آخرین خبر :

مصلی در تقلا

مصلی المهدی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی شهرستان بیرجند است.که مدت ها از آغاز ساخت و ساز آن می گذرد اما پیشرفت آن از همان سال ۸۶ زخم کمبود اعتبار گرفت و اعتبارات نصفه نیمه ای که رسید در حد پانسمان های سطحی پروژه را ضعیف پیش برد.
وسعت کل مصلی ۱۲ هکتار و زیربنای آن ۱۰ هزار مترمربع می باشد، وگفته می شود تاکنون این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیر اجرایی مصلی المهدی بیرجند با اشاره به اینکه  احداث سرویس‌های بهداشتی، حصار کشی و ساخت ساختمان سرایداری انجام شده است، گفت: مراحل سفت‌کاری ساختمان شبستان نیز انجام شده است و گچ کاری نیز به طورکامل انجام شده است و از این به بعد نماز جمعه به طورمرتب در آن اقامه می شود.
محمد هزاری اعتبار مورد نیاز برای  تکمیل مصلی المهدی بیرجند را بیش از ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: هزینه برآورد شده با توجه به نرخ‌های روز است و اگر این هزینه تامین نشود مطمئناً در سال آینده با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: تاکنون حدود ۸ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است که ۶ میلیارد تومان از منابع دولتی و حدود ۲ میلیارد نیز از کمک‌های مردمی بوده است.
مدیر اجرایی مصلی المهدی بیرجند افزود: مصلای بیرجند شامل حوزه علمیه آقایان و بانوان، مجموعه فرهنگی، مهمانسرای اقامتی، قسمت اداری، پارکینگ، تأسیسات، بازار، فضاهای نمایشگاهی، فضای سبز، دارالقرآن و کتابخانه بوده و امکان وجود بازار و حتی زمین‌های ورزشی نیز در این پروژه وجود دارد. به گفته او با توجه به کمبود اعتبارات هنوز هیچ کدام از این طرح ها اجرا نشده است، و باید امیدوار بود باتکمیل اعتبارات ابتدا کاری کنیم که بخشی از اعتبارت از درآمد خودمصلی باشد. وی درباره تکمیل سرویس بهداشتی این پروژه گفت: سرویس بهداشتی آقایان تکمیل شده و قرار است سرویس بهداشتی بانوان هم در کنار آن اجراشوداما هنوز اقدامی در این باره نشده تا اینکه اعتبار لازم را جذب کنیم. هزاری با بیان اینکه تاکنون تنها برای سیستم گرمایشی و تاسیسات یک ونیم میلیارد تومان هزینه شده است،تصریح کرد: هزینه‌های جاری مصلی نیز بسیار زیاد است و این درحالی است که نمیتوان روی کمک های دولت نیز حسابی باز کرد. حال بعداز یک دهه کلنگ زنی پروژه ای که دیگر مثل سوژه ای سوخته برای خبرنگاران به حساب می آیدو هر سال نزدیک به عید فطر سراغی از آن می گیریم باید گفت این پروژه قبل از بهره برداری کامل وارد فاز فرسایشی شده است، شواهد نشان می دهد برخی از آجر های دیوار چینی دور آن فرو ریخته است ! و حالا با این اوضاع اعتباری باید دید آیا دهه دیگر تکمیل خواهد شد؟
جایگاه مصلی در جامعه
مصلی‌ها نه تنها برای برگزاری نماز جمعه و مسائل عبادی و سیاسی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است بلکه با تبدیل کردن آن به یک فضای مناسب و کارآمد است برپایی مراسمات دینی و مذهبی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. شکل‌گیری اجتماع‌های بزرگ، متحد، همدل و همراه از نیازهای امروز نظام است و تحقق این امر مهم در فراهم‌سازی یک سری زیرساخت‌ها هم‌چون مصلاها است. با گذشت بیش از سی و دو سال از پیروزی انقلاب در کنار همه خدمات ارزشمند در ابعاد مختلف در مناطق شهری و روستایی حرکت رضایت‌بخشی در زمینه مصلی‌سازی صورت گرفته که امیدواریم با به بهره‌برداری رسیدن آنها زمینه برای حضور و جذب جوانان و اقشار مختلف جامعه برای کارهای ارزشمند فراهم شود.  باید محل‌های بزرگ و پر ظرفیتی برای شکل گیری جمعیت‌های بزرگ همچون نماز جمعه فراهم شود که این مهم با احداث مصلاها محقق می‌شود پشتوانه مردمی و حضور خیرین در کنار اعتبارات دولتی بسیار قابل توجه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*