آخرین خبر :

سفیر ایران در ترکیه ایران ثباتش را از حضور ملت خود دارد نه ائتلاف با قدرت‌ها/ایران و ترکیه دوستان شرایط سخت هستند

طاهریان سفیر ترکیه

سفیر کشورمان در آنکارا گفت: ایران ثبات را از حضور و قدرت ملت‌ خود می‌گیرد نه از طریق ائتلاف با قدرت‌ها.

به گزارش ایسنا، ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایرن در ترکیه در گفت‌وگو با اصحاب رسانه به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از انتخابات ریاست جمهوری و حضور مردم در این دوره از انتخابات چیست؟ خاطرنشان کرد: هم‌وطنان گرامی خصوصا ایرانیان مقیم ترکیه که در بیست نهم اردیبهشت ۱۳۹۶ با حضوری گسترده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران حماسه بی‌بدیل آفریدند و در مقطع بلوغ خردورزی در انقلاب اسلامی ایران، خوش درخشیدند.

طاهریان ادامه داد: ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور اثبات کردند با دقت و حساسیتی فوق‌العاده تحولات کشور را زیر نظر دارند و در موقع مناسب در جهت تامین منافع، مصالح عالیه کشور و انقلاب اسلامی حماسه خلق می‌کنند. ایرانیان خارج از کشور نیز در این مقطع حساس برای انتخاب سرنوشت‌ساز، همراه ایرانیان در جای جای کشورمان در امر انتخابات مشارکت کرده و منتخب خود را برگزیدند. جا دارد از این فرصت استفاده کرده و مجددا از همه هموطنان ایرانی که از صبح زود و بعضا در هوایی سرد و بارانی در صفوف طولانی و بهم فشرده در شهرهای آنکارا، استانبول، ازمیر، ترابوزان و ارزروم برای مشارکت در انتخابات به انتظار ایستادند، تقدیر و تشکر کنیم.

سفیر کشورمان در آنکارا در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که واکنش مقامات خارجی در مورد حضور گسترده مردمی در دوازدهمین دوره انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: همان‌گونه که آقای ظریف اشاره کردند ما ثبات را نه از طریق ائتلاف با قدرت‌ها بلکه از حضور و قدرت ملت‌مان می‌گیریم. روش است که به همین میزان کشورها و مقامات خارجی نسبت به منشا قدرت و اقتدار ملی ایران و پیام ایرانیان، توجه کامل دارند.

طاهریان گفت: اطلاع دارم در روز انتخابات شکوه حضور ملت ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیپلمات‌ها و مقامات خارجی را متحیر و غافلگیر کرده است. برخی دیپلمات‌های مقیم ترکیه هم در روز انتخابات با حساسیت و دقت نظر فراوان حضور ایرانیان در شعب انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و خصوصا حضور مثال زدنی ایرانیان، خصوصا در شهرهای آنکارا و استانبول را رصد می‌کردند. رسانه‌ها هم پوشش گسترده‌ای را در مورد این حضور ارائه دادند. بدیهی است آثار و نتایج مثبت این دوره از انتخابات بنا به حضور گسترده مردم تاثیر کوتاه و بلند مدت خود در جهت ایجاد تغییر در نوع نگاه و رفتار مقامات خارجی نسبت به ایران و ایرانیان بر جای خواهد گذارد.

سفیر کشورمان در ترکیه در ادامه اظهار کرد: دستاوردهای ممتاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حضور گسترده مردمی به علاوه سیاست‌های اصولی نظام و دیدگاه و برنامه سیاست خارجی ریاست جمهور منتخب، تاثیر مناسبی برای توسعه و بهبود روابط با همسایگان در پی خواهد داشت. البته ملت و دولت ترکیه در این میان جایگاه و الویت خود را دارند. ما با ترکیه روابطی دیرینه، نهادینه شده و صمیمی داریم. تاریخ و فرهنگ ما در بسیاری از زمینه‌ها و موضوعات مشترک و عمیق است.

وی گفت: ملت ایران درک دقیقی از تحولات ترکیه دارند و ملت ترکیه نیز از صمیم قلب با ایرانیان هم‌نوا بوده و پیوندهای عمیق و ناگسستنی فیمابین مردمان‌مان برقرار است. تجار و بازرگانان هر دو کشور از مبادلات تجاری بازرگانی سود می‌برند و اعتمادی متقابل و محکم در روابط میان آنان برقرار است. رییسان جمهورمان چشم‌انداز سی میلیاردی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ترسیم کرده‌اند و مصمم هستیم این چشم‌انداز را در فضای مناسب، حاوی احترام و اعتماد متقابل از طریق همکاری گسترده و مشارکت‌آمیز، محقق کنیم. در یک جمله، ملت ایران و ترکیه دوستان شرایط سخت یکدیگرند.

این دیپلمات کشورمان در ترکیه در پاسخ به این‌که بسیاری از هم‌وطنان‌مان در برخی شعب در ترکیه از جمله استانبول ساعت‌ها به انتظار رسیدن برگه‌های رای در صف‌های طولانی منتظر مانده‌اند، صحیح است؟ افزود: بله. بنا به استقبال گسترده هم‌وطنان‌مان در برخی شعب اخذ رای با اتمام برگه مواجه شدیم و تا زمان رسیدن برگه‌ها مردم به انتظار نشستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*