پورمختار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: ضعف نهادهای اجرایی علت اصلی قاچاق کالا و ارز در کشور است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: آمار کاهش میزان قاچاق کالا و ارز غیرمستند است و ما عوارض آن را مشاهده نمی‌کنیم.

آقایان به خوبی قاچاقچیان را می‌شناسند/ پذیرفتن آمار کاهش قاچاق کالا ساده‌اندیشی استمحمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه آمار کاهش میزان قاچاق کالا و ارز غیرمستند و در حد یک ادعا است، گفت: ما باید عوارض کاهش میزان قاچاق را در کشور ببینیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گزارش‌های خود حل مشکل قاچاق را به رفع مشکلات نظام بانکی و حتی تغییر فرهنگ مردم برای خرید کالای ایرانی مربوط می‌کنند که این توضیحات حاکی از  آ‌ن است که آنان به دنبال رها کردن وظایف خود هستند.

پورمختار با اشاره به اینکه گزارش مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس فقط در حد ارائه آما بدون تحلیل بود، یادآور شد: ساده‌اندیشی است اگر بپذیریم میزان قاچاق کالا به ۱۲٫۶ میلیارد دلار کاهش یافته است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با تأکید بر اینکه علت اصلی قاچاق کالا و ارز در کشور ما ضعف نهادهای اجرایی است، اظهار داشت: مسلم است که روش‌ قاچاق به دست خود آقایان رسیده و حتی آنان به خوبی قاچاقچیان را می‌شناسند.

وی ادامه داد: شناخت افراد قاچاقچی و مبادی ورود کالاهای قاچاق به کشور کار چندان سختی نیست.

پورمختار با بیان اینکه حتی اگر قاچاقچیان با هزار ترفند قصد ورود کالایی به کشور را داشته باشند با عملیاتی ساده  این کالاها در گمرک شناسایی می‌شوند، تصریح کرد: نکته مهم  در این میان آن است که در گمرک خود کالا باید مورد بازرسی قرار گیرد نه مدارک چرا که قاچاقچیان به راحتی می‌توانند مدارک را جعل کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس به وظیفه نظارتی خود در این زمینه به خوبی عمل کرده است، گفت: مجلس در قالب وظیفه خود بارها از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سوال کرده و در خواست ارائه آمار داده و  حتی چندین جلسه غیرعلنی هم با حضور متولیان این عرصه برگزار کرده که همه این موارد از مصادیق نظارت است.

وی خاطرنشان کرد:‌ توصیه ما به مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که روش پیگیری خود را اصلاح کنند و به سمت اقدامات عملی بروند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*