آخرین خبر :

جمع آوری فطریه زیر ذره بین شورای عالی زکات استان

امسال برای اولین بار در استان بعد از سالها از تصویب شورای عالی زکات کشور قرار است همه صندوق های جمع آوری فطریه در روز عید سعید فطر تحت نظر مستقیم شورای عالی زکات استان باشد.
جلسه کارگروه نظارت بر جمع آوری زکات فطریه شهرستان بیرجند روز گذشته دستورات متفاوتی را مصوب کرد، در این جلسه که در فرمانداری بیرجند برگزار شد برای اولین بار طرح نظارت مستقیم شورای عالی زکات استان بر صندوق های جمع آوری فطریه و زکات مطرح گردید که سالهاست مانند پازلی هزار تکه در روز عید فطر خودنمایی می کند.
حجت الاسلام فلسفی با اشاره به اینکه امسال با کارشناسی هایی که انجام شده مقرر شد همان طور که در سایر استانهای کشور بحث مربوط به جمع آوری فطریه تحت نظر شورای عالی زکات انجام می شود در خراسان جنوبی نیز این مهم با ورود مستقیم این شورا انجام شود.
وی ادامه داد: قرار است همه صندوق های جمع آوری فطریه دارای لیبل این شورا باشد حتی آنهایی که توسط موسسه های خیریه از سوی بهزیستی در نقاط مختلف شهر جانمایی می شود.
وی با تاکید بر اینکه مسائل شرعی هزینه کرد زکات فطریه بسیار مهم است گفت: با این کار می توانیم اطمینان بشتری به مردم در جهت ادای فطریه شان بدهیم و مهم تر از همه از هر گونه سودجویی و سوء استفاده توسط افراد ناشناس جلوگیری کنیم.
فلسفی معتقد است باید همه دستگاه های عضو کارگروه نظارت بر جمع آوری زکات با تصمیم امسال شورای عالی زکات هماهنگی و همکاری مستقیم داشته باشند تا همه آنچه حق نیازمندان است به دستشان برسد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته کمیته امداد ۷۳۱ پایگاه در سطح استان داشته است یادآور شد: بهزیستی باید تمام موسسه های خیریه ای که شرایط جمع آوری زکات فطریه را دارند و مکان هایی که برای ایجاد پایگاه در نظر دارد بعلاوه افرادی که قرار است در کنار این صندوق ها باشند را ظرف چند روز آینده اعلام نماید .
رئیس شورای عالی زکات استان در ادامه تاکید کرد: تمام صندوق های مربوط به بهزیستی نیز باید لیبل شورا را داشته باشد در غیر این صورت مراجع قانونی اقدام به جمع آوری آن ها خواهند کرد همچنین افرادی که در کنار این صندوق ها هستند باید کارت شناسایی داشته و مورد تایید باشند.
همچنین در این جلسه مصوب شد برای اولین بار شورای عالی زکات روستایی نیز با هماهنگی و همکاری دهیاران و شوراهای روستا و یک نفر مرد و یک نفر زن معتمد تشکیل و علاوه بر گزارش میزان درآمد این صندوق ها به شورای عالی زکات استان در مدت ۷۲ ساعت همه آنچه برای محرومان جمع آوری شده است به دست آنها برسد. از دیگر مصوبات مهم این جلسه ارائه گزارش مالی به شورای عالی بود که مقرر شد تمامی موسساتی که در روز عید فطر با هر مجوزی از سوی سازمان های مختلف (بهزیستی، فرمانداری و استانداری) لیبل این شورا را دریافت می کنند باید در کوتاه ترین زمان گزارش درآمد و هزینه کرد زکات فطریه را به شورایعالی زکات استان اعلام کنند. هر چند مثال حجت الاسلام فلسفی درباره ورود برخی از موسسات خیریه به بحث فطریه که به لحاظ شرعی نباید در حوزه آنها هزینه شود به مزاج برخی مسئولان حاضر در جلسه خوش نیامد اما دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که بر اساس گزارش های موثق در بیرجند ۱۳۰ موسسه خیریه ثبت شده است که در راستای برنامه های کمیته امداد امام خمینی (ره)فعالیت می کنند بدون اینکه در زمان دریافت مجوز هیچ گونه رونوشتی در اختیار کمیته امداد قرار گیرد یا دخالتی در صدور مجوزها وجود داشته باشد.
رئیس بهزیستی بیرجند با رد این موضوع که همه موسسات خیریه بیرجند از بهزیستی مجوز دارند گفت : در بیرجند فقط ۵ موسسه خیریه به نام های مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع)، مهر کبیر، ترنم مهر خاوران، طلوع شرق و قیام توانا از بهزیستی مجوز دارند. شرفی افزود: در بحث فطریه نیز مجوز صندوق جمع آوری به موسساتی داده می شود که از نظر شرعی در ارتباط با خوراک و طعام محرومین و معلولین هستند. به گفته این مسئول در شهر بیرجند ۳۵ موسسه خیریه فعالند که در بین آنها همین ۵ موسسه شاخص برای جامعه هدف خدمت می کنند.
وی تعداد پایگاه های بهزیستی در بیرجند را ۱۲۹ پایگاه عنوان کرد و گفت: امسال در تعداد این پایگاه ها افزایش یا کاهشی نداشته ایم.
پیگیری ها انجام شود
فرماندار بیرجند نیز در این جلسه با تایید اینکه در روز عید فطر تعدادی از موسساتی که مجوز جمع آوری زکات را ندارند به این موضوع ورود پیدا می کنند گفت: بهتر است در سریع ترین زمان ممکن تعداد موسساتی که دارای شرایط جمع آوری زکات هستند به شورای عالی زکات معرفی تا لیبل های تهیه شده تحویلشان شود. مهندس ناصری از وجود تعداد بیش از حد صندوق در خیابان های شهر انتقاد کرد و افزود: این موضوع چهره شهر را نامطلوب می کند،که باید به طور حتم با تمهیداتی که امسال اندیشیده شده است شرایط با سال گذشته متفاوت باشد.
وی بر گزارش گیری از عملکرد موسسات تاکید کرد و گفت: گزارش هزینه کردهای مالی علاوه بر شورای استان به شهرستان نیز باید اعلام شود.
وی از حذف چادرهای هلال احمر در عید فطر امسال خبر داد و تاکید کرد: باید پیگیری لازم برای کمک به نیازمندانی که تحت حمایت این سازمان هستند انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*