آخرین خبر :

بلوار پیامبر اعظم (ص)؛ هر ۳۰ ساعت یک تصادف ؟!…

احداث بلوار پیامبر اعظم (ص) شهر بیرجند، از همان ابتدا به عنوان رینگ دور شهر و برای تحمل بخشی از بار ترافیک سطح شهر مطرح و آغاز شد. البته این رینگ هنوز تکمیل نشده است اما خیلی از شهروندان از این بلوار برای تسهیل و تسریع در طی مسیرهایشان استفاده می کنند و البته سرعت خودروها در این بلوار دور شهری بالاست و دلیل آن هم این است که شهروندان به تصور تردد در کمربندی یا بزرگراه به آن وارد می شوند و لذا آمار تصادفات در این بلوار نیز همانند سرعت خودروها زیاد است.
بلوار پیامبر اعظم به لحاظ کلی، مشکلی ندارد اما …
معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند با بیان اینکه بلوار پیامبر اعظم (ص) دقیقا بر اساس طرح تفضیلی شهر، مصوب و اجرایی شده و در قالب کلی، مشکلی ندارد، به گزارشگر ما گفت: این بلوار نقش رینگ جمع کننده ترافیک سطح شهر را ایفا می کند و دورتا دور شهر را در برخواهد گرفت و در حال حاضر حدود ۷۵ درصد این رینگ تکمیل شده است. در حقیقت از تقاطع موسی بن جعفر (ع) تا بلوار شهدای عبادی و از آنجا تا میدان سفیر امید در حال استفاده است و بخشی از بلوار تا شهید ناصری توسط راه و شهرسازی در حال اجرا می باشد.
مشکل دوربرگردانها و اتصال معابر اصلی به بلوار
وی با ذکر اینکه بلوار پیامبر اعظم (ص) از عرض مطلوب و قابل قبولی برخوردار است، افزود: به لحاظ طراحی مهندسی، اشکالاتی به مجموعه بلوار پیامبر اعظم (ص) وارد است که از آن جمله می توان به ضرورت ساماندهی دوربرگردانهای مسیر که یکی از دلایل وقوع تصادفات در بلوار است اشاره کرد که به تصویب شورای ترافیک شهرستان و استان هم رسیده و باید اجرایی شود.
به گفته وی اتصالات معابر اصلی از جمله پاسداران و مدرس که به بلوار پیامبر اعظم (ص) منتهی می شود هم اصولی و ایمن نیست به خصوص تقاطع سراب که اصلاح آن در شورای ترافیک شهرستان و استان مصوب گردیده و باید اجرای آن در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این نصب تابلوهای جهت دهنده معابر فرعی نیز در بلوار پیامبر اعظم (ص) ضروری است. معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند همچنین گفت: در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) ۳ تقاطع غیر همسطح داریم که اصلاح هر سه تقاطع به تصویب شورای ترافیک رسیده و شامل تقاطع غدیر به سمت ستاد نیروی انتظامی، تقاطع سراب و تقاطع بلوار شهید آوینی می باشد. در این بین تقاطع غیر همسطح سراب با توجه به سکونت بخشی از بار جمعیتی شهر از اهمیت بیشتری برخوردار است و سال گذشته نیز برای اجرای آن از محل قانون جرایم رانندگی، اعتبار گذاشتیم که امیدواریم شهرداری در اجرای آن تسریع نماید و بخشی از مشکلات مسیر رفع گردد.
وی سرعت بالای وسایل نقلیه در طول بلوار پیامبر اعظم (ص) را از دیگر دلایل وقوع تصادفات این بلوار اعلام کرد و با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی در این راستا و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و به ویژه عدم تخطی از سرعت مطمئنه، اظهار کرد: جا دارد با نصب دوربین های کنترل سرعت در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) نسبت به کنترل سرعت خودروها اقدام گردد.
محاسن بلوار پیامبر اعظم (ص)
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان نیز ابتدا با اشاره به محاسن بلوار پیامبر اعظم (ص)، گفت: در صورت تکمیل بلوار و رینگ دور شهر، بخش قابل توجهی از بار ترافیکی سطح شهر بیرجند به این بلوار و حاشیه شهر منتقل خواهد شد و با توجه به عرض زیاد بلوار، شهروندان راحت تر مسیرها را از طریق این بلوار طی کرده و سریعتر به مقصدشان می رسند و لذا در خصوص این بلوار ابتدا باید ایمنی مسیر به صورت کامل تأمین گردد و سپس به عنوان معبری مطمئن به منظور تسریع تردد و راحتی شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.
آهسته برانید، بلوار پیامبر اعظم کمربندی نیست!
سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به اینکه بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال حاضر ایمنی مطلوبی ندارد، گفت: شهروندان احساس می کنند که بلوار پیامبر اعظم(ص) حکم کمربندی را دارد و لذا با سرعت بالا در آن تردد می کنند حال آنکه این بلوار به عنوان بلواری درون شهری و شریان درجه ۲ احداث گردیده است ضمن اینکه در مسیر بلوار، تقاطع ها، بریدگی ها و میادینی وجود دارد که ایمن سازی و اصلاح آنها ضروری است و چنانچه ما نسبت به مسدود کردن یک بریدگی در مسیر بلوار اقدام می کنیم دلیل ما عدم ایمنی محل و بالا رفتن آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن است و چنانچه این بریدگی ها ایمن سازی شود قطعا بازگشایی آنها به نفع ما و به نفع مردم خواهد بود.
به گفته وی، تقاطع سپیده و سراب که از نقاط حادثه خیز مسیر می باشد و تردد خودروها اعم از اتوبوسهای شرکت واحد و خودروهای شخصی و عابرین پیاده در این نقطه زیاد است را بخاطر عدم دسترسی شهروندان به معبری دیگر، از روی ناچاری مسدود نکرده ایم. در این تقاطع تصادفات شدیدی رخ می دهد و نیازمند احداث پل رو گذر و زیر گذر مخصوص وسایل نقلیه و پل مکانیزه ویژه عابرین پیاده می باشد زیرا از پل های عابر پیاده معمولی کمتر استفاده می شود.
آمار قابل تأمل تصادفات در بلوار پیامبر اعظم(ص)
سرهنگ رضایی در ادامه به آمار قابل توجه و قابل تأملی از حوادث رانندگی در این بلوار اشاره کرد و گفت: در طول سالهای ۹۴ و ۹۵ و ۳ ماهه سال جاری نزدیک به ۴۴۶ فقره تصادف خسارتی و ۱۷۴ فقره تصادف جرحی در مسیر بلوار پیامبر اعظم (ص) رخ داده و ۲۱۷ نفر در این تصادفات مجروح شده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.
وی با اشاره به اینکه ۴۷ مورد واژگونی خودرو در حد فاصل میدان سپاه تا تقاطع سپیده (سراب) در بلوار پیامبر اعظم (ص) داشته ایم، شیب و زاویه نامناسب مسیر را یکی از دلایل وقوع این واژگونی ها ذکر کرد و گفت: در تقاطع شهدای عبادی نیز که چند مورد تلفات ناشی از تصادف را شاهد بوده ایم با نصب دوربین و ایمن سازی خوشبختانه حادثه منجر به فوتی رخ نداده است.
اقدامات دیگری نیز از جمله احداث میدان مجیدیه در انتهای بلوار پیامبر اعظم (ص) از سوی شهرداری صورت گرفته است. نصب دوربین ثبت تخلف نیز در حد فاصل میدان سپاه تا تقاطع سپیده در دست اقدام می باشد. تابلوهای افقی و عمودی هشدار دهنده نیز در مسیر بلوار نصب گردیده است.
ضرورت احداث پل زیر گذر و روگذر
وسایل نقلیه و پلهای مکانیزه عابر پیاده
سرهنگ رضایی بر ضرورت احداث پلهای زیرگذر و رو گذر وسایل نقلیه و پلهای مکانیزه عابر پیاده در ورودی های دو منطقه گردشگری بنددره و امیرشاه نیز تأکید کرد و افزود: در میدان دانشگاه آزاد نیز نصب پل عابرپیاده مکانیزه ضرورت دارد.
ضمن اینکه مسیر جاده سلامت نیز در حاشیه بلوار پیامبر اعظم (ص) ایمن سازی و جداسازی نشده و در صورت عدم توجه رانندگان به جلو و انحراف خودروها، احتمال برخورد آنها با عابرین پیاده در جاده سلامت وجود دارد و لذا در راستای بالا بردن سطح ایمنی در طول مسیر بلوار باید با نصب دوربین های ثبت تخلف و استفاده از تجهیزات الکترونیکی، نسبت به کنترل ترددها بصورت هوشمند اقدام کرد.
سرعت مجاز در بلوار ۶۰ کیلومتر است
به گفته سرهنگ رضایی در حال حاضر حداکثر سرعت مجاز وسایل نقلیه در بلوار پیامبر اعظم (ص) ۶۰ کیلومتر است که با اصلاح تقاطع ها و نصب دوربین ها و چراغ فرماندهی می توان آن را به حداقل ۸۰ کیلومتر افزایش داد و در صورت رفع تمامی نقایص و کمبودها و عدم استفاده عابرین پیاده از طول و حاشیه بلوار امکان افزایش سرعت مجاز تا ۱۰۰ کیلومتر را نیز خواهد داشت.
شهرداری و مشکلات تأمین اعتبار مورد نیاز ….
حسینی سرپرست معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری بیرجند نیز با بیان اینکه خرید و نصب دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلفات برای بلوار پیامبر اعظم (ص) در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفت: رفع نقاط حادثه خیز و انجام اقدامات لازم در بحث ایمن سازی بلوار پیامبر اعظم (ص) در اولویت کارهای ترافیکی شهرداری بیرجند قرار دارد و از آنجا که انجام اقدامات مهندسی و ترافیکی معابر و تقاطع ها و … بر اساس اعتبارات صورت می گیرد، در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز از محل منابع دولتی، متناسب با اولویت نسبت به انجام عملیات اجرایی مورد نیاز در بلوار پیامبر اعظم (ص) اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*