سِحر قیمت ها در سفره ماه خدا

سیب زمینی ۲ هزار و ۷۵۰ ،پیاز ۳ هزار و ۲۰۰ البته ۲ هزار و ۷۵۰ هم داریم، گوجه فرنگی ۲ هزار و ۵۰۰ ، هلو از ۸ هزار و ۴۰۰ داریم تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ ، سیب درختی ۸ هزار و ۳۰۰ البته سیب تنظیم بازار یادم هست ۳ هزار و ۹۰۰ بود، خربزه ۴ هزار و ۴۰۰، طالبی ارزان است ۳ هزار و ۳۰۰ و هندوانه هم هزار تومن البته یک رقم هزار و ۵۰۰ هم داریم، سیر هم ۱۰ هزار تومن و. . .  همچنان که مبهوت قیمت هایی که می شنیدم بودم یکی آمد و قیمت لیمو ترش را پرسید و فروشنده در حالی که قیافه اش را به حالت این که درک می کند نشان می داد گفت :لیمو ترش کیلویی ۲۱ هزار تومان است.
اوضاع داغ قیمت ها
عده ای می پرسند و می روند و دوباره بر می گردند عده ای هم این روز ها فقط نگاه می کنند و منتظرند چهارشنبه شود و بروند همه خریدشان را البته شاید با قیمتی مناسب تر از چهارشنبه بازار انجام دهند اما ماه رمضان این تصور را برای مردم به وجود آورده بود که قیمت ها به طور حتم افزایش نخواهد داشت. نظری که در گفته های مغازه داران خیابان های مدرس و طالقانی جز این بود و دقیقا این که «خانم همه چیز گران شده اصلا همین که ماه رمضان شد همه چیز چند برابر شد، سیب زمینی کیلویی ۲ هزار تومن و …اصلا سابقه نداشته است یا من یادم نمی آید ».  یک مشتری وارد مغازه می شود قیمت سیب زمینی و هندوانه را می پرسد و بدون اینکه چیزی بخرد بیرون می ایستد و چند هندوانه را زیر و رو می کند و دو باره می پرسد چرا این قدر گران است چند شب پیش خریدم ۵۰۰ تومن بود؟
فروشنده با تایید حرف او می گوید هندوانه های ایرانشهر تمام شده این ها را از شهرهای دیگر می آورند و خریدار با نیشخند می گوید خدا جاده امیرآباد را برایمان نگه دارد! به طور حتم منظورش کامیون های میوه و تره باری است که در حاشیه جاده استقرار دارد و هندوانه را از کیلویی ۴۵۰ تا ۶۰۰ تومن می فروشند. خانمی که برای خرید سبزی آمده است قیمت می گیرد و می گوید: خدا را شکر که رمضان شد و گرنه شما مغازه دارها برای افزایش قیمت ها چه بهانه ای می آوردید؟ مغازه دار هم که کمی ناراحت شده است جواب می دهد: ای خانم! چه چیز گران نشده است قبل از انتخابات همه گفتند ثبات قیمت، ثبات قیمت، حالا همه می گویند نظارت، نظارت اما وقتی میدان بار تشریف ببرید می بینید که ما مقصر نیستیم. نمی دانم چه بلایی بر سر مردم خواهد آمد.
زن یک کیلو سبزی اش را می گیرد و می رود. انگار تازه سر درد دل فروشنده باز شده باشد، ادامه می دهد: خانم باور می کنید گاهی از دادن قیمت به مشتری شرمنده می شوم مثلا همین پیاز هفته پیش هزار و ۷۰۰ بود الان بالای ۲ تا ۳ هزار تومن شده یا همین سیب زمینی که به ۲ هزار و ۷۰۰ رسیده است.خوب این تره بار بیشترین مصرف را در خانواده ها دارد یا حتی لیموترش یادم هست پارسال همین موقع کیلویی ۱۲ هزار تومان بود الان ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان خوب مشتری می پرسد و می رود. خراشادی از اینکه پارسال چقدر آب لیمو گرفته است و امسال دستگاهش را جمع کرده است می گوید و وقتی از او می پرسم امیدی هست که قیمت ها کاهش پیدا کند در حالی که جعبه پیازهای سفید و زرد را جا به جا می کند می گوید: هیچ چیز معلوم نیست.
همه چیز گران نشده
رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به اینکه در برخی محصولات فراوانی و کاهش قیمت داشته ایم می گوید نباید موضوع کیفیت را هم فراموش کنید مثلا اگر هندوانه در جایی می دهند ۵۰۰ تا ۶۰۰ اما در برخی قسمت ها از هزار تا هزار و ۵۰۰ قیمت زده است به این علت است که هندوانه ایرانشهر ارزان تر از هندوانه بندرعباس است.
حیدری به کاهش قیمت گوجه فرنگی اشاره می کند و می گوید: در یک مقطع گوجه فرنگی به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان بسته به نوع آن افزایش داشت اما حالا به هزار و ۲۰۰ رسیده است و البته تا ۲هزار تومن هم به فروش می رسد اما اگر در جایی بیشتر از این بود بی انصافی مغازه داران خواهد بود.
وی با تایید افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی می افزاید: با توجه به کمبود پیاز در بازار عده ای فرصت طلب آنچه در انبارها دارند را خارج کرده و با قیمت هایی که خودتان می دانید به فروش می رسانند درباره سیب زمینی هم باید بدانید تا هفته آینده سیب زمینی های گرگان می رسد و قیمت  تا حد مطلوبی کاهش می یابد.
وی درباره اینکه با توجه به ماه مبارک رمضان باید قیمت ها در حد پایین تری می بود اعلام می کند: همان طور که گفتم همه چیز گران نشده مثلا هویج، خیار سبز، کلم و… افزایش قیمت نداشته است. حیدری در ادامه دوباره تاکید می کند: به طور حتم در هفته آینده با ورود سیب زمینی های گرگان قیمت سیب زمینی کاهش خواهد یافت برای پیاز هم کمی کمبود داریم که در حال پیگیری هستیم.
هرچند رئیس اتحادیه میوه و تره بار امیدوار است قیمت ها در هفته آینده کاهش یابد اما سوال اینجاست که در این ماه عزیز تا هفته آینده از آن هایی که قوت غالبشان سیب زمینی آب پز با پیاز داغ است چه بر سر سفره افطارشان می گذارند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*