تحقق ۹۵ درصدی تعهدات اقتصاد مقاومتی در سال گذشته

سومین جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی وتوسعه منابع انسانی استانداری برگزار شد.
بی بی عصمت سرفرازی در این جلسه از تحقق ۹۵ درصدی تعهدات اقتصاد مقاومتی در سال گذشته خبر داد و گفت: مابقی اهداف برش استانی سند اقتصاد مقاومتی در خراسان جنوبی نیز امسال پیگیری و محقق می شود.
حضور الزامی مدیران در جلسات ستاد
وی با تأکید بر توانمندی و اشتغال در مناطق روستایی ، عنوان کرد: باید تمام دستگاه های اجرایی متولی و سازمان ها و گروه های مردم نهاد به این مهم بپردازند. وی از عدم حضور مدیران برخی از دستگاه های اجرایی در جلسات ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان گلایه کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع اگر مشکل و دلیل خاصی وجود ندارد حضور خود مدیران کل در جلسات ستاد الزامی است واین موضوع در ارزیابی مدیران نیز مد نظر خواهد بود .
مردم چشم انتظار مسئولان
وی با تاکید بر اینکه تمام دستگاه های اجرایی به فعالیت و حضور در جلسات ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان موظف و ملزم هستند، افزود: امروز مردم چشم به راه هستند و در شرایط سخت در ۲۹ اردیبهشت به میدان آمدند و پیام دادند که به نظام اسلامی و اقدامات دولتمردان امیدوار هستند و باید دستگاه های اجرایی این اعتماد مردم و صبوری آنان را با تلاش مضاعف پاسخ مثبت دهند.
وی با تاکید بر اهمیت شرکت های دانش بنیان گفت: باید ایده ها را به سمت تجاری سازی پیش ببریم و این رسالت پارک علم و فناوری است البته هر ایده و اختراعی صد درصد به نتیجه مطلوب نمی رسد.
تدوین برش استانی اقتصاد مقاومتی در  خراسان جنوبی
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان جنوبی با بیان اینکه هفته آینده برش استانی سند راهبردی اقتصاد مقاومتی استان تدوین می شود، گفت: در سال گذشته برخی تعهدات برش استانی دستگاه های اجرایی در سند اقتصاد مقاومتی به دلایلی محقق نشده است که امیدواریم امسال دنبال شود.
مهندس محمد هادی آرین با اشاره به تدوین برش استانی اقتصاد مقاومتی استان  گفت: بر اساس این سند برش استانی پروژه‌های ملی تدوین و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می شود. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد پروژه های برش‌های استانی سند اقتصاد مقاومتی در سال گذشته محقق شده، افزود: سال گذشته در این خصوص ۱۲۰ پروژه در استان مصوب شد.
هیچ اعتباری ازاستان برگشت نکرده است
وی با اشاره به صحبت هایی مبنی بر خروج اعتبارات از استان گفت: هیچ اعتباری از استان خارج نشده است بلکه در بخشی از اعتبارات نقایصی را دیوان محاسبات مطرح کرد که بررسی منابع انجام شد. به گفته آرین تنها راهکارهای قانونی و منبع تامین اعتبار جابجا شد و کماکان مطالبات پیمانکاران به قوت خود باقی است.
سد سیاهو آماده آبگیری
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز گفت در راستای اقتصاد مقاومتی از نصب ۱۳۷ کنتور حجمی تعهد شده تا پایان سال ۹۵ تعداد ۲۴ دستگاه کنتور حجمی بر روی چاه های استان نصب شدو در سال جاری نیز این تعداد به ۹۰ دستگاه رسیده که درصد تحقق را تا حدود زیادی افزایش داده است. امامی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه را یکی دیگر از برنامه های این شرکت در سال گذشته دانست و گفت: پیش بینی شرکت مسدود کردن ۴۰ حلقه چاه در سال گذشته بود که با همکاری دستگاه های قضایی تاکنون ۷۶ حلقه چاه فاقد پروانه مسدود و پر شده است. وی با بیان اینکه همچنین در برنامه های اقتصاد مقاومتی قرار بود سال گذشته سد سیاهو آبگیری شود، عنوان کرد: در حال حاضر خود سد کامل شده و آماده آبگیری است.
کاهش ۳ درصدی مصرف آب در روستاها
بسکابادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی  استان هم از آب‌رسانی به ۶۸ روستای استان در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۰۰ درصد تعهدات آبرسانی به این روستاها تاکنون محقق شده است.  وی افزود: اعتبارات اجرای این پروژه های آبرسانی روستایی استان در سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ۵۹ میلیارد تومان از اعتبار است تملک دارایی استانی بوده است. بسکابادی عنوان کرد:در حال حاضر با راه‌اندازی این مجتمع‌ها ضریب برخورداری روستاها از آب شرب به ۹۳ درصد و ضریب بهره‌وری نیز به ۷۲ درصد افزایش یافته است. به گفته وی وظیفه دیگر آب و فاضلاب روستایی استان اصلاح الگوی مصرف بوده که این مهم نیز کامل محقق شده است و میزان مصرف آب ۳ درصد کاهش یافته است.
۱۶ پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی ۱۶ پروژه برای اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تعریف شد گفت: سه پروژه در بافت فرسوده استان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی طی سال جاری اجرا می شود.  مهندس جعفری با بیان اینکه از این تعداد یک پروژه مربوط به بافت فرسوده و ۱۵ پروژه نیز در بخش راه ها بوده است، بیان کرد: پروژه مربوط به بافت فرسوده به طور کامل اجرا و تعهد استان به طور کامل محقق شده است. به گفته وی از ۱۶ پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی در سال گذشته ۱۳ پروژه تکمیل و سه پروژه نیز ناتمام باقی مانده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان  با بیان اینکه در سال جاری پروژه های سال گذشته به قوت خود باقی خواهد ماند، افزود: علاوه بر این امسال یک پروژه جدید در بخش راه برای استان پیش بینی شده که امسال باید اجرایی شود.
نصب ۲ هزار و ۱۰۰ کنتور هوشمند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز گفت: کاهش تلفات انرژی، اصلاح شبکه‌های توزیع نیروی برق و اجرای طرح فهام برای استفاده بهینه از آب و برق از جمله فعالیت‌های این شرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته شرکاء  احداث نیروگاه‌های خورشیدی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و احداث و استفاده از نیروگاه‌های تولید پراکنده با مشارکت بخش خصوصی از جمله مهمترین برنامه‌های این شرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ کنتور هوشمند طرح فهام برای مشترکان دیماندی و چاه‌های کشاورزی استان نصب شده است گفت: با نصب این تعداد کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی کنترل مناسبی بر مصرف آب و برق چاه‌ها انجام ‌شده است.
۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در صنعت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه  از ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در بخش صنعت استان در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته ۹۰ درصد هدف گذاری صادراتی استان محقق شد. شهرکی به هدف گذاری صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری استان در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: از این هدف گذاری ۹۰ درصد به میزان ۱۷۹ میلیون دلار محقق شد و علت این امر این بود که ارزش کالاهای صادراتی در کشورهای هدف کاهش یافته بود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه بحث زیرساخت های بازارچه های مرزی در سال قبل به خوبی انجام شده ، اظهار کرد:سال گذشته صادرات محصولات استان خراسان جنوبی به لحاظ ارزش ریالی ۳۵ درصد و به لحاظ وزنی ۶۵ درصد رشد داشته  و در مجموع صادرات استان ۴۰ درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*