آخرین خبر :

بوی تعفن فاضلاب، مردم خوسف را کلافه کرده است

از آنجا که شهر خوسف بر روی سنگ بستر قرار گرفته و امکان دفع فاضلاب وجود ندارد، دروضعیت فعلی مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی برای مردم بوجود آمده که با گرم شدن هوا در این فصل از سال شاهد تشدید این مشکلات و افزایش  بوی تعفن ناشی از رها سازی فاضلاب در کوچه ها و در مسیر رودخانه هستیم .
اجرای طرح فاضلاب در خوسف در سفر هیات دولت قبلی به استان مصوب و در سال ۹۳ با سفر وزیر نیرو به این شهرستان مقرر شد اعتبارملی  بعد از تهیه طرح مطالعاتی برای آن  در نظرگرفته شود و عملا از سال ۹۴ فاز عملیاتی آن استارت بخورد   ولی  درحال حاضر بعد از گذشت چندین سال ازاین  وعده وعیدها  به اذعان مسئولان طرح مطالعاتی پروژه به اتمام رسیده و در انتظاراعلام نظر محیط زیست است تا بعد ازاین مرحله پیگیری ها برای گرفتن ردیف ملی در دستور کار قرار گیرد.
دفع سنتی و روباز فاضلاب در برخی مناطق شهر خوسف
جمعی از شهروندان ساکن در خوسف طی  تماس با روزنامه با انتقاد از وضعیت وخیم دفع فاضلاب و تشدید این مشکلات در فصول گرم سال خواستار انعکاس چندین باره این مشکلات در روزنامه شدند تا شاید تلنگری باشد برای تسریع در روند اجرای پروژه .
یکی از شهروندان خوسفی به خبرنگار ما گفت: در بافت قدیمی شهر خوسف زندگی می کنم که جنس زمین بسیار سخت و جذب آب و فاضلاب دشوار است بنابراین برای تخلیه چاه ماهانه هزینه زیادی می پردازم .
او ادامه می دهد : بخشی از فاضلاب واحدهای مسکونی به  سمت اراضی کشاورزی و بخش  گواب خوسف هدایت می شوند که بلحاظ زیست محیطی و بهداشتی شرایط خوبی بر این مناطق حاکم نیست .
او با بیان اینکه در برخی از مناطق شهر خوسف اصلا چاه وجود ندارد و دفع فاضلاب بصورت سنتی و سرباز انجام می شود ، افزود: به نظر من اجرای پروژه فاضلاب خوسف باید در اولویت پروژه های اجرایی استان قرار بگیرد  چرا که  مردم الان واقعا گرفتارند و چاره ای جز اجرای پروژه فاضلاب نیز وجود ندارد .
تخلیه چاه فاضلاب هر ماه با هزینه ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی
یکی دیگر از شهروندان ساکن در خوسف نیز با اشاره به قول وزیر نیرو به مردم این شهرستان در اجرای پروژه فاضلاب به خبرنگار ما گفت: مردم الان متوقع شده اند و در انتظار اجرای پروژه به سر می برند . او ادامه داد : معمولا هر ماه یکبار مردم باید برای تخلیه چاه فاضلاب اقدام کنند که هزینه ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را برایشان دربردارد که با توجه به محرومیت منطقه پرداخت این هزینه برای اکثر مردم دشوار است.
او با بیان اینکه ساکنان منطقه تازه ساخت  خوسف نیز با همین مشکل مواجهند ، افزود: در بخشی ازخوسف باعنوان گواب شاهد تجمع فاضلابی هستیم که وقتی از پارکی که در آن حوالی وجود دارد عبور می کنید بوی تعفن آزار دهنده ای به مشام می رسد . وی معتقد است نبود شبکه فاضلاب درخوسف یک مشکل زیست محیطی جدی است که باید برای آن اولویت تعریف کرد .
انتظار مردم تحقق وعده فاضلاب
رئیس شورای شهرستان خوسف نیز با اشاره به مشکلاتی که مردم برای دفع فاضلاب در این شهر دارند خواستار پیگیری بیشتر مسئولان برای تحقق پروژه فاضلاب شد و به خبرنگار ما گفت: در سفر وزیر به شهرستان خوسف عملیاتی شدن پروژه فاضلاب قولی بود که به مردم داده شد بنابراین این انتظار هم چنان به قوت خود باقی است .
بوی تعفن در خیابان های شهر
خوشحال با اشاره به اینکه مشکل دفع فاضلاب در برخی مناطق در وضعیت حاد به سر می برد، افزود: با عبور از بسیاری از خیابان های  شهر خوسف بوی تعفنی به مشام می رسد که بسیار آزار دهنده است و بلحاظ بهداشتی سلامت مردم در معرض خطر قرار دارد .
وی ادامه داد: بخشی از فاضلاب شهر به مسیر رودخانه هدایت می شوند و بخشی در کوچه ها رها شده و بخشی نیز با لوله به خارج شهر و دو راهی تقاب هدایت و به سمت رودخانه سرازیر می شوند .
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه چاه های جذبی در خوسف بخاطر جنس سخت زمین جوابگوی فاضلاب نیست تنها راه حل این مشکل اجرای پروژه فاضلاب است .
منتظر تاییدیه محیط زیست هستیم
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی  در گفت وگو با خبرنگار ما اعتبار پیش بینی شده برای اجرای پروژه فاضلاب در خوسف را بیش از ۲۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: جنس زمین در خوسف سخت است و امکان حفر چاه جذبی هزینه بر و دشوار می باشد بنابراین مردم آب حمام و روشویی خود را در کوچه ها رها می سازند.
مهندس ناصر ناصری با بیان اینکه از اسفند ماه سال گذشته منتظر تاییدیه محیط زیست بعد از اتمام مطالعات طرح هستیم، افزود: بعد از اعلام نظر محیط زیست بدنبال گرفتن ردیف اعتبار ملی از سطح وزارت نیرو خواهیم بود. وی ادامه داد: بعد از اخذ ردیف ملی مسئولان و نمایندگان استان نیز می توانند برای جذب اعتبارات از حوزه های مختلف رایزنی هایی داشته باشند .
اجرای فاضلاب خوسف از اولویت های استانی
مدیر امور آب و فاضلاب شهر خوسف نیز از اجرای پروژه فاضلاب بعنوان یکی از اولویت های استان یاد کرد و گفت: مردم خوسف در دفع بهداشتی فاضلاب مشکل دارند و در بسیاری از نقاط فاضلاب بصورت سنتی  و معمول دفع می شود.
بازدید از نقاط انتقال پساب فاضلاب طی چند روز آینده
فرماندار خوسف نیز با بیان اینکه طرح مطالعاتی اجرای پروژه فاضلاب این شهرستان به اتمام رسیده به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر چند نقطه برای انتقال پساب فاضلاب به محل تصفیه خانه پیش بینی شده است. شفیعی افزود:  طی چند روز آینده از این نقاط با حضور مسئولان محیط زیست  بازدیدی صورت خواهد گرفت تا با تایید این نقاط ،پروژه برای گرفتن ردیف اعتباری توسط مسئولان آب و فاضلاب شهری پیگیری شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*