آخرین خبر :

پرداخت تسهیلات ۱۰ درصدی برای فرآوری محصولات کشاورزی

مراسم تجلیل ازبرگزیدگان بخش کشاورزی استان در حالی با حضور استاندار خراسان جنوبی و معاونین وزیر جهاد کشاورزی در بیرجند برگزار شد که فرصتی به کشاورزان برای بیان درد دل هایشان داده نشد.
استاندار خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه باید در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های نوین بخش کشاورزی  و آبیاری به درستی استفاده شود، گفت: امروزه با توجه به مشکلات کم آبی  روش های آبیاری سنتی جوابگو نیست و با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد باید کمک شود کشاورزان از دانش و امکانات جدید برای افزایش تولید استفاده کنند.
مهندس پرویزی ضمن تشکر از زحمات کشاورزان افزود: اگر تمام کشاورزان مسیر بهره برداران نمونه بخش کشاورزی را دنبال کنند کشور از واردات بسیاری از محصولات کشاورزی بی نیاز می شود. وی با تاکید بر اجرای روش های نوین درکشاورزی اظهار کرد: کشاورزان و مسئولان تلاش کنند تا کشاورزان از روش های سنتی در مسیر روش های نوین کشاورزی برای تولید قرار گیرند. استاندار با تاکید بر اینکه اگر کشاورزان و دامداران به درستی از منابع آب و خاک استفاده کنند در تمام محصولات امکان خودکفایی وجود دارد، گفت: همانطور که در تولید گندم به خوکفایی رسیدیم می توانیم در سایر محصولات نیز به خودکفایی برسیم مشروط به اینکه از روش های نوین در بخش کشاورزی استفاده کنیم. مهندس پرویزی با تأکید بر فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای بهره وری بیشتر در کشاورزی و دامداری عنوان کرد: اگر روش های آبیاری نوین اجرا شود میزان تولید دو برابر افزایش خواهد یافت و امیدواریم جهاد کشاورزی زمینه ای فراهم کند که همه کشاورزان بتوانند سیستم های نوین آبیاری را اجرا کنند. وی با اشاره به اینکه جهادکشاورزی باید در زمینه آموزش به کشاورزان ورود پیدا کند، تصریح کرد: جهادکشاورزی باید با کمک نخبگان و تولیدکنندگان برتر استان فضا را برای تبادل اطلاعات بین کشاورزان فراهم کند.
وی با بیان اینکه در دولت احمدی نژاد واردات گندم تا ۶ میلیون تن انجام شد،افزود:اما به کمک کشاورزان امروز واردات گندم قطع شده و به خودکفایی رسیدیم و همچنین در کلزا اقدامات خوبی انجام شده و تولید افزایش می یابد. استاندار با بیان اینکه امسال کمک های فنی و اعتباری خوبی به استان  اختصاص یافته ،اظهار کرد: تمامی این اقدامات برای تثبیت اشتغال و حمایت از کشاورزان و دامداران انجام شده است. مهندس پرویزی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد منابع کمک های فنی و اعتباری در زمینه های مختلف از جمله صندوق خرد زنان روستایی و صندوق های کشاورزی استان هزینه خواهد شد، عنوان کرد: تمام اقدامات دولت برای تثبیت اشتغال و حمایت از کشاورزان و دامداران است.
هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات آبیاری نداریم
معاون وزیرجهاد کشاورزی  در امور آب و خاک هم  در این مراسم  از پیش بینی ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار در زمینه آبیاری تحت فشار برای خراسان‌جنوبی در سال جاری خبر دادو گفت: به هر میزان سیستم های آبیاری نوین در خراسان جنوبی انجام شود منابع آن تامین خواهد شد و محدودیتی برای آن در این استان کویری وجود ندارد.  مهندس با اشاره به حمایت دولت از محصولات باغی در استان خراسان جنوبی افزود:برای پرداخت تسهیلات با سود ۱۰ درصد برای فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی استان محدودیتی نداریم. وی با اشاره به نبود متقاضی در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی استان افزود: یکی از این مشکلات کشاورزان در دریافت تسهیلات ضمانت نامه است.  اسفندیاری معاون وزیر و مجری طرح گندم کشور هم گفت: در حال حاضر وضعیت گندم در کشور به حدی رسیده که نیاز به واردات گندم برای امسال وجود ندارد و برای چند ماه از سال ۹۷ نیز گندم داریم.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه داد.
مشکلات کشاورزان استان
هر چند در مراسم اصلی فقط یک نفر از کشاورزان نمونه استان به بیان مشکلات خود پرداخت اما در حاشیه این مراسم جمعی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار ما به بیان مشکلات و دیدگاه های خود پرداختند.
نبود صادرات ،نوسان قیمت و کمبود نقدینگی
مرغدار نمونه استان با بیان اینکه مرغداری ها در حال ورشکستگی هستند، گفت: یکی از مشکلات استان عدم حمایت از صادرات مرغ است.
وی نوسان قیمت و کمبود نقدینگی را بلای جان مرغداران و آفت صنعت مرغداری در خراسان جنوبی دانست و گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی بلای جان مرغداران شده و عده زیادی از آنها را ورشکست کرده است، وی گران بودن جوجه را یکی دیگر از مشکلات مرغداران دانست و خواستار همکاری بیشتر مسئولان با مرغداران شد.
این مرغدار نوسان قیمت مرغ و دان را یکی دیگر از مشکلات مرغداران عنوان کردو افزود: نوسان قیمت مرغ موجب شده که خریداران مرغ را به قیمت مناسب نخریده و کشتارگاه ها هم مرغ مرغدار را به صورت امانی می خرند به همین دلیل مرغ دار تمام نقدینگی خود را از دست می دهد. وی در ادامه خواستار صادرات مرغ به کشور های همسایه شد و عنوان کرد: صادرات مرغ به افغانستان می تواند راهگشای مشکلات مرغداران استان باشد.
ورود قارچ از خارج استان
تولید کننده نمونه قارچ استان نیز گفت: مشکلات فراوانی در حوزه تولید و فروش قارچ وجود دارد.
وی نبود بازار فروش در استان و ورود قارچ از استانهای دیگر به داخل استان را از مشکلات تولید کنندگان قارچ عنوان کرد و افزود: هنوز فرهنگ استفاده قارچ در استان وجود ندارد و نیازمند همت بیشتر مردم و مسئولان است. وی عنوان کرد: متاسفانه با وجود افزایش حجم تولید و توسعه واحدهای تولیدی هنوز صنایع تبدیلی متناسب با این موارد رشد نکرده‌ است.
نبود صنایع تبدیلی و سردخانه زرشک
زرشک کار نمونه استان هم نبود بازار فروش مطمئن، نبود صنایع تبدیلی ،ورود دلالان در عرصه خرید زرشک از کشاورزان و عدم حمایت کامل بیمه محصولات کشاورزی را از مشکلات زرشک کاران عنوان کرد. وی  نبود بارگاه و سردخانه زرشک را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: باید مسئولان فکری برای خرید محصول زرشک بردارند یا بازاری مطمئن باشد تا خود کشاورز محصول خود را بفروشد و دست دلالان کوتاه شود.
عدم پرداخت به موقع پول گندمکاران
گندم کار نمونه استان با گلایه از عدم پرداخت به موقع پول گندمکاران افزود: در سالهای گذشته بعد از سه روز تحویل گندم پول گندمکاران پرداخت می شده اما کنون بعد گذشت سه ماه پرداخت می شود و بعضی گندمکاران هنوز پول گندم خود را نگرفتند.
شترمرغدار نمونه استان با اشاره به مشکلات پرورش شتر مرغ در استان گفت: یکی از مشکلات عدم صادرات شترمرغ به خارج استان است .
وی گفت: متاسفانه نبود مراکز فرآوری و تولید محصولات فرعی از شتر مرغ و نبود کشتارگاه مخصوص مهم ترین مشکلات پرورش دهندگان شتر مرغ در استان است.
یکی دیگر از کشاورزان نمونه استان نبود آب و تجهیز ات مورد نیاز کشاورزان را از مشکلات دانست و افزود تسهیلات ابیاری نوین فقط به اراضی بالای یک هکتار تعلق می گیرد در صورتی که کشاورزان استان بیشتر اراضی آنها کمتر از یک هکتار می باشد.
یکی از مدیران تعاونی های برتر حوزه کشاورزی عدم حمایت از گیاهان دارویی، نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی ،مشکلات بیمه و مالیات را در حوزه تعاونی های کشاورزی عنوان کرد.
وی معوقات بانکی و عدم پرداخت اقساط بانکی را یکی دیگر از مشکلات کشاورزان دانست و گفت: عدم ایجاد بازار برای محصولات کشاورزی، عدم آشنایی مسئولان استانی از وضعیت بازار محصولات تولیدی استان و عدم درک درست مشکلات کشاورزان پس از تولید محصولات بعد از تحمل سختی‌ها از دیگر مشکلات کشاورزان است. گفتنی است در پایان این مراسم از ۵۰ کشاورز، تولید کننده و فعالان حوزه کشاورزی و دامداری استان تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*