متخصص طب سنتی: افراد با مزاج «گرم و تر» در فصل بهار مستعد غلبه خلط خون هستند

خبرگزاری فارس: افراد با مزاج «گرم و تر» در فصل بهار مستعد غلبه خلط خون هستند

متخصص طب سنتی گفت: افراد با مزاج گرم و تر در فصل بهار مستعد غلبه خلط خون هستند که علائم آن سرخی چشم، خمیازه و خونریزی از لثه است.

مینا محبی متخصص طب سنتی، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: در طب سنتی معمولا تبدیل مزاج انجام نمی‌دهیم. هر کسی مزاج مادرزادیش بهترین مزاج برای او محسوب می‌‌شود و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که مزاج را معتدل نگه داشته تا دچار بیماری و سوء مزاج نشود.

وی، مزاج‌ها را به ۴ دسته گرم و تر ،سرد و تر، گرم و خشک ،سرد و خشک تقسیم کرد و گفت: در صورتی که فردی دچار افزایش یکی از اخلاط شود، غلبه خلط رخ داده و در ادامه ممکن است مبتلا به سوء‌ مزاج شود. مثلا افراد با مزاج گرم و تر در فصل بهار مستعد غلبه خلط خون هستند که علائم آن سرخی چشم، خمیازه و خونریزی از لثه و…، است. در صورتی که فردی مبتلا به این علائم شود می‌گوییم دچار غلبه دم شده و در این حالت سعی می‌شود بیمار را به حالت اعتدال برگردانیم که در این دسته خاص حجامت فصل بهار می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری‌های دموی شود.

این متخصص طب سنتی گفت: توصیه ما این است که غذای خود را در زمان صحت، برخلاف مزاج نخورید و به دست خود خودتان را بیمار نکنید. بعنوان مثال اینکه فردی بگوید چون من مزاجم گرم است پس سردی بخورم اشتباه است.

محبی گفت: اگر فردی مزاج گرم و رو به اعتدال دارد و از گرمی مزاج اذیت نمی‌شود باید آن را حفظ کند و غذاهای معتدل رو به گرمی مصرف کند. زمانی غذا را باید برخلاف مزاج مصرف کرد که بیمار شده‌ و پزشک موارد منع مصرف و توصیه های غذایی لازم را هشدار می‌دهد. پس از مداخله سرخود و زیاده روی در مصرف غذاهای با خاصیت دوایی باید پرهیز کرد تا سالم ماند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*