آخرین خبر :

یاد دادن احترام به دیگران

کودکم گاهی رفتار ناشایست نسبت به دیگران انجام میدهد و من شرمنده می شوم و پیش خود می اندیشم که دیگران فکر می کنند من به او یاد دادم که چنین رفتارهای داشته باشد اما من بسیارشرمنده می شوم…

زهرا خسروجردی – بخش خانواده ایرانی تبیان
احترام، کودکان، خانواده، مهارتهای اجتماعی، والدین، الگوهای رفتاری،فرزندان

برای اینکه کودکان به دیگران احترام گذارند، چه چیزهای باید به آنها آموزش داد؟ و چه کارهایی باید انجام دهید؟ احترام گذاشتن کودک موضوعی مهم برای هر خانواده محسوب می شود. احترام گذاشتن یکی از مهارتهای اجتماعی است که هر چقدر بهتر کودک آنرا مراعات کند مورد پذیرش دوستان و خانواده قرار می‌گیرد. پیامدهای منفی احترام نگذاشتن برای کودک اینست که گاهی برچسب های نامناسبی دریافت می کند که ممکن است او را آزرده و به سمت رفتار نامناسب سوق میدهد. احترام گذاشتن به دیگران یک مسئله یاد دادنی به کودکان است. اما گاهی کودکان به دلیل مقتضای سن دچار اشتباه و خطا می‌شوند که طبیعی است و نباید به آنها برچسبهای نادرست زد بلکه آنها را در معرض آموزش درست قرار دهید تا شیوه درست احترام را بیاموزند.

چگونه آموزش دهیم

– یکی از مهمترین روشهای آموزشی نقش الگوی پدر و مادر است. کودکان رفتارهای بسیاری را از والدین یاد می‌گیرند و آنها

رفتارهای محبت آمیز در ارتباط با فرزندتان داشته باشید. با نوع محبت و ابراز آن، کودک احترام گذاشتن  را می آموزد و در این ارتباط حس امنیت و آرامش را بدست می آورد و حتی موجب می شود تا مشکلات رفتاری بین شما و فرزندتان کاهش یابد

را الگوی رفتارهای خود قرار میدهند. آنچه که دوست دارید در فرزندتان مشاهده کنید، در تعاملاتتان بکار برید.

– از کتاب داستان، قصه‌های مختلف و نمایش عروسکی استفاده کنید و آنچه می خواهید در این زمینه به کودک آموزش دهید، بصورت داستان و نمایش با زبان کودکانه بیان کنید.  بدلیل اینکه کودک خود را در قالب قهرمانان قصه و داستان قرار میدهد، مطالب بسیاری از آنها فرا می گیرد و تاثیر مضاعفی بر آنان دارند و در قالب نمایش و داستان می توانید رفتارهای مناسب و نامناسب و پیامدهای آنرا نمایش دهید تا کودک متوجه عواقب هر دوی آنها شود.

– برای کودکتان وقت بگذارید و درباره موضوعات مختلفی که در یک روز برای او پیش ‌آمد با یکدیگر گفتگو کنید. گفتگو با کودک نه تنها حس امنیت و صمیمیت را در او افزایش میدهد بلکه کمک می کند تا درباره مسائل و موضوعات مختلف چیزهای زیادی فرا بگیرد. علاوه براین یاد بگیرد از همان دوران کودکی درباره مسائل مختلف گفتگو کند و نظر شما را جویا شود.

– درباره اثر رفتارهای او بر دیگران با کودک گفتگو کنید تا بداند هر رفتاری میتواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد. مهم است، این گونه مسائل را با زبان کودکان بیان کنید تا متوجه شود. در هنگام گفتگو او را سرزنش و تحقیر نکنید و با بیان همدلانه و محبت آمیز تاثیر کلام خود را دوچندان کنید.

– کودک را تشویق به رفتارهای مناسب مانند پذیرایی، خوشامدگویی در جمع دوستان و خانواده کنید. اما در این زمینه اصرار نداشته باشید بلکه بهتر است خواسته کودک را نیز درنظر بگیرید. زمانیکه فعالیتهای مناسب انجام میدهد از او قدردانی کنید تا  به اهمیت و ارزش رفتار مناسب پی ببرد.

– زمانیکه کودک رفتارهای مناسب مانند سلام کردن و گفتگوی دوستانه و مناسب انجام میدهد آنها را جزء قابلیتهایش محسوب کنید. البته سن کودک را نیز در نظر بگیرید زیرا بعضی رفتارهای در سنین کوچک مورد توجه قرار می گیرد تا برای او عادت شود و در تعریف و تمجید زیاده روی نکنید.

– سعی کنید در محیط خانه به یکدیگر احترام گذارید. بعنوان مثال مادر به پدر و پدر به مادر احترام گذارد و احترام به یکدیگر را مهم شمارید تا کودک نیز بیاموزد به پدر و مادر خود احترام گذارد و چنین رفتارهای بیرون از خانه هم سرایت میکند. متاسفانه گاهی پدر و مادر در این زمینه خوب عمل نمی کنند. با احترام گذاشتن پدر و مادر به یکدیگر ، کودک چگونگی احترام را به صورت عینی از والدین خود می آموزد.

کودک را تشویق به رفتارهای مناسب مانند پذیرایی، خوشامدگویی در جمع دوستان و خانواده کنید. اما در این زمینه اصرار نداشته باشید

– رفتارهای محبت آمیز در ارتباط با فرزندتان داشته باشید. با نوع محبت و ابراز آن، کودک احترام گذاشتن  را می آموزد و در این ارتباط حس امنیت و آرامش را بدست می آورد و حتی موجب می شود تا مشکلات رفتاری بین شما و فرزندتان کاهش یابد.

– زمانی را به او اختصاص دهید؛ زمانیکه به کودک اختصاص می دهید از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا کودک متوجه می شود برای شما ارزشمند است و رفتارهای مودبانه و احترام آمیز در او شکل می گیرد.

– احترام به خود را به کودک آموزش دهید، تا کودک متوجه شود موجودی ارزشمند و منحصر به فردیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*