آخرین خبر :

سرمقاله / مریم میرزاخانی خورشیدی که زود غروب کرد…!!

مریم میرزاخانی
خورشیدی که زود غروب کرد…!!
کم نیستند صاحبان اندیشه ایرانی که در آنسوی آب ها و در ارکان بزرگ علمی همچون ناسا می درخشند و در دانشگاه هایی بنام و بزرگ تدریس می کنند. اما شاید اعجوبه ای بنام مریم میرزاخانی که با داشتن سنی بسیار کم به حدی استادی کند که بر کرسی استادی دانشگاهی همچون استنفورد تکیه زند واین یعنی اسطوره بودن دررشته ریاضی. می گفت: چقدر از خواندن کتاب های رمان لذت می بردم و دلم می خواست نویسنده شوم اما کسی که مرا وارد منازعه دنیای لذتبخش ریاضی کرد برادرم بود. این که اگر او در کشورمان می ماند چه اتفاقی می افتاد تقریبا پاسخ اش معلوم است، نهایتا می شد مدرس دریکی از دانشگاههایی که تادلتان بخواهد فقط اسم دارند و تولید مدرک می کنند.
این که تقریبا اکثرقریب به اتفاق نوابغ ونخبگان علمی ما چه پس از کنکور و یا در بحبوحه مسابقات المپیادهای علمی برای شان دعوتنامه جهت جذب در دانشگاههای معتبر اروپایی وآمریکایی صادروفرستاده میشود ، شاید دلیل عمده اش نبودشرایط مطلوب برای ادامه تحصیل در برخی رشته ها است ، چه شرایط سخت افزاری و چه شرایط نرم افزاری، واقعیتی که بنام فرار و یا هجرت مغزها نامیده می شود. متاسفانه بانگاه های تنگ نظرانه و دروازه ای که به میزان سوراخ سوزنی برای عبورتعبیه شده باعث گردیده که خروجی بزرگترین سرمایه های علمی کشورمان هیچ همخوانی باورودی آن نداشته باشدوما شاهد بازگشت درصدکمی از خبرگان علمی کشورمان به مام میهن هستیم. چراکه شرایط تدریس وگاه باتوجه به نوع رشته تحصیلی شان درایران فراهم نیست وآنان نمی پذیرند که بادستمزدهایی اندک به نسبت سایرکشورها و تضییقات فراوان برکرسی استادی جلوس کنند، هرچند که متاسفانه باید دراینجا حتما روابطی خاص ازلابی گری ها را بدانی تا در مدار صفر درجه قرار نگیری !!
مریم میرزاخانی را بنام ایرانی بودنش بسیار زود از کف دادیم، حداقل دلمان خوش بود که ایرانی است وتا همین اواخر برسفره وطن نان ایرانی تناول میکرد!چه کنیم ؟ ما آنچنان که فراوان وبه ثمن بخس داشته هایمان را به راحتی ازدست می دهیم، توان بازیابی و یا نگاهداری آنها را نداریم، نگاهمان نگاه سلبی است و حذفی. داشته های علمی ماکم نیستند، درصدی نیز باز می گردند اما به دلیل آماده نبودن شرایط زود تمام می شوند ونهایتا استاد دانشگاه…ولی آنان نیز برای پایان نیافتن هرسال برای تکمیل وتکامل داشته های شان باز می روند که از امکاناتی درخورتر استفاده کنند. چقدرتلخ است که معدن طلا وسنگهای قیمتی داشته باشی اما نتوانی استخراج اش کنی وخود به عنوان صاحب این گنج آنهارا به دنیامعرفی کنی تابتوانی قدرتی شوی برای جذب نخبگان سایرکشورها درمعادن سرشارخودت ودیگردغدغه خروج بهترین هایت را از کشور نداشته باشی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*