آخرین خبر :

در جستجوی سایه

«دستش را روی پیشانی اش گذاشته تا چشم هایش از آفتاب تیز تیرماه در امان بماند، یک تازه وارد در حالی که اشعه های افتاب چهره اش را تاریک نشان میدهد پیشنهاد می کند برای در امان ماندن از آفتاب به جای نشستن در ایستگاه اتوبوس روی پله های کانکس پایگاه انتقال خون بنشیند»
اینجا میدان ابوذر است، ایستگاهی که مقصد مسافرانش روستاهای پر جمعیت حاشیه شهر است از معصومیه و چهکند گرفته تا  امیرآباد، حاجی آباد وشمس آباد،آن طرف تر را که نگاه می کنی همه ایستگاه ها سایبان دارد.
خانم جوانی که بچه شیرخواری را در آغوش دارد برای فرار از آفتاب روی جدول پیاده رو می نشیند و با گوشه چادرش بچه اش را باد می زند تا کمی خنک شود. از او می پرسم مسافر کجا هستید؟ پاسخ می دهد حاجی آباد ، بحث سایبان راکه مطرح می کنم با نیشخندی ادامه می دهد: تبعیض همه جا هست برای آسفالت خیابان ها ، برای اجرای طرح های شهری ،برای گرفتن وام و … اینجا که چیزی نیست برای همه مسیر ها سایبان گذاشته اند برای ما نگذاشته اند. بچه اش را درآغوششش جا به جا می کند و می گوید : یعنی مسئولان اتوبوس رانی در ایستگاهی با این حجم رفت و آمد نمی بینند که اینجا سایبان ندارد؟
چند دانش آموز که از دبستان تعطیل شده اند در حالی که گرم گفت و گوهستند روی صندلی ایستگاه معصومیه و تعدادی روی صندلی ایستگاه امیر آباد می نشینند،اما تعدادی با اعتراض به دوستانشان مبنی بر این که آنجا با وجود آفتاب آزار دهنده جای نشستن نیست به سایه درختان کاج پناه می برند!!!
این فقط ایستگاه اتوبوس میدان ابوذر نیست که مسافران مسیرهایی خاص در جست وجوی سایه اند، بیشتر خیابان های مهر شهر هم همین اوضاع را دارد.
چندایستگاه
با گذری کوتاه درمسیرهای مختلف مهر شهر معلوم است که سازمان اتوبوس رانی باید اعتبار ویژه ای برای این منطقه درنظر بگیرد، از خیابان ولی عصر(عج) به امام حسین(ع) می روم و از آنجا به خیابانهای امام  خمینی(ره) و همت، هیچ خبری ازسایبان نیست. یکی از ساکنان خیابان همت در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی می گوید: در مهر شهر چون فضای سبز هم وجود ندارد که برای فرار از آفتاب زیر سایه درخت برویم ،باور کنید وقتی منتظر اتوبوس می شوم درایستگاهی که سایبان ندارد علاوه بر دمای ناجور هوا، اشعه های تیز آفتاب چنان روی چشم هایم تاثیر می گذارد که وقتی سوار اتوبوس می شوم تا چندلحظه همه جا تاریک به نظر می رسد. به عرق هایی که روی پیشانی و شقیقه هایش جمع شده اشاره می کند و ادامه می دهد: : تصورکنید در این هوا با این اوضاع بچه هم در بغل داشته باشید. اوضاع در برخی از خیابان های شمال شهر هم همین طور است،.
یک ماه آینده
رئیس سازمان اتوبوسرانی بیرجند و حومه درباره ایستگاه های امیرآباد و . . .که در پایانه ابوذر وجود دارد در ابتدا نبود سایبان را بارو نکرد و ادعا داشت: دراین پایانه همه ایستگاه ها سایبان دارد اما بعد از حصول اطمینان در این زمینه، یکی از دلایل را وجود درختان کاج عنوان می کند چراکه وجود این درختان و سایه آن ها به طور حتم نیاز به سایبان را کاهش داده است. غلامپور در پاسخ به این که با وجود درختان باز هم آفتاب وجود دارد این طور ادامه می دهد:اگرناراحتی بابت این موضوع وجود داشته است باید یک گزارش به ما داده می شد تا اقدام لازم را انجام دهیم در این رابطه هیچ تبعیضی وجود ندارد. وی با اشاره به ایستگاه های جدیدی که برای حاجی آباد احداث شده است می گوید : این ایستگاه ها برای رفاه حال شهروندان حاجی آباد احداث شده و همه دارای سایبان است پس بحث تبعیض منتفی است چرا که اگر بودجه باشد آنچه لازم است را انجام می دهیم. وی همچنین به طرحی که برای پایانه ابوذر در نظر داشته است اشاره می کند واینکه شهرداربیرجندفقط در صورتی با این طرح موافقت می کند که درختی قطع نشود به همین دلیل با وجود اتمام طرح و تعیین اعتبار باید طرح با نظر شهردار هماهنگ باشدتا درختی در ابوذر قطع نشود. وی به عقد قرار داد با یک پیمانکار برای نصب سایبان در مناطق شمال شهر و مهر شهر اشاره کرده و می گوید: تا یک ماه آینده در تمامی این مناطق سایبان نصب می شود. وی وعده داد که موضوع سایبان ایستگاه های پایانه ابوذر را نیز پیگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*