استاندار خراسان جنوبی: شوراها راه های جدید درآمدی را شناسایی کنند

استاندار خراسان جنوبی خطاب به منتخبان شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: مسیرهای جدید درآمدی را شناسایی کنید تا فشار کمتری به مردم وارد شود.
مهندس سید علی اکبر پرویزی در گردهمایی منتخبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای استان افزود: نباید درآمدهای شهرداری ها به دستگاه های دولتی اختصاص یابد چون این درآمد سهم مردم شهر است نه دولت.
وی بیان کرد: اگر شوراها درآمدی را مصوب و شهرداری ها از مردم اخذ می کنند متعلق به آن شهر و مردم آن شهر است و نباید با رایزنی مدیران یا خویشاوندان برخی از افراد در جایی غیر از آن شهر و رفاه مردم آن هزینه شود و دولت نیاز به کمک شهرداری ها ندارد و این دولت است که باید به شهرداری ها کمک کند و اگر به شهرداری ها کمک شود به مردم کمک شده است. استاندار خراسان جنوبی به اصلاحات مکرر قوانین شوراها طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تمامی این اصلاحات به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مردم به انجام رسید، اما آنطور که انتظار می رفت شوراهای اسلامی چه در شهرها و چه در سطح روستاها به سمت اهداف پیش بینی شده حرکت نکردند.
وی با بیان اینکه بخشی از این نقصان مربوط به عدم واگذاری امور از سوی دولت به شوراها است، افزود: بخش دیگری از این امر نیز به عدم جدیت شوراها در روستاها و شهرها به منظور انجام پروژه های عمرانی و نیز بر عهده گرفتن اقداماتی است که در حوزه دولت وجود دارد. مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه شوراهای اسلامی می توانند در تمامی حوزه های عمرانی، آموزشی، خدماتی و بهداشتی اقدام کنند گفت: شوراهای اسلامی باید از حوزه شهرداری ها خارج شده و به سمت اهدافی که در قوانین مربوط پیش بینی شده بیش از پیش حرکت کنند. وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا رمز توسعه را واگذاری امور به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شوراها می دانند، تصریح کرد: مدیریت شهری و واگذاری امور به مردم از مهمترین اقداماتی است که به منظور کاهش تصدی گری دولت به انجام می رسد؛ از این رو برای رسیدن به اهداف توسعه ای چاره ای جز واگذاری امور و کاهش تصدی گری دولتی وجود ندارد چرا که کار دولت بنگاه داری، باشگاه داری و… نیست.
پرویزی با بیان اینکه آماده واگذاری برخی پروژه های کوچک به دهیاری ها و شوراهای اسلامی به ویژه در روستاها هستیم افزود: در صورت اجرای این پروژه ها، کمک ها و مساعدت های لازم نیز به آنها صورت خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاری و راهبری کلان مدیریتی مهمترین وظیفه دولت است؛ از این رو با توجه به این امر و با عنایت به آیین نامه های واصله در این رابطه، آماده واگذاری پروژه های دولتی با ۸۰ درصد تحفیف به متقاضیان و فعالان بخش خصوصی هستیم. استاندار خراسان جنوبی، احاطه بر قوانین و مقررات را یکی از رموز موفقیت شوراها دانست و تصریح کرد: صداقت با مردم از دیگر موارد بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد و اگر طرح یا پروژه ای به نتیجه نمی رسد یا اقدامی که مد نظر است به هر دلیل انجام شدنی نیست صادقانه با مردم در میان گذاشته شود و مردم نیز همواره نشان داده اند که در کنار مسئولان بوده و آنان را همراهی خواهند کرد.
پرویزی با بیان اینکه شهرداران از شوراها جدا نیستند گفت: در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشید چرا که شهردار علاوه بر آشنایی با مناسبات اداری باید دارای تعامل قوی با مدیران شهرستانی و استانی بوده و پاکدست، صادق و توانمند باشد و بتواند از امکانات و منابع شهری بهترین استفاده را در خدمت رسانی به مردم داشته باشد.
وی شرط ورود طرح های تفصیلی شهرها به کمیسیون ماده ۵ استان را تائیدیه شوراهای اسلامی دانست و گفت: بعد از تصویب طرح های تفصیلی در این کمیسیون به هیچ وجه اجازه دخالت شوراها به موضوع تغییر کاربری ها و سایر مباحث مربوطه را نخواهیم داد.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: قانون باید ملاک عمل همه به ویژه شوراهای اسلامی قرار گیرد؛ از این رو از تصویب مصوباتی که خلاف قوانین و مقررات است جدا پرهیز کنید تا مجبور به نقض آن در استان نباشیم.
وی گفت: در تغییر کاربری ها و بازگشایی معابر اگر قرار است امتیازی در نظر گرفته شود باید تمامی کسانی که در مسیر این تغییرات قرار دارند از امتیازات مربوطه برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالت نکنند افزود: شهردار باید اختیار داشته باشد تا تیم کاری خودرا خودش انتخاب کند و بتواند در قبال عملکردی که دارد پاسخگو باشد.
در این گردهمایی تعدادی از منتخبان مردم در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان به ارائه نقطه نظرات، دیدگاه ها و پیشنهادات کاری خود در حوزه های مختلف کاری پرداختند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*