سیف در گفت‌وگو با فارس: معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است/ پیش‌بینی کاهش ۱۰ درصدی معوقات در امسال

خبرگزاری فارس: معوقات بانکی 100 هزار میلیارد تومان است/ پیش‌بینی کاهش 10 درصدی معوقات در امسال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نسبت رشد معوقات بانکی از ۱۴٫۷ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است، گفت: میزان معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که بازار اوراق بدهی ارزی چه زمانی راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: این سؤال مقداری مبهم است چرا که یک زمانی است که ممکن است ایران تصمیم بگیرد منابعی را از بازارهای بین‌المللی رِیز کند. آن زمان باید اوراقی را در بازارهای بین‌المللی منتشر کند لذا ما باید در شرایطی به سمت این کار برویم که بتوانیم اولاً اطمینان داشته باشیم که منابع مناسبی وجود داشته باشد که به سمت ما می‌آیند؛ ثانیاً با توجه به رتبه بازارهای بین‌ المللی زمانی ابلاغ کنیم که رتبه ما از نظر ریسک پایین آمده باشد.

وی در ادامه افزود: رتبه ما در گذشته ۴ بود و قبل از برجام رتبه ما به ۷ رسیده بو د یعنی هزینه تسهیلاتی که می‌گیریم و رِیز می‌کنیم بالا بوده است که در اولین اقدامی که صورت دادیم به رتبه ۶ رسیدیم و انتظار ما این است که به رتبه ۴ برگردیم زیرا در آن رتبه نرخ‌ها مناسب‌تر می‌شود و رتبه پایین‌تر ریسک پایین‌تر را به همراه خواهد داشت و در این صورت می‌توان منابع بیشتری را به سمت ما هدایت کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که میزان معوقات بانکی در پایان سال ۹۵ به چه عددی رسید، گفت: با توجه به اقداماتی که انجام شد و هماهنگی‌هایی که با دستگاه قضا ایجاد کردیم و کارگروه ویژه فرادستگاهی که در بانک مرکزی شکل گرفت دارای آثار مثبتی در این زمینه بود و نسبت افزایش معوقات بانکی از ۱۴٫۷ درصد در ابتدای این دولت به ۱۰ درصد در پایان سال ۹۵ رسید که تقریباً می‌توان گفت میزان معوقات بانکی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و در نظر داریم در سال جاری این رقم را تا میزان ۱۰ درصد کاهش دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*