کم توجهی مسئولان به مسائل فرهنگی، حجاب و عفاف

روز گذشته به مناسبت هفته عفاف و حجاب و به همت بسیج رسانه خراسان جنوبی میزگردی با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، قائم مقام دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس(سلام ا… علیها) بیرجند و خبرنگاران برگزار شد .
مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس(سلام ا… علیها) بیرجند در این میزگرد با انتقاد از پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو توسط دولت گفت: ما در دین اسلام بهترین راهکارها را در حوزه های مختلف داریم بنابراین باید ما به دنیا درحوزه های تربیتی و فرهنگی راهکار بدهیم .
فاطمه حجی پور بالا بودن آمار طلاق در کشور  را در شان کشور اسلامی ایران ندانست و افزود: رشد آمار طلاق ریشه در کم رنگ شدن مباحث دینی، اسلامی و اخلاقی در جامعه دارد و ۸۰ درصد این مشکلات به مباحث عفاف و حجاب بر می گردد و باید توجه داشت حجاب به تنهایی کفاف نمی کند بلکه باید عفاف باشد.
وی با اشاره به اینکه در جامعه شاهد وارونه شدن ارزش ها هستیم که متاسفانه دود آن به چشم همه مردم می رود ، اذعان داشت: عفاف باید در مظاهر مختلفی مانند راه رفتن ،نگاه کردن ، سخن گفتن و …. هم ظهور پیدا کند  چرا که شاید یک نفر در ظاهر با حجاب باشد اما نوع راه رفتنش یا نوع سخن گفتنش چه بصورت مستقیم یا در فضای مجازی و یا تلگرامی بگونه ای طناز گونه باشد که خود نمونه بی عفافی است .
حجاب مقدمه عفاف
وی از حجاب بعنوان مقدمه عفاف یاد کرد و گفت: حجاب و عفاف برای حفظ بنیاد خانواده ها مورد تاکید قرار گرفته چرا که موارد زیادی از اختلافات را در دادگاه ها و درمراجعه به مراکز مشاوره شاهد هستیم از اینکه حدود و مرزها در روابط بین افراد نامحرم مراعات نمی شود و در نهایت شاهد تخریب بنیاد خانواده هستیم.
مسئولان دغدغه ندارند
مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس(سلام ا… علیها) بیرجنددرادامه با بیان اینکه ما در قوانین حوزه حجاب و عفاف هیچ مشکلی نداریم بلکه مسئولان دغدغه مندی برای اجرای آنها نداریم ، گفت: نه دولت قبلی و نه دولت فعلی هیچ توجهی  نه به لحاظ بودجه ای و نه به لحاظ برنامه ریزی به مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف نداشته اند .
خواب دولت درتوجه به مسائل فرهنگی و حجاب و عفاف
حجی پور با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان  در حوزه فرهنگی و خاصه حجاب و عفاف افزود: گویی برخی مسئولان  در خوابند و از آب گل آلود ماهی می گیرند و می خواهند جوان ها را درگیر مسائلی کنند که در شان جامعه اسلامی نیست آن هم با هدف حفظ کرسی و موقعیت.
وی با تاکید چند باره بر اینکه مسئولان  واقعا در این مسائل بی دغدغه اند ، مدعی شد ولنگاری از دوره آقای خاتمی در کشور رواج پیدا کرد و دولت مردان بعدی نیز اصلا دغدغه این امور را نداشته و ندارند .
وی با بکار بردن این عبارت که دلمان از این مسائل بسیار پر است ، افزود: خیلی از جلسات استان را  نمی روم چون گوش شنوایی وجود ندارد ولی شاید هم اشتباه می کنم .
توجه به حوزه حجاب و عفاف باید همیشگی باشد
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه فعالیت های مربوط به حوزه حجاب و عفاف نباید مختص یک هفته و زمان خاصی باشد ، گفت: حجاب امری فطری است که ریشه در درون انسان دارد و ولنگاری بوجود آمده در حوزه حجاب نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا به زمان انقلاب صنعتی و قرن ۱۸ میلادی و دوره رنسانس بر می گردد .
حجاب میوه عفاف و عفاف میوه دل است
حجت الاسلام والمسلمین رضایی از حجاب بعنوان میوه عفاف یاد کرد و افزود: حجاب کار ظاهری و عفاف کار دل است چرا که ممکن است کسی به اجبار و از روی اکراه حجاب را رعایت کند اما عفت در باطن انسان ها رسوخ دارد .
وی با اشاره به اینکه حفظ اقتدار زن از نگاه اسلام بسیار حائز اهمیت است ، اذعان داشت: حجاب اگر کنار برود شخصیت زن شکسته می شود و شرایط جامعه به دوران قبل اسلام بر می گردد که برای زن هیچ ارزشی قائل نبودند .
در حوزه فرهنگ و حجاب و عفاف دولت ها هزینه کنند
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و حجاب و عفاف دولت ها باید هزینه کنند، گفت: نباید همه چیز در حوزه فرهنگی رها شود و افراد برای حفظ رأی و موقعیت، فقط شعار حمایتی بدهند و باید توجه داشت که دولت نقش مهمی در این مسائل می تواند داشته باشد .
بمباران شدید دشمن در حوزه فرهنگی و حجاب و عفاف
وی با اشاره به اینکه بمباران شدید دشمن در حوزه های فرهنگی و حجاب و عفاف بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: رهبری بارها این تهاجمات را تذکر داده اند و از دولتمردان خواسته اند کاری بکنند چرا که نگاه همه کشورهای اسلامی به ایران است .
وی در ادامه با اشاره به ورود مشاوران مذهبی به سطح مدارس و مهدکودک های استان از این فعالیت بعنوان یک گام موثر یاد کرد و افزود: در حوزه حجاب و عفاف بیشتر باید به سراغ کسانی رفت که شاید هیچ گاه کسی به سراغشان نرفته است.
اعتبارات فرهنگی آب می روند
حجت الاسلام رضایی نیز با انتقاد از اینکه اعتبارات فرهنگی از همه اعتبارات کمتر بوده و همیشه آب رفته اند، اذعان داشت: در یک برنامه جدید تلاش داریم با حضور روحانیون آسیب های اجتماعی حاشیه شهرها و شهرک های اقماری استان را رصد و برای آن برنامه تعریف کنیم. رئیس بسیج رسانه خراسان جنوبی نیز در در این میزگرد هدف از برگزاری این جلسه را پرداختن به مسائلی که کمتر به آن پرداخته می شود در رسانه ها و مطبوعات استان عنوان کرد و گفت:  مساله عفاف و حجاب باید به یک موضوع اصلی تبدیل شود. وی با بیان اینکه از مسئولان استانداری نیز برای حضور در این میزگرد دعوت کردیم  اما کسی حضور پیدا نکرده، افزود: رسانه ها باید مطالبه گر باشند.
تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در ۹۹ درصد دستگاه های اجرایی استان
قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مواد قانونی در مورد حجاب و عفاف گفت: ۲۷ دستگاه اجرایی در مورد حجاب و عفاف مسئولیت دارند که باید از انها مطالبه گری کرد. سید محمد موسوی زاهد از تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در ۹۹ درصد دستگاه اجرایی استان خبر داد و افزود: قوانین حوزه حجاب و عفاف زیاد است اما در اجرا مشکل داریم. وی در مورد برآورد وضعیت حجاب و عفاف در استان گفت: وضعیت ادارات بجز برخی در حد قابل قبول است اما در برخی دانشگاه ها با چالش مواجهیم و در مجموع شاید در مقایسه با استان های بزرگی مانند تهران و مشهد وضعیت بهتری داشته باشیم اما به لحاظ رعایت مسائل شرعی و دینی نمی توان گفت اوضاع قابل قبول است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*