست که آسیب‌هایی بر استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌های بدن می‌رساند به تازگی دانشمندان دریافتند این ورزش نه فقط بر اندام‌ها بلکه بر مغز نیز تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پاپیولر ساینس، دانشمندان دریافتند تاثیر برخی از ورزش‌ها بخصوص فوتبال بر مغز موجب بیماری مغزی با نام انسفالوپاتی (CTE) می‌شود.

محققان این تحقیق را بر روی مغز ۲۰۲ بازیکن متوفی سابق فوتبال انجام دادند و دریافتند ۸۷ درصد این افراد به بیماری CTE مبتلا بودند.

بیماری CTE بر اثر ضربه وارده به سر ایجاد می‌شود و با افزایش تعداد ضربات به سر پروتئینی به نام تاو (tau ) در مغز ساخته شده که با گسترش آن سلول‌های مغزی از بین می‌روند.

محققان توصیه می کنند؛

مصرف گردو از سیستم گوارش بدن محافظت می کند

شناسهٔ خبر: ۴۰۴۳۱۵۷ –

محققان توصیه می کنند مصرف روزانه نصف فنجان گردو به حفظ سلامت سیستم گوارش و کاهش ریسک سرطان کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف گردو با افزایش میزان باکتری های پروبیوتیک روده و کاهش خطرات بیماری های قلبی و مغزی و همچنین سرطان، از سیستم گوارش محافظت می کند.

یافته های بدست آمده از مطالعات حیوانی نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از گردو موجب تغییرشکل جامعه میکروب های روده شده و موجب افزایش قابل توجه باکتری های سودمندی نظیر Lactobacillus، Roseburia، و Ruminococcaceae می شود.

به گفته محققان، گردو همچون یک پروبیوتیک عمل کرده و به تغذیه و رشد باکتری های که دستگاه گوارش را سالم نگه می دارند کمک می کند

.

محققان پی بردند؛

تاثیر کلم و اسفناج در مقابله با پیری مغز

شناسهٔ خبر: ۴۰۴۲۴۷۱ –

طبق مطالعه جدید، همانطور که مصرف کلم و اسفناج به تناسب اندام کمک می کند در حفظ تناسب شناختی مصرف کنندگان هم تاثیر خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا با مطالعه ۶۰ فرد ۲۵ تا ۴۵ سال دریافتند شرکت کنندگان میانسال با میزان بالاتر «لوتین» دارای واکنش های عصبی به مراتب شبیه تر به جوانان بودند تا همسن و سال های خودشان. لوتین ماده مغذی یافت شده در سبزیجات پربرگ سبز نظیر اسفناج و کلم کالی و همچنین آووکادو و تخم مرغ بودند.

نعمان خان، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مصرف سبزیجات پربرگ سبز دارای فواید متعددی هستند و داده های ما نشان می دهد دارای فواید شناختی هم هستند.»

با چشمان بسته شستشو کنید!

مغز

انجام کارهای استاندارد به شیوه‌های غیرعادی تمرینی برای مغز خواهد بود.

به گزارش ایسنا، جدول حل کردن فرسودگی مغز را ۱۰ سال عقب می‌اندازد. متخصصان دانشگاه «اکسترا» و کالج سلطنتی لندن پس از تحقیقات و آنالیز داده‌های ۱۷ هزار نفر به این نتیجه رسیدند.

وخیم شدن حافظه کوتاه مدت وقتی شخص نمی تواند به طور دقیق کلماتی را که شنیده بازگویی کند، یکی از علایم  فرسودگی مغز است.

به گزارش اسپوتنیک، مدت‌هاست که متخصصان اعصاب به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ توانایی کار مغز با گذشت زمان، باید آن را تمرین داد. نمونه آشکار این ادعا کار خوب مغز دانشمندان و افرادی است که به کارهای علمی اشتغال دارند. در اکثر آنها حافظه خوب و وضوح فکر تا دوران کهولت حفظ می شود. حتی تمرینات ویژه‌ عصبی وجود دارد که برای تمرین مغز در نظر گرفته شده است. در این نوع تمرینات باید کارهای استاندارد با روش های غیرعادی انجام شوند:

—  با بستن چشم‌ها شستشو کنید، دندان‌های خود را با دست چپ بشویید (اگر راست دست هستید و بر عکس).

—  شمای استاندارد را از بین ببرید مثلا مسیر رفتن سرکار  و برعکس را تغییر بدهید.

—  در هر سن و سالی شعر و زبان خارجی یاد بگیرید.

—  سعی کنید با سرگرمی‌های جدید زندگی خود را نو سازید.

—  جدول و معما حل کنید.

—  سعی کنید تصمیمات ناگهانی اتخاذ کنید و برای کارهای نو تنبلی نکنید.

اگر به تازگی بسیاری از قرار‌های کاری، نکات درسی، تاریخ مناسبت‌ها و مواردی از این دست را فراموش می‌کنید امکان دارد دچار ضعف حافظه شده باشید که می‌توانید این مشکل را با تغییر در رژیم غذایی تا حد زیادی برطرف کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ضعف و افت حافظه به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد از جمله افزایش سن، تغذیه نامناسب، ابتلا به بیماری و مصرف برخی داروها، فشار خون بالا، استرس، تصادف و ضربه های شدید به سر،سرطان مغز، شکست و شوک های عاطفی شدید و مواردی از این دست که اگر فرد احساس کند دچار ضعف حافظه شده است باید سریع به متخصص مغز و اعصاب برای شناسایی دقیق علت مراجعه کند.

اما اگر افت حافظه دلیل بیماری خاصی نداشته باشد می توانید با مصرف برخی مواد غذایی به تقویت این قوا پرداخته تا در زندگی فردی و اجتماعی خود به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.


بیشتر بخوانید:خواص فوق العاده کدو سبز/ جادوی تقویت حافظه و لاغری با این ماده غذایی


غذای مخصوص تقویت حافظه

با خوردن میوه و سبزیجاتی همچون آووکادو، چغندر قند، بلوبری، کلم بروکلی، کرفس و روغن نارگیل  به دلیل دارا بودن انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می توانید حافظه خود را تقویت کنید.

از جمله دیگر مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه می توان مصرف انواع دانه های آجیل مانند گردو، بادام و فندق را نام برد.


بیشتر بخوانید:اگر حافظه ضعیفی دارید این دمنوش‌ها را بنوشید


شکلات تلخ ،زرده تخم مرغ و  روغن زیتون نیز از دیگر مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه هستند.

غذای مخصوص تقویت حافظه

خوراکی های نام برده را می توانید به طور روزانه به همراه غذا استفاده کرده و پس از مدت کوتاهی نتایج حیرت انگیز آن را بر تقویت حافظه خود مشاهده کنید

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*