آخرین خبر :

اخبار علمی

دانستنی‌های علمی پزشکی؛

به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛

**آیا می دانستید شکلات برای سلامت قلب مردان مفید است؟

**آیا می دانستید ویتامین C مانند آنتی اکسیدان عمل می کند و  با رادیکال های آزاد مقابله می کند، پوست را سالم و دور از خطر سرطان نگه می دارد؟

عوارض سفر با هواپیما بر بدن/تورم مچ پا را جدی بگیرید/رابطه سلامتی مردان با مصرف شکلات/با این گیاه دیگر نیازی به باشگاه بدنسازی ندارید

 

**آیا می دانستید چغندر در بدن باعث عضله سازی می شود؟

عوارض سفر با هواپیما بر بدن/تورم مچ پا را جدی بگیرید/رابطه سلامتی مردان با مصرف شکلات/با این گیاه دیگر نیازی به باشگاه بدنسازی ندارید

**آیا می دانستید مصرف روزی یک عدد تخم مرغ به رشد قد کودک کمک می کند؟

**آیا می دانستید ویتامین N جدیدترین ویتامین برای سلامت روح و روان است؟

عوارض سفر با هواپیما بر بدن/تورم مچ پا را جدی بگیرید/رابطه سلامتی مردان با مصرف شکلات/با این گیاه دیگر نیازی به باشگاه بدنسازی ندارید

**آیا می دانستید کم آبی در طول پرواز به پوست آسیب وارد کرده و موجب ایجاد آکنه یا چروک می شود

**آیا می دانستید «سیروز کبدی» احتمال بروز سکته را در افراد مسن تر افزایش می دهد؟

عوارض سفر با هواپیما بر بدن/تورم مچ پا را جدی بگیرید/رابطه سلامتی مردان با مصرف شکلات/با این گیاه دیگر نیازی به باشگاه بدنسازی ندارید

**آیا می دانستید تورم مچ پا خبر از بیماری های کلیوی و نارسایی قلبی می دهد؟

**آیا می دانستید مصرف نوشیدنی های داغ با عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMS می شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده وسلامتی فرد را با خطری جدی مواجه می کند؟

تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های تولیدکننده انسولین

تهران – ایرنا – محققان نروژی با تبدیل سلول‌های پوست به سلول‌های تولیدکننده انسولین با استفاده از روش سلول‌های بنیادی، به درمان دیابت یک قدم نزدیک‌تر شدند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، محققان در این مطالعه از سلول‌های پوستی بیماران دیابتی استفاده کردند و با استفاده از روش سلول های بنیادی، سلول‌ها را به سلول های تولیدکننده انسولین تبدیل کردند. هدف این مطالعه پیوند این سلول‌ها در زیر پوست بیماران دیابتی است.
هدف بعدی محققان قرار دادن شات‌های انسولین و دستگاه اندازه‌گیری قند میکروسکوپی به همراه سلول‌های ترشح‌کننده انسولین در زیر پوست است تا به محض مشاهده کاهش انسولین، هورمون با دوز مناسب وارد بدن بیمار شود. با توجه به معضل چاقی و رواج زندگی بی‌تحرک، دیابت تهدیدی جدی برای اکثر افراد است. محققان به دنبال روشی برای نظارت مداوم و ترشح خودکار انسولین در بدن در جهت کنترل دیابت هستند

گرما چه خطری برای دیابتی ها دارد؟

تهران- ایرنا- معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر سوء هوای گرم بر بیماران دیابتی، کتواسیدوز دیابتی را از عوارضی برشمرد که می تواند بر اثر هوای گرم ایجاد شود و مبتلایان به دیابت را درگیر کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، کتواسیدوز دیابتی یک عارضه‌ی جدی دیابت است که می‌تواند منجر به اغماء و مرگ شود. وقتی سلول‌های بدن شما به تولید انرژی از سوختن گلوکز قادر نباشد به ناچار از چربی‌ها استفاده می‌کند که به تولید مواد کتونی منجر می‌شود. در غیاب انسولین، کتون‌ها در خون انباشته و مقداری از آن‌ها توسط ادرار دفع می‌شود. تجمّع زیاد کتون‌ها برای بدن مضر است و مسمومیت‌ ایجاد می‌کند. به حالتی که در نتیجه‌ی تجمّع زیاد کتون‌ها در بدن ایجاد می‌شود، کتواسیدوز دیابتی (DTA) می‌گویند.
این عارضه معمولاً بیماران مبتلا به دیابت نوع یک را درگیر می کند؛ البته در انواع دیگر دیابت مثل نوع دو یا دیابت بارداری هم ممکن است اتفاق بیافتد.
دکتر «محمدرضا مهاجری تهرانی » معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه کمبود انسولین مهمترین دلیل بروز این بیماری است، اظهار کرد: در کسانی هم که به دلیل گرمازدگی یا موضوعات دیگر دچار کم آبی می شوند، خطر افزایش شدید قندخون و کتواسیدوز افزایش می یابد.
وی تهوع، استفراغ، درد شکم و سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری را از علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: کتواسیدوز دیابت عارضه ای خطرناک است که اگر درمان نشود می تواند سبب مرگ بیمار شود

امکان بازیابی حافظه مبتلایان آلزایمر باپروتئین جدید

تهران – ایرنا – محققان پروتئین جدیدی را شناسایی کردند که در فرآیند اصلی شکل‌گیری حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر مداخله می‌کند. شناسایی این پروتئین امکان ارائه روش‌های درمانی موثرتر و حتی بازیابی کامل حافظه را برای بیماران مبتلا به آلزایمر فراهم می‌کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس الرت، به اعتقاد محققان MIT‏ ،در بیماران مبتلا به آلزایمر برخی از ژن‌های درگیر در فرآیند شکل‌گیری حافظه غیرفعال می‌شوند و احتمالا مجموعه‌ای از آنزیم‌ها موسوم به HDAC مسئول این رخداد هستند.
در واقع آنزیمی موسوم به HDAC2 در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر شناسایی شده است که به عنوان کلید اصلی عملکرد ژن‌های مسئول تشکیل حافظه عمل می‌کند. به عبارت ساده‌تر آنزیم HDAC موجب می‌شود پروتئینی موسوم به histone به‌گونه‌ای DNA‌ را مسدود کند که کدهای ذخیره شده در آن قابل بازیابی نباشد.
در این تحقیقات محققان پروتئینی موسوم به Sp3 را شناسایی کردند که به آنزیم HDA2 در مختل کردن عملکرد ژن‌ها کمک می‌کند.
آنها امیدوارند شناسایی این پروتئین زمینه را برای تولید داروهای موثر در درمان آلزایمر و بازیابی حافظه مبتلایان به این بیماری فراهم کند.

محققان نیوزیلندی پی بردند؛

ارتباط قندخون پایین در نوزادان با مشکلات مغزی در کودکی

شناسهٔ خبر: ۴۰۵۵۰۰۳ –

محققان دریافتند قندخون پایین نوزاد می تواند منجر به مشکلات مغزی در دوره کودکی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشگاه اوکلند نیوزیلند نوزادانی که در زمان تولد یا کمی قبل از آن با قندخون پایین مواجه می شوند حداقل دو تا سه برابر بیشتر از سایر نوزادان با مشکلات مربوط به برنامه ریزی، حافظه، توجه، حل مشکل و هماهنگی تصویری-حرکتی تا سن ۴.۵ سالگی روبرو هستند.

یافته ها نشان می دهد قندخون پایین بر عملکرد کلی فکر یا IQ تاثیری ندارد، اما می تواند بر مهارت حل مسئله و سایر مهارت های موسوم به «عملکرد اجرایی» و همچنین هماهنگی دست-چشم تاثیر گذارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*