سرقت ، سرقت ، سرقت

جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان روز گذشته به ریاست معاون فرهنگی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار گردید و ارائه آمار آسیب های اجتماعی اولین دستور کار جلسه بود.
سرقت، مواد مخدر و نزاع در صدر جرایم استان
سرهنگ شجاعی نسب رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان در این باره گفت: طی ۳ ماهه اول سال جاری جرایم سرقت، مواد مخدر و نزاع بیشترین آمار وقوع را در سطح استان داشته است.
موهبتی معاون اجتماعی بهزیستی استان ضمن ارائه آمارهایی از آسیب های اجتماعی در استان، گفت: تعداد کودکان خیابانی که بهزیستی استان به موضوع آنها ورود کرده در دو سال قبل ۲۷۳ نفر و در سال گذشته ۳۷۹ نفر بوده اند. ضمن اینکه در سال ۹۴ تعداد همسر آزاری ۱۰۹ مورد بوده که در سال ۹۵ به ۲۰۵ مورد رسیده است. تعداد موارد کودک آزاری در استان نیز از ۸۸ مورد در سال ۹۴ به ۱۴۴ مورد در سال ۹۵ افزایش یافته است.
رواج بدحجابی و مدگرایی
محسنی معاون اطلاعات سپاه نیز بیکاری را زمینه ساز معضلات دیگر از جمله طلاق و اعتیاد ذکر کرد و با اشاره به افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی آن، همسایگی با کشور افغانستان و قرار گرفتن استان در مسیر قاچاق مواد مخدر را دلیل افزایش آسیب ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: افزایش بد حجابی و مدگرایی غربی نیز از دیگر آسیب هاست.
کودکان خیابانی را فقط در مرکز استان داریم
دستور کار دوم جلسه بحث کودکان کار و کودکان خیابانی عنوان شد که افسر مدیرکل اتباع و مهاجرین استان با اشاره به اینکه در بحث کودکان کار، تکلیف اتباع و مهاجرین به صورت مجزا مشخص نشده است، گفت: اداره اتباع و مهاجرین استان اقدامات کوتاه مدت و میان مدتی را در این راستا داشته است که فراخوان والدین و تذکر و اخذ تعهد از آنان، اجرای طرح ساماندهی و جداسازی مجهول الهویه ها و تردد آنان از کشور و طرح پوشش بیمه سلامت برای اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص از جمله این اقدامات می باشد.
نعیمی از دفتر امور اجتماعی استانداری نیز با بیان اینکه کودکان کار را طبق تعریف قانونی آن فقط در مرکز استان داریم، گفت: ساماندهی کودکان کار بر عهده اداره کل بهزیستی، فرمانداری و شهرداری است و اگر دستگاه های مختلف تنها به قوانین ساماندهی کودکان کار عمل کنند خیلی از مشکلات مرتفع می شود.
شهرداری برای واگذاری فضا به بهزیستی نیازمند مصوبه شوراست
امیر آبادی زاده به نمایندگی از شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه تأمین فضای فیزیکی نگهداری از کودکان خیابانی از وظایف شهرداری است، گفت: شهرداری طبق قانون برای واگذاری فضا به بهزیستی نیازمند مصوبه شوراست.
موهبتی معاون اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه اغلب کودکان خیابانی را افغان ها تشکیل می دهند، گفت: تعداد کودکان خیابانی فاقد سرپرست بیرجند در سال ۹۴ تقربا ۱۹ نفر بوده که در افزایشی قابل توجه در سال ۹۵ به ۱۵۷ نفر رسید.
آمار نگران کننده آسیب های اجتماعی
میرزایی مدیرکل بازرسی استان با اشاراه به آمار و ارقام نگران کننده آسیب های اجتماعی، نتیجه فعالیت های جزیره ای دستگاههای مرتبط را محقق نشدن اهداف مدنظر ذکر کرد و بر ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاهها در بحث کارهای پژوهشی تأکید کرد.
برخورد قاطع با مجرمین راهی برای بازگرداندن احساس امنیت به جامعه
بخشی به نمایندگی از دانشگاه بیرجند نیز از  عدم ارائه آمار و ارقام آسیب های اجتماعی به دانشگاه گلایه کرد و گفت: بدون آمارها و داده ها نمی توان کار پژوهشی انجام داد.
حجت الاسلام وحدانی نیا معاون فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه ارتکاب جرایم، احساس امنیت را در جامعه مخدوش می کند، برخورد قاطع با مجرمین را از راههای بازگرداندن احساس امنیت به جامعه دانست و در ادامه، گفت: برخی محکومین متواری هستند و امکان اجرای حکم در مورد آنان وجود ندارد و لذا به افرادی که با دادن وثایق و ضمانت و وجه الوکاله زمینه متواری شدن آنها را فراهم آورده اند هشدار می دهیم که چنانچه به معرفی مجرمین اقدام نکنند نسبت به ضبط وثایق آنان اقدام خواهد شد.
افزایش سرقت اتومبیل
معاون دادستان عمومی و انقلاب بیرجند نیز با اشاره به آمار رو به افزایش سرقت ها به ویژه در بخش سرقت اجزای اتومبیل و سرقت از ساختمانهای در حال احداث، گفت: شهرداری در این بخش ضعف دارد و با آنکه با کمبود پارکینگ روبرو هستیم باید پیشگیری های لازم در بحث تأمین پارکینگ را در صدور پروانه های ساختمانی و پایان کارها داشته باشد.
پیگیری جدی بازگرداندن محکومین
متواری به زندان از طریق ضبط وثایق
شیبانی با بیان اینکه باید دانشگاهها را در جلسات پیشگیری از وقوع جرایم وارد کنیم تا نتایج کار به واقعیت ها نزدیک شود، افزود: نباید بحث درمان معتادان را صرفا به مراکز ترک اعتیاد خصوصی واگذار کرد و نیاز به ایجاد اردوگاههایی در این بخش و انجام مطالعه میدانی احساس می شود. به گفته وی در راستای بازگرداندن مجرمین متواری شده به زندان از طریق ضبط وجوه ضمانتی وثایق، پیگیری های جدی ادامه دارد.
ضرورت حمایت از خانواده های زندانیان
هاشمی مدیرکل زندانها و اقدامات تأمینی استان هم بر ضرورت حمایت از خانواده های زندانیان با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی تأکید نمود و گفت: موارد عدم مراجعه محکومین به زندانها، بلافاصله به اجرای احکام به صورت کتبی اعلام می شود.
شهرداری به وظیفه اش در تأمین فضای مورد نیاز برای نگهداری کودکان خیابانی عمل کند
معاون فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بار دیگر به افرادی که با گذاشتن وثایق و تسلیم وجه الکفاله زمینه فرار برخی محکومین را فراهم نموده اند هشدار داد و گفت: چنانچه زندانیان فراری را به زندان ها بازنگردانند وثایق آنان ضبط خواهد شد. حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: دانشگاهها برای انجام کار پژوهشی نیازمند داده ها و اطلاعات آماری هستند و باید آمار های مورد نیازشان به آنها ارائه شود تا با معلومات کامل اقدامات پژوهشی و علمی خود را دنبال کنند. وی در پایان از شهرداری بیرجند خواست هرچه زودتر به وظیفه اش مبنی بر در اختیار قرار دادن فضایی مناسب برای نگهداری کودکان خیابانی عمل نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*