وزیر ارتباطات خبر داد؛ فیلترینگ ۳هزار کانال غیراخلاقی تلگرام در هفته

تلگرام
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به طور متوسط در هفته سه هزار کانال غیراخلاقی در شبکه اجتماعی تلگرام مسدود می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه های تلفن همراه اپراتور همراه اول در آستانه فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: از تعداد کانال های غیراخلاقی تلگرام که مسدود می شود تعدادی از آنها برای رسیدگی به مقامات قضائی ارجاع می شود.

وی با بیان اینکه مسدود شدن این تعداد کانال غیراخلاقی در هفته کار بزرگی است، اظهار داشت: این اقدام طبق خواسته مردم برای استفاده راحت تر از فضای مجازی و در جهت سالم سازی و پاکسازی این فضا صورت می گیرد.

واعظی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته و جلوگیری از فعالیت کانال های غیراخلاقی و خشن برای جوانان و نوجوانان، این فضا را سالم سازی کرده تا این قشر در مواجهه با فضای مجازی با فضایی سالم و بدون مشکل روبرو شوند.

وزیر ارتباطات به تلاش ها برای افزایش امنیت در فضای مجازی  اشاره کرد و گفت: هم اکنون سیم کارتهایی از سوی اپراتورها طراحی شده که امکان ایجاد فضای سالم را برای کودکان فراهم کرده است.

واعظی گفت:معتقدیم علاوه بر کانال های غیراخلاقی در تلگرام، کانال های خشن هم برای جوانان و نوجوانان مضر است و باید مسدود شود.

وی درباره اظهار نظر اخیر دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ مبنی بر عدم همکاری وزارت ارتباطات در مسدود کردن کانال های مشکل دار تلگرامی گفت: پاسخ آن آقا را روز گذشته دادم، ایشان خیلی مصاحبه می کنند و هیچ کدام از حرفهایشان مبنای درستی ندارند.

واعظی اضافه کرد: نباید وقت مردم، خودمان، توسعه کشور و فعالیت ها و شغل های ایجاد شده در فضای مجازی را بگیریم.

وزیر ارتباطات افزود: برخی بجز مسدود کردن فضای مجازی به چیزی فکر نمی کنند و برای فعالیت های ایجاد شده در فضای مجازی باعث نگرانی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم این روال به آرامی طی شود، تاکید کرد: در این زمینه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور و عضویت سران قوا و نیز کارگروه تعیین مصادیق با ۱۲ عضو مسئولیت تصمیم گیری دارند و این طور نیست که هر چه دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ بگوید درست باشد.

شبکه ملی اطلاعات امن است

واعظی از تلاش بخش های مختلف برای افزایش امنیت شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: مرکز ملی فضای مجازی در یکسال گذشته زمان زیادی را صرف موضوع امنیت در شبکه ملی اطلاعات کرده است و شورای عالی فضای مجازی نیز مصوبات کارگشایی درباره امنیت این شبکه داشته است.  هدف گذاری این است که شبکه به گونه ای باشد که هکرهای خارجی نتوانند آسیبی به این شبکه ملی وارد کنند.

وزیر ارتباطات شبکه ملی اطلاعات را زیرساختی داخلی بدون نیاز به سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: به گونه ای طراحی شده که اگر اتفاقی خارجی در دسترسی بیفتد بتواند خود را اداره کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر مرکز ملی فضای مجازی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نیز در این زمینه گام های خوبی برداشته اند تصریح کرد: به عنوان مثال در زمان انتخابات ما از طریق شبکه ملی اطلاعات این ارتباطات را ساماندهی کردیم و بخش دسترسی خارجی به شبکه را قطع کردیم. اما مردم می توانستند از ارتباطات بدون هیچ خللی استفاده کنند. در همین حال با وجود امنیت شبکه ملی اطلاعات برای سرشماری اینترنتی نیز می خواستند این شبکه را هک کنند اما این اقدام موفقیت آمیز نبود.

واعظی تاکید کرد: هدف نهایی شبکه ملی اطلاعات این است که مردم با سرعت بالاتر و قیمت ارزان تر بتوانند به سایت های داخلی دسترسی داشته باشند اما اگر بخواهند از سایت های خارجی استفاده کنند باید هزینه بالاتری پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای هدایت و حمایت و تسهیل فعالیت بخش خصوصی در این حوزه گفت: تمامی تلاش این است که دستاوردهای بخش خصوصی و تجهیزات بومی در اقتصاد کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نسل پنجم موبایل، بیگ دیتا و اینترنت اشیاء از ابزارهای تکنولوژی است که در آینده مورد استفاده قرار گیرد اضافه کرد: ما در دولت دوازدهم این ابزارها را برای استفاده مردم کاربردی می کنیم.

واعظی با اشاره به اینکه قول داده بودیم در دولت یازدهم، اینترنت پرسرعت و نسل سوم و چهارم موبایل در کشور را رواج دهیم افزود: هم اکنون در ۱۰۴۷ شهر، نسل سوم موبایل و در ۷۵۰ شهر نسل چهارم موبایل ارائه شده است و این در حالی است که در ابتدای دولت، نسل سوم فقط در یک شهر وجود داشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نظام و دولت نسبت به روستائیان بی اعتنا نیستند، افزود: به قولمان برای تحقق شبکه ملی اطلاعات عمل کردیم.

وی همچنین از اپراتورهای موبایل خواست که بسته های ۵ گیگ برای مشترکان خود تهیه کنند که این بسته ها، تلفیقی از صوت و دیتا باشد تا کاربران آزادی عمل بیشتری برای انتخاب این بسته ها داشته باشند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در کشورهای دیگر آپشن های زیادی از سوی اپراتورها در بسته های صوت و دیتا به کاربران ارائه می شود که این موضوع باید در ایران نیز از سوی اپراتورها اجرایی شود و مردم بتوانند همزمان از تخفیف مکالمه و اینترنت بهره ببرند.

واعظی گفت: جلب رضایت مردم هدف نهایی وزارت ارتباطات است و با توجه به اینکه استفاده از دیتا و ویدئو این روزها از طریق اینترنت بخش اعظم استفاده مردم را شامل می شود، اپراتورها باید بسته های خود را به گونه ای تعریف کنند که مردم فکر نکنند کم فروشی در حجم بسته ها صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم از تلویزیون تعاملی، تعامل، سامانه آموزش مجازی، سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای، پروژه هوشمندسازی کنترهای گاز در بستر اینترنت اشیاء، زیرساخت کلید عمومی و کدهای دستوری امن (USSD) با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد. همچنین تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه شریف و اپراتور همراه اول در خصوص نسل پنجم موبایل به امضاء رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*