آخرین خبر :

یادداشت امروز / پنجره حقیقت یا بن بست زندگی؟!

نسبت ما نه با ابزار که با خود ما باید حل شود و تا این اتفاق نیفتد، به جنگ ابزار و فضاهای نو پدید رفتن نه تنها چاره کار نخواهد بود که ما را از فرصت های سازنده ای دور خواهد کرد. با خودمان که به تفاهم رسیدیم، به درک درست که رسیدیم درخواهیم یافت به ابزار و فضاها ، امیر خواهیم شد و آن را به خدمت مصالح و تعالی خواهیم گرفت. آن وقت درخواهیم یافت که فضای مجازی، دیو نیست چنانکه فضای حقیقی. دیو و دلبر شدن را ما خود در رفتار مان انتخاب می کنیم. ماییم که فضا را به شیطان می دهیم و یا از او پس می گیریم تا با آیات رحمان رحیم روشنایی گیرد، پس باید به مدیریت خود بپردازیم، آن وقت فضا چه مجازی باشد و چه حقیقی، خود ، مدیریت خواهد شد.
فضای مجازی، می تواند، مسیل حق و حقیقت باشد، می تواند، بستری باشد برای نشر معارف، برای بازنمایی زیبایی ها، برای تحریر واژه های نورانی، برای رقم زدن لحظات روحانی. فضای مجازی، می تواند خانه حقیقت باشد که در فهم مومنانه از ابزار باید هم چنین باشد و انسان مومن از هر چیز، راهی می سازد که او را به حضرت دوست برساند چنانکه در همین فضای تلگرام می توان کانال ها و گروه هایی یافت که کلاس درس های انسان ساز است. ازجمله کانال «چشمه جاری» که به آثار استاد صفایی حائری می پردازد و هر جمله اش، جهان جان را به شور می آورد و انسان را به واجب بودن خروش بر رکود و سکون و برخاستن به حرکت می خواند؛ «کفر متحرک» به اسلام می رسد ولی «اسلام راکد» به کفر می رسد! «سلمان ها» در حالی که کافر بودند، حرکتشان آنها را به رسول رسانید ولی {برخی }  در حالی که با رسول بودند، رکودشان آنها را به کفر کشاند….خب، آیا همین جمله برای درک بیرون آمدن از خود و رفتن به راه دوست نمی تواند کافی باشد؟ یا این کلام روشن که پاسخ بسیاری از ما و سئوال نگفته ماست؛ یکى از مراجعین پرسیده بود: آقا چه طور در بیشتر اوقات، نماز به آدم حال نمى‌دهد؟ استاد فرموده بود: نماز حال تو را نشان مى‌دهد نه این که حال بدهد. نماز میزان و مثل درجه تب است.
همان‌طور که در حدیث داریم از نماز مصلّى گاهى یک دوم و گاهى یک سوم و گاهى یک چهارم و… قبول مى‌شود… خب این مطالب هم در فضای مجازی منتشر می شود ، از این زاویه که نگاه کنیم آیا واجب الحرمه نیست این فضا؟ بله، ما اگر نسبت مان را با خودمان روشن کنیم خواهیم دید که از فضای مجازی هم می توان دریچه ای به حقیقت گشود، چنانکه بسیاری از مردمان خوب خدا، از آن دفتری می سازند برای بازنشر آیات عشق، برای تحریر رسم بندگی و… خدا کند بتوانیم از هر ابزار، بهترین بهره را ببریم. خدا کند فضای مجازی را  مسیل حق کنیم، مجرای پیغام های آسمانی که زمین را به شور می آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*