انتقاد رئیس دادگاه از وعده‌های بدون عمل متهمان پرونده فساد نفتی

رئیس دادگاه متهمان پرونده فساد نفتی: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

آغاز دومین جلسه دادگاه دو متهم نفتیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ قاضی مقیسه در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) افزود: در جلسه امروز به اتهامات آقای شمس پیروی جلسه دیروز ادامه می‌دهیم.
وی به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که روز گذشته از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی لارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم با موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه آقای زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.
قاضی مقیسه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.
وی در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورتحسابت‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.
قاضی مقیسه اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو.
قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس: توضیح دهید نفت را به کجا فروختید؟
وی در ادامه از مهدی شمس خواست که در جایگاه حاضر شود و در رابطه با چگونگی اخلال در نظام اقتصادی کشور توضیح دهد.
قاضی دادگاه خطاب به مهدی شمس تصریح کرد: سه سال و اندی است که از زمانی که بازداشت این افراد را امضا کرده‌ام، می‌گذرد و هم بابک زنجانی، هم شمس و هم فلاح می‌گویند پول را پرداخت می‌کنیم و هیچگونه اقدامی در جهت اموال به غارت رفته از بیت المال انجام نداده‌اند.
وی ادامه داد: آقای شمس توضیح دهند نفت را به کجا فروختند؟ پول آن را چگونه گرفتند و چه شد که یک ارز فروش را با مسئولان شرکت نفت و سه وزیر اقتصادی و صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی آشنا کردند و سه وزیر حاضر شدند با آنها قرارداد امضا کنند و این مقدار از نفت را تحویل فردی دهند و اگر یک مقدار عقبه را نگاه می‌کردند متوجه می شدند که بانکی در مالزی و بانکی به نام کنت در تاجیکستان وجود نداشته و اعتباری ندارند.
قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس توضیح دهند که چگونه این مقدار پول و محموله‌های نفتی در اختیار این سه نفر گذاشته می‌شود و پول آن را جز مقداری اندکی، مشخص نیست در کجا خرج کرده‌اند و در کجا مخفی است.
در ادامه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در جایگاه‌ حاضر شد و در پاسخ به سئوالات مطروح شده گفت: بنده در ارتباط با جرایمی که در کیفرخواست اشاره شده است لایحه‌ دفاعیه خود را ارائه می‌دهم.
وی ادامه داد: دیروز بیشتر این دفاعیه بر محور مسائل حاشیه‌ای گذشت، لذا انتظارم از مقام عالی ریاست دادگاه این است که اجازه بفرمایند در چارچوب کیفرخواستی که نماینده دادستان قرائت کردند، دفاع کنم.
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: پیش از شروع دفاعیه انصاف حکم می‌کند که از دادستان محترم تهران بازپرس پرونده آقای پسندیده تشکر کنم. کارشناسان پرونده شاهدند که با تلفن و وسایلی که در اختیارم بود اقداماتی کرده‌ام که نتیجه ‌بخش بوده است.
مهدی شمس: من داوطلبانه برای حل مشکلات نفتی آمدم
مهدی شمس خطاب به قاضی مقیسه گفت: سه سال پیش گفتند اگر برگردم پول فال را برمی‌گردانم یا خیر؟ که بنده گفتم در این زمینه تلاش می‌کنم؛ اما قرار شد با دادستانی صحبت کنند. سؤال بنده این است که من که رها نشدم ۲ سال و نیم در زندان بودم بنابراین چگونه انتظار دارید که این کار را انجام دهم وقتی نمی‌توانستم با فرزندانم که برخی کلمات فارسی را نمی‌دانند انگلیسی صحبت کنم.
قاضی مقیسه: مظلوم نمایی نکنید/ جایگاهی که شما دارید بنده در منزل ندارم
قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب گفت: مظلوم‌نمایی نکنید شما از متهمان واقعی پرونده هستید ادعا می‌کنید که امان‌نامه داده‌اند هرگز اینگونه نبوده است. شما اعضای باند اخلال‌گران در نظام اقتصادی هستید خودتان را فردی عادی جلوه ندهید.
* شما بابک زنجانی را به سه وزیر معرفی کردید
رئیس دادگاه ادامه داد: شما بابک زنجانی را به‌عنوان فردی توانمند به وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت قبل، وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت، وزیر سابق نفت و رئیس کل بانک مرکزی معرفی کردید.
این جلسه به ادامه ارایه دفاعیات مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی اختصاص داشت که البته در جلسات بعدی دنبال خواهد شد.
قاضی مقیسه ضمن اعلام پایان دومین جلسه دادگاه، وقت رسیدگی بعدی را به یکشنبه ۲۵ تیر موکول کرد.
روز گذشته نخستین جلسه دادگاه آقای شمس متهم ردیف دوم و آقای فلاح متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی برگزار شد که در این جلسه کیفرخواست متهم ردیف دوم قرائت شد.
آقای شمس پس از استماع کیفرخواست به ارائه دفاعیات خود پرداخت که ادامه رسیدگی به جلسه امروز صبح موکول شد.
در جلسه امروز وکلای بانک مسکن، بانک مرکزی، شرکت نفت و نمایندگان وزارت اطلاعات و وکلایشان حضور دارند.
دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال ۹۴ در ۲۵ جلسه علنی و ۱ جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، آقای شمس و آقای فلاح متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.
بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد که با ارسال لایحه اعتراضی وکیل مدافع بابک زنجانی به حکم دادگاه، پرونده این متهم برای فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شد.
بابک زنجانی از حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود ۱۲هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اوایل آذر ۹۵ حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای آقای شمس و آقای فلاح دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
اواخر سال ۹۵ نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده یعنی (ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.
قاضی مقیسه خطاب به شمس: شما شریک جرم زنجانی هستید
رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خطاب به متهم ردیف دوم نفتی گفت: شما بابک زنجانی را به‌عنوان فردی توانمند به وزرای سابق اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن و تجارت، نفت و رئیس کل بانک مرکزی معرفی کردید و شریک جرم وی هستید.
قاضی مقیسه در ادامه دومین جلسه دادگاه دو متهم پرونده نفتی خطاب به شمس افزود: این همه ضربه به نظام وارد کردید و حالا علیه نظام حرف نزنید و تبلیغ علیه نظام نکنید ما چه کرده ایم که خانواده شما خارج از کشور است.
قاضی با بیان اینکه نظام خلاف قانون و شرع با شما برخورد نکرده است، گفت: جایگاه متهم زندان است و این را قانون می گوید.
متهم در جواب گفت: کجای قانون می گوید متهمی دو سال و نیم در حبس انفرادی باشد و دسترسی به وکیل نداشته باشد.
قاضی ادامه داد: شما مدت هاست وکیل دارید و در دادگاه قبل هم وکیل داشتید و آن را عوض کردید و حالا هم وکلای دیگری در اختیار قرار گرفتید.
در این حین، وکیل شمس افزود: با اجازه قاضی، همین امروز که داشتیم وارد دادگاه می شدیم، ماموران اجازه ندادند با موکلم حرف بزنم.
قاضی به وکیل شمس گفت: به شما اجازه خواهم داد حرف بزنید وسط حرف موکلتان حرفی نزنید.
سپس قاضی رو به متهم کرد و افزود: لطفا در محدوده پرونده کیفرخواست و پرونده حرف بزنید چون دیروز همه این حرف ها را تکرار کردید.
متهم ادامه داد: حرف اصلی من این است که شما با ذهنیت وارد دادگاه شدید.
قاضی نیز پاسخ داد: تنها کسی که از این پرونده ذهنیت غلط ندارد، من هستم سه سال قبل هم به شما گفته بودم، اموال بیت المال را بر گردانید و حرام خوار نباشید.
متهم در این لحظه گفت: تعجب من هم همین است چون شما تنها کسی بودید که با روی خوش با ما برخورد کردید.
-قاضی مقیسه: با هیچ کسی اخوت ندارم
قاضی نیز جواب داد: در حال حاضر هم نباید علیه نظام حرف بزنید بلکه باید دفاع خوب و منطقی داشته باشید و دادگاه را قانع کنید که این اتهاماتی که در پرونده آمده ، صحیح نیست چون نه، من شما را می شناسم و نه با نماینده دادستان اخوت دارم که متهم گفت: بنده غلط کنم علیه نظام سخن بگویم.
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: فارغ از ایرادات ساختاری، شکلی، ایهام و تنقضات کیفرخواست، بعد از گذشت دو سال و اندی در حصر انفرادی حکم سلب حیات بنده در دیوان عالی کشور نقض شد.
وی اضافه کرد: این کیفرخواست نه از روی غرض ورزی، بلکه با ادعای افراد مغرضی که مورد بازجویی قرار گرفته اند قلب واقعیت شد؛ بانیان اصلی از چرخه به طور کامل خارج شدند و افراد عافیت طلب در کنار نشستند.
قاضی مقیسه در این میان ، اظهار کرد: باید توضیح دهید که این عوامل اصلی رها کرده و افراد عافیت طلب کنار نشسته چه کسانی هستند.
-نظام با کسی تعارف ندارد
وی خطاب به متهم ادامه داد: دفاعیات شما نباید صرف ادعا و شعرخوانی انجام شود و با این اظهارات مسئولان قضایی و اجرایی را متهم می کنید؛ برای نظام فرقی نمی کند طرف چه کسی است با همه متهمان برخورد می شود.
متهم ردیف دوم نفتی گفت: براساس دادنامه اولیه دیوان عالی کشور حرف می زنم که قاضی مقیسه خطاب به او گفت: دیوان عالی شما را تبرئه نکرده است بلکه خواستار یکسری رفع نقص در پرونده شد. قضات دیوان شما را جزو باند و شبکه احساس کردند و موارد مورد بررسی دیوان، در حال بررسی است.
در ادامه قاضی مقیسه از متهم خواست تا مسئولان کشور را متهم نکند.
شمس افزود: این موارد ربطی به قوه قضائیه ندارد و قاضی هم گفت: هر فرد در هر جایگاهی که باشد دستش زمانی که به غارت بیت المال دراز می شود، باید قطع شود و نظام با کسی تعارف ندارد.
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در این حین گفت: بنده گزارش پلیس ناجا و اطلاعات را می خوانم و شما قضاوت کنید.
قاضی خطاب به وی افزود: به ترتیب اسامی را نام ببرید، اگر افراد را متهم کنید فردا باید پاسخگو باشید.
شمس  در ادامه دفاعیاتش با توجه به جرم مشارکت او قید شده در کیفرخواست گفت: مفهوم شراکت یعنی سهامدار، صاحب سهم، مالک،‌عضو هیات مدیره، مدیر تجاری یا نافع در یک فرایند تجاری یعنی این، در حالی که بابک زنجانی به کرات تاکید داشت همه چیز پای خودش بود با این وجود من در کدام شرکت بابک زنجانی سهامدار یا عضو هیات مدیره بوده ام.
در این میان ، نجفی نماینده دادستان با کسب اجازه از رئیس دادگاه، برای توضیح درباره شرکت گفت: بجای اینکه متهم در ماهیت به دفاع از اتهامات بپردازد، مدام به طرح مسائل حاشیه ای می پردازد، با وجود همکاری کامل وزارت نفت، دادستانی و ضابطان، نتیجه ای برای استرداد اموال صورت نگرفت.
-نماینده دادستان: زنجانی و شمس بیش از ۱۰۰۰ صفحه لایحه نوشته اند
در ادامه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم نفتی نماینده دادستان افزود: هزار صفحه نامه و لوایح از طریق این سه نفر به مقامات سه قوه و خارج از قوه ارسال می شود، آدم تحت فشار در زندان روزی صد صفحه لایه نمی نویسد.
نجفی گفت: طبق ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی هر کسی با هر فرد دیگری در عملیات جرمی مشارکت داشته باشد، شریک محسوب می شود و الزاما مشارکت به معنای سهامدار بودن نیست، البته میزان عمل مجرمانه در میزان مجازات تاثیرگذار است اما این اصل مشارکت را از بین نمی برد.
نجفی با بیان اینکه بابک زنجانی در سال ۹۲ ادعا کرد که ال سی ها بیمه شده است افزود: این بیمه ها کجاست و چرا پول مردم پرداخت نمی شود.
– بانک FIIB در سوئیتی در ولنجک بود
نماینده دادستان با بیان اینکه طبق قرارداد واریزی به حساب اچ کی نزد بانک FIIB (اف آی آی بی – اولین بانک بین المللی اسلامی) بوده است، گفت: این بانک به تعبیر بازپرس پرونده بانک نبود بلکه ماشین جعل بود که در سوئیتی در ولنجک کارهای بانکی را انجام می دادند.
به گفته وی، بانک مرکزی به دلیل تحریم نمی توانست یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو را به پیمانکاران پرداخت کند، لذا این ارز را دو دستی تقدیم بابک زنجانی کرد و او هم ۷۰ میلیون یورو را به پیمانکاران پرداخت کرده است.
نجفی تصریح کرد: البته او در قرارگاه خاتم الانبیا (ع) هم این کار را انجام می داد اما در آن زمان خوب عمل می کرد و بابک زنجانی با حضور در کمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و دیگر جلسات گزارش کذب می داد و بارها پیش نویس ضمانت نامه از تاجیکستان و روسیه می آورد که می گفتند دروغ است، یعنی او در مرحله رسیدگی به پرونده هم دست از جعل برنداشت.
 قاضی مقیسه خطاب به شمس: شما زنجانی را به وزارت نفت معرفی کردید

رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب خطاب به متهم ردیف دوم نفتی گفت: طبق اقرار ، شما سهامدار،  مدیر, فروشنده و تنها کسی هستید که بابک زنجانی ارز فروش را که هیچ امکانی برای فروش نفت نداشته است ، با توانایی‌های کاذب و غیرواقعی به وزارت نفت معرفی کردید.
قاضی مقیسه در ادامه دادگاه رسیدگی به پرونده متهم ردیف دوم نفتی خطاب به وی افزود:‌ شما به ‌گونه ‌ای رای دیوان را مطرح می ‌کنید که گویا دیوان عالی شما را بی‌گناه می‌ داند‏, ما نیامده‌ایم حکم دیوان را که مقامی عالی است بشکافیم و تحلیل کنیم.
وی گفت: جرم شما شراکت در اعمال مجرمانه بابک زنجانی است.
نماینده دادستان هم جرم پرونده نفتی را از نوع جرم یقه سفید با پیچیدگی های فراوان دانست و گفت: کشف یک دلیل در این پرونده به اندازه صددرصد پرونده های دیگر است.
قاضی مقیسه در این هنگام خطاب به متهم گفت: طبق اقرار ، شما هم سهامدار، هم مدیر و هم فروشنده و تنها کسی هستید که با یک مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و مدیرعامل سرمایه گذاری این صندوق رابطه داشتید و بابک زنجانی ارز فروش را که هیچ امکانی برای فروش نفت نداشته است ، با توانایی‌های کاذب و غیرواقعی به وزارت نفت معرفی کردید.
رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اضافه کرد: اولین کار نفتی بابک زنجانی، پس از معرفی شما به یک مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بوده است. شما قرارداد سه میلیون بشکه نفت با صندوق بازنشستگی منعقد می ‌کنید به عنوان کارشناس کشتیرانی با آن مقام نفتی و فردی دیگر آشنایی داشتید نفت را تحویل می‌ گرفتید و بابک زنجانی چه می ‌دانست که در مالزی و امارات نفت بفروشد. چه کسی به شرکت فال نفت فروخت؟ آیا شما بابک را به آن مقام صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت معرفی کردید؟ که شمس پاسخ داد که من نفت را تحویل نگرفتم؛ اینها متن کیفرخواست است نه اقرارهای من. سند دارم و بر اساس مستندات صحبت می‌ کنم و معرفی بابک هم به این شکل نبوده است.
– خودم یکی از قربانیان اصلی ال سی های جعلی هستم
پس از پایان صحبت های نماینده دادستان متهم ردیف دوم پرونده نفتی با بیان اینکه محموله نفت ۳۰۰ هزار تنی روی آب مانند هروئین و تریاک نیست که بشود آن را با یک تلفن قاچاق و زیرمیزی رد کرد، گفت: آقایانی که خود را کنار کشیدند می‌ دانند چه خبر بوده است ؛ زمان تحریم بود و فردی به من گفت شما جهاد می ‌کنید و نباید پشت زنجانی را خالی کنید.
شمس  ادامه داد: بنده کارگزار بودم، انبار امارات را بنده با نمایندگی زنجانی اداره کردیم، بانک اف آی آی بی را چهار وزیر و بانک مرکزی تأیید کردند و بنده مسئول امکان‌ سنجی این بانک نبودم، من یک بار در عمرم مالزی رفتم و خودم یکی از قربانی ‌های ال‌ سی‌ های جعلی هستم بنابراین تمام کسانی که تصمیم ‌گیر بودند حتی فرمانده کشتی هم در این ‌صورت جزو باند محسوب می ‌شود.
قاضی در این میان خطاب به متهم گفت : من نگفتم شما در فروش اف آی آی بی به بانک ملت نقش داشته اید این کار فلاح و بابک زنجانی است پس حاشیه نروید.
شمس با انتقاد مجدد نسبت به اعداد و رقم مندرج در کیفرخواست خواستار محاسبه مجدد اعداد شد که قاضی گفت : شما اصل مشارکت را بپذیرید اعداد و ارقام درست می شود.
قاضی ادامه داد: چه کسی پول را پرداخت کرده است ؟ که متهم گفت: شرکت فال همه پول ها را به حساب شرکت های بابک زنجانی واریز کرد.
-اعضای تیم بابک زنجانی سر او هم کلاه گذاشتند
غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت با کسب اجازه از دادگاه گفت: کشتی آلومینیوم خانم مروه بدستور زنجانی برای داماد اردوغان ارسال شد و حتی سهام اونور ایر که ۵۱ درصد آن متعلق به تنجل بود شبانه توسط تنجل به فروش رفت.
به گفته وی، همه آنانی که با تیم زنجانی کار کردند حتی سر زنجانی را هم کلاه گذاشتند؛ در همان زمان در دادگاه های استانبول طرح دعوا کردیم اما به ما سندی ندادند.
مهدوی، بابک زنجانی را خائن اصلی پرونده دانست و افزود: شرکایش هم به او خیانت کردند و پول بیت المال را بردند.
– دعوای خانوادگی نیست بزرگترین پرونده اقتصادی است
وکیل شمس در اظهارات خود با بیان اینکه دیروز هم همین اتفاقات افتاد و دفاعیات موکلم به حاشیه برده شد، گفت: پرونده دعوای خانوادگی که نیست بلکه بحث یکی از بزرگترین پرونده های اقتصادی است .
وی ادامه داد: لطفا موارد را مصداقی مطرح کنید تا موکلم دفاع کند در حالیکه وکیل شرکت نفت و نماینده دادستان مسائل را به حاشیه می برند.
پس از بحث لفظی دو وکیل شرکت نفت و متهم ردیف دوم پرونده نفتی، شمس به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: در بحث خرید و فروش نفت دو زنجیره فیزیکی و مالی داریم که در زنجیره فیزیکی فروشنده با خریدار قرارداد می بندد و با توجه به شرایط اضطرار آن زمان، شرکت نفت مجوز گرفت و نفت را فروخت ، کالا حمل و تحویل مقاصدی شد و رسید انبار هم تحویل گرفته شد.
وی افزود: در آن زمان همه بابک زنجانی را تایید کرده بودند از وزرا گرفته تا مسئول حقوقی وزارت نفت، مسئول شرکت اچ کی و غیره من چکاره ام که بخواهم بابک را تایید کنم یا نه.
شمس با قبول جعلی بودن ال سی ها، ادامه داد: آقایان مسئول باید موضوع را بررسی و امکان سنجی می کردند نه من؛ چون من حافظ صیانت از بیت المال نیستم و وقتی نظام به فردی چهار میلیارد دلار اعتبار می دهد شاقول بنده برای اعتبار سنجی چیست؟
وی تصریح کرد: حتی در کشور ال سی های بانک را پذیرفتند که قاضی در این هنگام گفت، ستاد تدابیر اقتصادی تصویب کرد و نفت به فروش رفت اما چرا شما به گونه ای جلوه دادید که اف آی ای بی واقعا بانک است.
قاضی مقیسه گفت: ستاد تدابیر تحقیق نکرد که ساختمان اف آی آی بی خالی است که دختر فلاح و دامادش آنجا بیکار نشستند و حقوق می گرفتند؛ شما اف آی آی بی را واقعا بانک، جلوه و مسئولان را فریب دادید و کلاهبرداری یعنی همین.
شمس با بیان اینکه نمی گویم اشتباه نکردم گفت:  کمک می کنم به وزارت نفت تا به حق خود برسند.از بازپرس پرونده که فرد عالمی بود انتظار نداشتم عین نامه هلدینگ سورینت را مستند کند و در پرونده قرار دهد و کاش این نامه ها را حسابرسی می کرد.
وی با قدردانی از قاضی صلواتی قاضی دادگاه بدوی، ادامه داد: قاضی حکم اعدام مرا نوشت اما به من کمک بسیاری کرد در زندان برایم کتاب فراهم کرد و فلسفه و منطق را در زندان یاد گرفتم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*