آخرین خبر :

تهدید دموکراسی

روز گذشته با حضور ۷ نفر از منتخبین دور پنجم شورای شهر بیرجند جلسه هم اندیشی در فرمانداری بیرجند برگزار شد. فرماندار بیرجند در این نشست خواستار تعامل بیشتر شورا با فرمانداری بعنوان یک نهاد حاکمیتی شد و با اشاره به تغییراتی که در شورای پنجم بلحاظ اعضا اتفاق افتاده گفت : در این دوره از شورا ۹ نفر بعنوان عضو اصلی و ۶ نفر بعنوان عضو علی البدل انتخاب شده اند. ناصری با بیان اینکه هنوز زمان اعلام شروع بکار شورای پنجم ابلاغ نشده و بر اساس قانون در حال حاضر همان ۱۲ شهریور ماه مد نظر می باشد ، افزود : در کمیته تطبیق نیز تغییراتی بر اساس قانون ایجاد شده و ما شاهد حضور یک قاضی دادگستری در آن هستیم تا مصوبات شورا از استحکام کافی بهره مند باشد و با قوانین کشور منافاتی نداشته باشد .
انتخاب شهردار در موعد مقرر از وظایف شورا
وی با بیان اینکه انتظار می رود اعضای شورا مصوبات خوبی در توسعه شهری بعنوان اصلی ترین کار خود داشته باشند ، ادامه داد :انتخاب شهرداری که معتمد شورا باشد و بتواند سکان شهر را بر عهده بگیرد از دیگر وظایف شورا است که باید در مهلت قانونی انجام شود .
کمیسیون ها و قوانینی که در شهرداری مورد غفلت واقع شده اند
فرماندار بیرجند خواستار بررسی قوانین مرتبط با شهرداری ها آن هم با جدیت بیشتری شد و افزود : کمیسیون هایی مانند کمیسیون ماده ۷۷ تاکنون تشکیل نشده و ما سه جلسه در این حوزه برگزار کرده ایم که این قانون مربوط به درآمد شهرداری هاست. ناصری با اشاره به غفلت شهرداری در مورد کمیسیون هایی مانند کمیسیون ماده ۵۵ ادامه داد : در تعامل شورا با شهرداری باید بر قوانین تاکید بیشتری شود. وی از کمبود درآمد شهرداری ها بعنوان یک مشکل یاد و بر بازنگری در شیوه کار شهرداری تاکید کرد.
مسائل شهری از مجرای قانونی دنبال شود نه فضای رسانه ای
معاون عمرانی فرمانداری بیرجند نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید مسائل شهری را از مجرای قانونی آن دنبال کرد، گفت: با توجه به اینکه اختلاف نظر در مباحثی مانند مباحث حقوقی طبیعی به نظر می رسد رسانه ای کردن آن اعتماد عمومی را از بین می برد. رونقی با بیان اینکه مسایل شهری مهمی بر زمین مانده که نارضایتی عمومی رادر پی داشته که امید می رود شورای جدید برای رفع آنها برنامه ریزی کند، ادامه داد : برخی پرونده ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می شود که ما اصلا انتظار نداریم چنین مواردی در شهرداری معطل بمانند .
اصلاح ضوابط شهرسازی ۳ سال روی میز شورا
وی در ادامه با بیان اینکه ما مباحث مربوط به ضوابط شهرسازی را سه سال در شورا فریاد زدیم که در نهایت با پیگیری از سایر کانالها توانستیم به نتیجه برسیم و این در حالی است که می توانست چنین موردی درباره زمان کوتاه تری به نتیجه برسد.
ورود سازمان های شهرداری به کار عمرانی و ضعف در نظارت
وی با انتقاد از ورود برخی سازمان های شهرداری به کار عمرانی خواستار نظارت بیشتر شورای شهر شد و اذعان داشت : کار عمرانی از وظایف سازمان های شهرداری نیست و ما شاهد تخلفاتی هستیم . معاون عمرانی شهرداری بیرجند خواستار ساماندهی اطلاعاتی در شهرداری بیرجند شد و گفت : برخی مکاتبات به شهرداری زیاد است که باید مدیریت شود. رونقی بر درآمد پایدار شهرداری تاکید کرد و افزود :شهردار بعنوان سکان دار شهر باید دید جامع و کاملی داشته باشد و نباید مصوبات شورا بر زمین بماند.
ادبیات حقوقی بر مصوبات شورا حاکم باشد
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از مطالبات شهرداری موجود نیست ، ادامه داد:ادبیات حقوقی بر مصوبات شورا باید حاکم باشد تا در دور جدید شاهد برگشت مصوبات از کمیته تطبیق نباشیم.
مردم بیرجند با نجابت مشکلات را تحمل می کنند
در این جلسه منتخبین مردم در شورای شهر بیرجند به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. مهندس میری با بیان اینکه مردم با نجابت مشکلات راتحمل می کنند و حرفی نمی زنند ، گفت : صنوف مزاحم ،ترافیک شهری ، وجود گورستان در وسط شهر ،بافت فرسوده و خطر فاجعه در آن در صورت وقوع زلزله و. .. از جمله مشکلات شهر بیرجند می باشد. وی خواستار حمایت مالی بخش دولتی ازشهرداری شد و با بیان این عبارت که نمی دانیم با شرایط مالی موجود چه برنامه ریزی برای شهر می توانیم داشته باشیم ، افزود: با توجه به مرکزیت شهر بیرجند و ترکیب جمعیتی باید سهم بیرجند در تقسیم اعتبارات بیشتر باشد .
اعضای شورا سیاسی کاری نکنند
طاهری دیگر عضو منتخب شورا نیز از سیاسی کاری در شورا بعنوان یک معضل یاد کرد و گفت: هر چند این معضل را در شورای بیرجند نداریم اما نباید شورا به پایگاه سیاسی کاری تبدیل شود .
مطالبات ۲۳ میلیارد ی شهرداری بیرجند
از ادارات و مردم
دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورا با انتقاد از مطالبات میلیارد ی شهرداری از ادارات دولتی گفت: شهرداری بیش از ۱۱ میلیارد تومان از ادارات، حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان از عوارض خودرویی و حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان از عوارض نوسازی از مردم طلبکار است. وی با بیان اینکه مردم محروم و طبقه پایین معمولا عوارض خود را پرداخت می کنند و این طبقه مرفه هستند که درپرداختی ها مشکل ایجاد می کنند، افزود : شهرداری ۲۰ میلیارد تومان بدهکار است .
دستگاه های اجرایی در تقابل با شهرداری
وی با انتقاد از عدم همکاری ادارات با شهرداری در اجرای برنامه های شهری و مطالبه پول برای هر کاری حتی جابجا کردن یک تیر برق اذعان داشت: : دستگاه های اجرایی در تقابل با شهرداری هستند و این کار را دشوار کرده است. وی هم چنین تصریح کرد : چه کسی گفته که ما در شورا بدنبال کار سیاسی هستیم.
اداره شهر با نگاه فردی برای مردم هزینه بردار است
موهبتی دیگر عضو منتخب شورا نیز خواستار تعامل شورا با فرمانداری شد و گفت : ما حق نداریم بر اساس آزمون و خطا و نگاه فردی شهر را اداره کنیم چرا که این اقدام برای مردم هزینه دارد. وی افزود : ما تلاش می کنیم بدنه علمی و کارشناسی رادر شورا فعال کنیم و عمده مشکلات شهرداری ها اعتبارات است. دکتر محمودی راد دیگر عضو شورای پنجم نیز بر نیاز سنجی علمی و انجام کار مفید در شورا تاکید کرد و گفت : شورا نباید شورای شهرداری باشد و مسائل فرهنگی باید در کنار مسائل اقتصادی در شورا مورد توجه قرار گیرد.
ورود جریان گرایی به شورا یک آفت
دکتر تقی زاده دیگر عضو منتخب شورا نیز با بیان اینکه باید در حد امکان کمترین اختلافات در شورا وجود داشته باشد، گفت : اختلاف سلایق در شورا طبیعی است اما اگر جریان گرایی در تصمیمات شورا ورود پیدا کند این یک افت است. وی ادامه داد : باید برای شهر منابع درآمدی پایدار ایجاد شود.
مردم بهانه تراشی ها را نمی پذیرند
یزدان شناس دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه مردم از ما توقع کار دارند و بهانه تراشی ها را نمی پذیرند، گفت: برای جبران کمبود اعتبارات باید ثروت را از سایر شهرها به اینجا سوق داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*