معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان تا ۱۵ سال

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش بنیان تا ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهزاد سلطانی در هشتمین همایش ملی بهره وری که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: در سه سال گذشته ۱۴۶۲ شرکت دانش بنیان در مجموع از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کردند که از جمله آن اختصاص ۱۲۸ میلیارد تومان به حوزه الکترونیک و ۲۳۷ میلیارد تومان به حوزه اطلاعات و ارتباطات (ict) است.
وی افزود: در این مدت ۴۵۳ طرح موفق بهره وری خاتمه یافت و به بهره برداری رسید.

۰۰:۰۰۰۱:۴۷

ایجاد مداوم امکانات جدید مانع بهره ور شدن امکانات موجود

فرید شکرخوایی دبیر همایش ملی بهره وری در این همایش گفت: در نیم قرن اخیر، بهره وری در کشور حرکت رو به رشدی نداشت که باید در این باره چاره اساسی اندیشید ، البته علت اصلی آن استفاده نشدن بهینه از امکانات و منابع موجود است.
وی افزود : بیشتر در حال ایجاد امکانات جدید هستیم و به جای اینکه بهره وری شرکت های پتروشیمی را افزایش دهیم علاقه مند به تأسیس پتروشیمی های جدید هستیم به جای اینکه بهره وری جاده های خود را افزایش دهیم علاقمندیم جاده های جدید تأسیس کنیم.
شکرخدایی گفت: تمرکز بر میلیاردها دلاری که در ۵۰ سال گذشته هزینه شده و استفاده بهینه از امکانات موجود زیرساختی مانند فرودگاه ها، راه ها و ماشین آلات و تجهیزات از مواردی است که در افزایش بهره وری، راه گریزی از آن نیست.

۰۰:۰۰۰۲:۱۶

وی تزریق منابع نفتی برای توسعه کسب و کارها در کشور را یکی از مهمترین عوامل کاهش بهره وری در کشور دانست.

شکرخدایی گفت : فضای کسب و کار کشور به گونه ای است که در آن بانک ها برنده اند بانکداری موجب شده نسبت ارزش افزوده به عوامل ارائه کننده آن بزرگ شود از این رو باید شرایط به گونه ای تغییر کند که این عدد کاهش یابد.
وی افزود : اگر در بانکداری این نسبت همچنان بالا باشد جذابیت برای سرمایه گذاری در صنایع دیگر باقی نخواهد بود از این رو باید شرایط باید به گونه ای تغییر کند که این میزان ارزش افزوده عظیمی که در بانک ها تولید می شود از حمایت های قانونی معاف شود.

نگاه جزیره‌ای به تولید اثرگذار نیست
ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران هم گفت: توجه به تولید را به تنهایی نمی تواند عامل مهم رشد اقتصادی در نظر گرفته شود و باید مشکلات و چرایی عدم پیشرفت صنعت و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان دو مبحث تاثر گذار در حوزه بهره وری مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: حدود ۲ و ۷ دهم درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی مدنظر دولت مربوط به حوزه بهره وری است و این امر نشان از اهمیت بالقوه این بخش را دارد.
روغنی با بیان اینکه رتبه کشور در حوزه بهره‌وری تا کنون روند نزولی را در پیش گرفته است، افزود: رتبه ما در آسیا ۷ بوده و این امر نشان از عدم پیشرفت ما در این حوزه دارد و علت اصلی آن، دولتی بودن ۸۰ درصد اقتصاد است.
وی گفت: بیشترین پیشرفت کشور مربوط به بنگاه های بزرگ بوده است درحالیکه با توجه به مولد بودن بنگاه های کوچک و متوسط، توجه به آنها باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود : قوانین ناکارآمد، قانون کار، مسائل مربوط به تامین اجتماعی و ناکارآمدی نظام مالیاتی از جمله عوامل اثربخش در رشد اقتصادی بوده همچنین وجود تحریم های ظالمانه طی چند سال اخیر مانع از ورود تکنولوژی‌های نوین و آموزش نیروی جوان تحصیلکرده شده است.
روغنی با اشاره به دو بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: مطابق با بند ۴ این سیاست ها قرار بر این شده بود تا از طریق هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد رونق حوزه صنعت باشیم اما این مسئله بیشترین آسیب را بر پیکره صنعت کشور وارد ساخت علاوه بر موضوع، مطابق با بند بیستم آن باید تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به فعالان اقتصادی باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد چرا که هم اکنون شاهد فراموشی کارآفرینی در کشور هستیم.

تحقق رشد اقتصادی پایدار با تکیه بر ارتقاء بهره‌وری

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ایین روز ملی بهره‌وری بیان کرد: برخی مباحث در حوزه مورد ظلم قرار گرفته که بهره‌وری از جمله این مباحث است چرا که اقدامات در این زمینه تنها در حد حرف بوده و اقدامات عملی انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی پایدار در هر کشوری از محل بهره‌وری محقق می شود، افزود: بی توجهی به بحث بهره‌وری در اقتصاد یکی از دلایل عدم تحقق رشد پایدار در کشور ما کشور بوده است.
سلاح ورزی اذعان داشت: تا زمانی که مباحثی مثل واقعی شدن نرخ ارز در اقتصاد کشور انجام نشود، شاهد رشد صادرات تولید و بهره‌وری نخواهیم بود.
وی گفت: توانمندسازی و افزایش بهره وری نیازمند عواملی چون کارآمدی دولت و انتخاب کابینه مناسب، ایجاد بسترهای سرمایه پذیر در کشور، استفاده از نیروی انسانی، انتقال فناوری، رقابت و تحول ساختاری، بازارهای کارآمد و توسعه صادرات، مدیریت نرخ ارز، ثبات اقتصاد کلان، توسعه بخش های مالی کشور و توجه به محیط زیست و انرژی از جمله عوامل تاثیرگذار بر حوزه بهره وری بوده که نیازمند توجه بیشتری است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: توجه به بخش غیر دولتی و خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد و گرنه با تمرکز توجه به سایر بخش ها مثل خصولتی و عمومی که تعریفی برای آن در قوانین کشور وجود ندارد، نمی توان شاهد رشد بهره‌وری بود.
در این مراسم، هیچ شرکت و نهادی شایسته دریافت تندیس ملی بهره‌وری نشد و فقط از ۱۳ تجربه موفق بهره وری تقدیر شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*