مردم از اسراف در روز چراغ برات پرهیز کنند

جلسه ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی با حضور سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی استان و اعضای این ستاد به منظور برگزاری هرچه با شکوه تر جشن نیمه شعبان برپا شد. حجت الاسلام رضایی سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی استان  در این جلسه ضمن گرامی داشت و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: در این ماه برکات خداوند بر انسان سرازیر و رزق و روزی مومنان تقسیم می شود. وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم که اعیاد بزرگ این ماه هرچه باشکوهتر در استان برگزار شود، افزود: یکی از گلایه هایی که طی سال های اخیر از سوی مردم مطرح می شود این است که فضاسازی شهری در این ایام در شان ائمه(ع) نیست و باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود. سرپرست سازمان  تبلیغات اسلامی استان گفت: طی سنوات گذشته شهرداری کارهای خوبی در این زمینه انجام داده و نیاز است که هیئت های مذهبی ، مردم و مساجد نیز در این زمینه ورود بیشتری داشته باشند. وی بر باشکوه برگزار کردن جشن های نیمه شعبان با استفاده از ظرفیت های مردمی تاکید کرد و گفت: این جشن ها باید رنگ و بوی مهدویت داشته باشد.
رضایی همچنین به برگزاری آیین قدیمی چراغ برات طی این ماه در استان اشاره کرد و گفت: این آیین یک سنت حسنه برای زنده نگه داشتن یاد اموات بوده که در استان های خراسان از سابقه دیرینه ای برخوردار است. وی با انتقاد از اینکه طی سنوات گذشته این سنت حسنه دچار آسیب های زیادی شده است، عنوان داشت: متاسفانه چند سالی است که برخی افراد هزینه های میلیونی برای برپایی این سنت کرده و درگیر چشم و هم چشمی شده اند. حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه متاسفانه در شرایط کنونی اجرای مراسم برات از مسیر اصلی خود خارج شده است، افزود: اسراف گرایی زیبایی‌های برات را تحت الشعاع قرار داده است. وی با اشاره به اینکه اموات نیاز به صدقه داشته و ریخت و پاش در برات ناراحتی آن‌ها را فراهم می‌کند، عنوان کرد: هزینه‌های مصرفی بر قبرستان‌ها در ایام برات را می‌توان در مکان‌های دیگری مانند  موسسات خیریه، هزینه تحصیل نیازمندان، کمک به فقرا و احداث مکان عام المنفعه نیز هزینه کرد. سرپرست تبلیغات اسلامی استان  با بیان اینکه برگزاری این سنت طی سال های گذشته سبب فعال شدن فرهنگ تکدی گری شده ، اظهار کرد: این در حالی است که مردم می توانند هزینه های بی هدف را برای مراکز خیریه و نیازمندان هزینه کنند. رضایی با تأکید بر اینکه اصل خیرات و صدقات برای اموات یک سنت حسنه بوده که از گذشته وجود داشته است، افزود: وقتی انسان برای زیارت قبور به قبرستان مراجعه می کند باید به یاد زیر خاک و آخرت بیفتد اما انحرافات ایجاد شده در این سنت انسان را از یاد آخرت دور کرده است. وی با اشاره به نقش رسانه در این خصوص گفت: در همین راستا نیاز است که دستگاه های فرهنگی و رسانه ها  برای رفع آسیب های این سنت اطلاع رسانی کنند.
مردم نذورات خود در روز برات به کمیته امداد، بهزیستی و خیریه بدهند
حجت الاسلام سلم آبادی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت: هرچند خیرات در روز برات بسیار ارزشمند و مطلوب است اما بهتر است مردم همزمان با جامعه پیش رفته و مجموعه خیرات خود را به‌صورت متمرکز و نقدی پرداخت کنند تا گرهی از مشکلات با این خیرات مرتفع شود. وی با اشاره به حضور بسیاری از متکدیان ، مسائل بهداشتی و اسراف در روز برات افزود: فرهنگ‌سازی باید در راستای متمرکز کردن خیرات به سمت کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه انجام شود. وی در خصوص جشن نیمه شعبان اظهار کرد:در ایام شعبانیه یک جشن محوری با  حضور تمامی هیئت های مذهبی برگزارو از هرگونه اختلاف و مسائل حاشیه ای پرهیز شود.
عباسی مسئول هیئت های مذهبی با انتقاد از اینکه طی چند سال اخیر جشن مراسم پانزده شعبان کمرنگ شده گفت: باید برگزاری این جشن ها به مردم سپرده شود و هیئت های مذهبی تلاش کنند که جشن پانزده شعبان به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی با اشاره مراسم چراغ برات افزود:با توجه به مشکلات بهداشتی و اسراف در این در این روز بهتر است کمیته امداد و بهزیستی در اطراف و ورودی های آرامستان اقدام به جمع آوری نذورات و وجوه نقدی مردم نمایند.
عباسی در ادامه خواستار همکاری نیروی انتظامی و شهرداری در روز چراغ برات برای جمع آوری متکدیان و افراد سود جو شد. در ادامه این جلسه اعضا ستاد به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*