لاریجانی در افتتاحیه «کنفرانس بین المللی بودجه ریزی»: وزیران دولت آینده باید جرات حل مشکلات را داشته باشند

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا در دولت آینده اگر مشکلی می بینند جرات این را داشته باشند که آن را حل کنند نه اینکه در جلسات درد دل کنند؛ این کار به درد ما نمی خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: در قانون برنامه ششم بر موضوع این کنفرانس تاکید شده است. این مسئله سازوکارها و تحولاتی را نیازمند است کار ساده ای نیست اما مهم است.

وی با اشاره به اینکه برای بودجه جاری کشور از سهم قابل توجهی از نفت استفاده می شود افزود: نفت سرمایه است و باید صرف امور زیربنایی شود. این نشان دهنده یک خلل جدی در نظام کشور از نظر بودجه ریزی و امور دیوانی است.

رئیس مجلس با اشاره به حجم وسیع دولت ادامه داد: ما چند میلیون کارمند داریم، وضع خدماتمان هم نارس است. امور دیوانی مفصل مانع پیشرفت شده است.

وی افزود: ما از نظر رشد ناخالص داخلی از بین ۲۴ کشور منطقه نفر دهم هستیم و در جهان از بین ۱۹۸ نفر رتبه ۸۱ را داریم.

لاریجانی با بیان اینکه کارآمدی سیستم در کشور ما ضعیف است، گفت: امسال سهم قابل توجهی از بودجه ۹۶، بودجه جاری است یعنی پول نفت هم صرف هزینه جاری می شود. ما باید هزینه های زائد را کم کرده و کارآمدی را افزایش دهیم.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه ساختار حکمرانی در کشور ما مسئله مهمی است که باید به آن توجه جدی شود گفت: در کتب اسلامی مسئله عدالت در حکمرانی مورد تاکید است. باید در امر عدالت سمت گیری به طرف محرومان باشد، قانون برای همه یکسان بوده و آزادی فکر و عقیده برای همه وجود داشته باشد. اگر مفهوم عدالت را قبول کنیم نباید دولتمان حداکثری باشد ، نباید سیستم دیوانی ما جای افراد تصمیم بگیرد.

لاریجانی گفت: ما باید امنیت مردم را حفظ کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند و در مسابقه اجتماعی شرکت کنند. باید تا حدی که افراد استعدادهایشان شکوفا شود تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب سیستم نیمچه سوسیالیستی به وجود آمد که تصور می کرد ما باید همه چیز را دولتی کنیم گفت: این اقدام باعث انباشت مسئولیت ها برای دولت شد. این با ساختار حکمرانی سعادت مداری که به آن اعتقاد داریم همخوانی ندارد.

لاریجانی ادامه داد: باید بدانیم مشکل کجاست، به اندازه کافی شواهد وجود دارد که بدانیم اشکالات حکمرانی ما کجاست تا متناسب با آن راهکار تعیین کنیم.

رئیس مجلس گفت: سازمان برنامه برای رتق و فتق امور هر سال لایحه ای به ما می دهد اما حادثه ای در کیفیت رخ نمی دهد. ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی توانیم رفع اشکال کنیم و با این روند توفیقی در توسعه پیدا نخواهیم کرد.

لاریجانی تصریح کرد: رشد ۸ درصد نیازمند اصلاح چندین مورد است که امیدواریم دولت تازه نفس این کار را انجام دهد. وزرا در دولت آینده اگر مشکلی می بینند جرئت این را داشته باشند که آن را حل کنند نه اینکه در جلسات درد دل کنند این کار به درد ما نمی خورد.

رئیس مجلس تصریح کرد: رجال ملی کسانی هستند که وقتی مشکلات را می بینند بگویند آنها را حل می کنیم چراکه به تاخیر انداختن مشکلات روزمرگی می آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*