باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛ چقدر در تربیت کودکتان موفق بوده اید؟

 

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره سبک فرزندپروری هلی‌کوپتری و ایده آل توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خوشبختی فرزندان جز آرزو‌های هر پدر و مادری است. اما گاهی والدین با وجود تلاش‌های بسیار در تربیت فرزندان، با شکست مواجه می‌شوند یا به عبارتی نمی‌دانند که چه سبک فرزندپروری را باید به کار گیرند. در این مطلب به بررسی معایب سبک فرزندپروری هلی‌کوپتری می‌پردازیم و در انتها بهترین سبک فرزندپروری را به والدین معرفی می‌کنیم.

سبک فرزندپروری هلی‌کوپتری

شکوفه اویارحسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سبک فرزندپروری هلی‌کوپتری اظهار کرد: این سبک فرزندپروری در خانواده‌های درهم تنیده مشاهده می‌شود که در این خانواده‌ها والدین به شدت حمایت‌گر هستند و مسئولیت فرزندان را به عهده می‌گیرند به طوری که انگار نخ‌های نامرئی بین والدین به خصوص مادر و سایر اعضای خانواده (معمولاً فرزند اول و آخر) متصل شده است، بنابراین این فرزندان وابستگی شدیدی به والدین خود دارند.

وی بیان کرد: در خانواده‌های در هم تنیده فرزندان حل مسئله، مدیریت بحران و مسئولیت‌پذیری را یاد نمی‌گیرند، همچنین به علت اینکه والدین در این خانواده‌ها پیوسته گلایه می‌کنند، پرخاشگری بین آنها و فرزندانشان به وفور مشاهده می‌شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده عنوان کرد: سبکی از فرزندپروری مناسب است که فاقد وابستگی و طرد‌شدگی کامل باشد، به عبارتی در این سبک صمیمیت پرورش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در سبک فرزندپروری ایده‌آل والدین در راس هرم و فرزندان در قاعده آن قرار می‌گیرند، تاکید کرد: در این سبک مرز‌های بین والدین و فرزندان به خوبی ترسیم شده و در خانواده قوانین شفافی وجود دارد.

اویارحسینی تصریح کرد: در سبک فرزندپروری ایده‌آل فرزندان از ۲ سالگی به تدریج متناسب با مراحل رشدی مستقل می‌شوند و با کسب استقلال، عشق و علاقه والدین به آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که در خانواده‌های طرد کننده فرزندان مستقل می‌شوند، ولی محبتی از سوی والدین دریافت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در خانواده‌های سالم و به هنجار فرزندان به تدریج در زندگی با چالش‌ها و مشکلات روبرو می‌شوند، ولی خانواده‌های درهم تنیده، عشق و محبت به فرزندانشان را با خدمات پیوند می‌دهند؛ بنابراین فرزندان این خانواده‌ها در اجتماع فاقد کارایی لازم هستند.

 

چقدر در تربیت کودکتان موفق هستید؟+ تست

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*