ممنوعیت خروج خودروی فرسوده از استان

اولین کارگروه استانی ماده ۱۷ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری روز گذشته به بررسی وضعیت ناوگان فرسوده استان در حوزه برون شهری ، برنامه ها و طرح های مختلف در راستای نوسازی ، چالش های فرا روی نوسازی و هم چنین برآورد وضعیت مراکز اسقاط خودرو در استان پرداخت .
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی  در ابتدای جلسه با بیان اینکه میانگین سنی خودروهای حمل مسافر ۱۲سال است، گفت: در استان ۲۴۴ اتوبوس با میانگین سنی ۱۲ سال، ۱۳۵ مینی بوس با میانگین سنی ۲۰ سال و ۲۴۴ سواری کرایه با میانگین سنی ۸ سال وجود دارد.
مینی بوس های فرسوده یک چالش استانی
شهامت به بیان وضعیت عمر ناوگان مسافربری استان پرداخت و افزود: در مجموع ۳۱ دستگاه اتوبوس در قالب  ۲۰ درصد کل ناوگان ، ۸۳ دستگاه مینی بوس در قالب ۵۲ درصد کل ناوگان و ۴۴ دستگاه سواری کرایه در قالب ۲۸ درصد کل ناوگان فرسوده اند .
وی با بیان اینکه تعداد مینی بوس های فرسوده در استان که عمر بالای ۲۶ سال دارند ، ۵۳ دستگاه می باشد ، ادامه داد: در نوسازی این ناوگان کار سختی در پیش داریم چرا که اکثر این خودروها در مسیر روستایی تردد می کنند که مالکان توان مالی برای نوسازی ندارند .
وی از این وضعیت بعنوان یک چالش استانی یاد کرد و اذعان داشت: اتوبوس های برون شهری وضعیت بهتری دارند و اکثر آنها زیر ۱۵ سال عمر دارند.
۷/۱۳ درصد ناوگان باری استان فرسوده است
وی در ادامه با بیان اینکه ۷/۱۳ درصد ناوگان باری استان فرسوده است ، گفت:  بر اساس قانون خودروهای بالای ۲۵ سال فرسوده اند که در حوزه ناوگان بارگیر ثابت از ۱۹۵۱ خودرو ۴۲۳ مورد یعنی ۶/۲۱ درصد خودروها فرسوده اند و در حوزه ناوگان بارگیر غیر ثابت نیز ۸۰ دستگاه در قالب ۶/۴ درصد کل خودروها دچار فرسودگی شده اند. شهامت در ادامه به چالش های فرا روی نوسازی ناوگان پرداخت و افزود:در حوزه ناوگان باری امسال رشد ۱۷ درصدی را داشته ایم اما در حوزه ناوگان مسافری با توجه به اینکه سیاست سازمان رشد ناوگان ریلی و هوایی است نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت اقتصادی آن داشت بنابراین توجه به مسائل اقتصادی از مهم ترین چالش های فراروی نوسازی می تواند باشد .
چالش های فرا روی نوسازی ناوگان
وی از عدم پوشش شرایط نوسازی در مورد ناوگان زیر ۱۰ تن بار ، عدم اسقاط  ناوگان سنگین فاقد کارت هوشمند ، نبود نمایندگی برخی شرکت های خودروساز در استان ، عدم وجود مراکز اسقاطی در اکثر شهرستان ها و عدم پذیرش ناوگان عمومی که بدلیل تصادف امکان بازسازی مجدد آن نیست بعنوان گوشه ای از چالش های فراروی اجرای طرح نوسازی یاد کرد.
۸۰ درصد اتوبوس های درون شهری بالای سن قانونی اند
جانشین فرمانده پلیس راهور استان نیز در ادامه این جلسه گزارشی ازوضعیت ناوگان درون شهری  استان ارائه کرد و با بیان اینکه هنوز آماردقیقی  از این وضعیت نداریم ، گفت : ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس های درون شهری بالای سن قانونی قرار دارند .
فرسودگی ۵۰ درصدی ناوگان آمبولانس استان
سرهنگ علیرضا عباسی با اشاره به فعالیت دو مرکز اسقاط خودرو در استان شامل بیرجند و طبس و اینکه مرکز طبس در حال حاضر بنا به دلایلی تعطیل شده است ، افزود: تاکنون ۱۷۳ هزار و ۱۴۲ خودرو در استان شماره گذاری شده اند. وی با اشاره به شماره گذاری ۱۱۶ آمبولانس در استان اذعان داشت: می توان گفت ۵۰ درصد ناوگان آمبولانس استان فرسوده است.
بالا بودن سود تسهیلات نوسازی و عدم استقبال مالکان
هم چنین در این جلسه نماینده شرکت اسقاط خودروی بیرجند با بیان اینکه از سال ۸۵ تاکنون ۱۲ هزار و ۳۱۲ دستگاه خودرو در استان اسقاط کرده ایم ، گفت: بطور متوسط به این تعداد ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در گذشته سود تسهیلات ۷ درصد بوده والان به ۱۸ تا ۲۱ درصد رسیده که عمده دلیل عدم استقبال از سوی مالکان به شمار می رود.
مزایده خودروهای دولتی ازرده خارج یک معضل
یوسفی خواستار پرداخت تسهیلات توسط دولت بجای خودروسازان به مالکان شد و افزود: ماشین های دولتی با ۱۵ سال اسقاط می شوند و وقتی طول عمرشان بطور مثال به ۱۴ سال و ۸ ماه رسید به مزایده گذاشته می شوند و دوباره این خودروها به مدت های مدید مثلا ۱۰ ساله مورد استفاده قرار می گیرند که این یک اشکال است. وی هم چنین از وجود دلالان و خروج ماشین های اسقاطی از استان انتقاد کرد.
ممنوعیت خروج خودروی فرسوده از استان
معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در انتهای این جلسه به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: نوسازی ناوگان فرسوده بلحاظ زیست محیطی ، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی تردد حائز اهمیت است. فرهادی با بیان اینکه نقص فنی عمدتا در ناوگان فرسوده ایجاد می شود که عامل تصادفات به شمار می روند ، افزود: تمامی قانون ها و ظرفیت های موجود در کشور برای نوسازی ناوگان در قالب پکیج به کارگروه ارائه شود تا در اختیار مراکز اسقاطی قرار گیرد. وی خواستار برگزاری جلسات کارگروه در بازه زمانی دو تا سه ماه شد و اذعان داشت: اطلاعات مربوط به فرسودگی ناوگان درون شهری استان نیز باید تهیه و  این موضوع از طریق دفتر فنی استانداری پیگیری شود. وی خواستارپیگیری مشکل مرکز اسقاط طبس شد و گفت: خروج خودروی فرسوده از استان بر اساس مصوبه کارگروه ممنوع است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*