ضرورت آموزش شفاف مهارتهای زندگی در دانشگاه ها

اولین نمایشگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانشگاه بیرجند روز گذشته افتتاح شد.
ساختمانهای مرکز مشاوره و درمانگاه دانشگاه بیرجند
 در دست احداث است
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ نیروی متخصص در مرکز مشاوره، بهداشت و درمان دانشگاه فعالیت دارند، گفت: کانون همیاران سلامت جوان را با هدف توانمندسازی دانشجویان راه اندازی کرده ایم و در کنار مرکز مشاوره، مرکز بهداشت و درمانگاه به صورت شبانه روزی فعال است. دکتر سالاری فر از دندانپزشکی، واحد پایش سلامت جسم، واحد بهداشت و رابطین و مرکز مشاوره بیماری های پر خطر با تکیه بر ایدز به عنوان مراکز فعال در دانشگاه بیرجند نام برد و با تأکید بر مسیر توسعه این مراکز افزود: ساختمان های مرکز مشاوره با حدود ۷۰۰ متر مربع و درمانگاه با ۶۰۰ متر مربع زیربنا در دست احداث است.
پیش بینی برگزاری ۲ مناظره انتخاباتی
رئیس دانشگاه بیرجند هم از این دانشگاه به عنوان قطب نگهداشت جمعیت شرق کشور نام برد و با بیان اینکه انتخابات فرایندی برای رشد و تعالی جامعه است، گفت: برگزاری دو مناظره را توسط ستادهای رسمی مستقر در استان با هدف ایجاد هیجان و شور و اشتیاق اجتماعی در راستای تحقق مشارکت حداکثری و تبیین مواضع کاندیداها و شناخت بیشتر دانشجویان از آنان پیش بینی کرده ایم و علاوه بر این برنامه هایی در قالب سخنرانی، ترییبون آزاد و … نیز خواهیم داشت.
هزینه کرد ۲۵ میلیارد ریالی برای بهسازی فضای خوابگاهی
دکتر خلیلی با اشاره به اینکه هزینه کرد ۲۵ میلیارد ریال برای بهسازی فضای خوابگاهها در قریب به یکسال در دانشگاه بیرجند، اقدامی بی سابقه بوده است، افزود: البته افتخار اصلی ما احیا و تعالی انسانهاست و همه اقدامات در این راستا صورت می گیرد.
۶۵ درصد دانشجویان کشور آماده ازدواج
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم، جدا شدن از خانواده، هویت یابی مسایل تحصیلی، زندگی اجتماعی و روابط بین فردی در رابطه با جنس مخالف و شکست های عاطفی را از جمله چالش های زندگی دانشجویی برشمرد و گفت: ازدواج، تعاملات بین فرهنگی، مراقبت از خود و زندگی مستقل، مشکلات روانشناختی، نا امیدی از اشتغال و مشکلات اقتصادی از دیگر چالشهای زندگی دانشجویی است که ناکارآمدی دانشجو در مقابله با هر یک از این چالش ها ممکن است به مصرف خودسرانه مواد مخدر ختم شود. دکتر یعقوبی با بیان اینکه ۶۵ درصد دانشجویان آماده ازدواج هستند، اظهار کرد: شناخت دقیق پیش شرط ازدواج دائم است و شناختی که لازمه ازدواج است در دوستی ها بدست نمی آید و لذا باعث عدم سازگاری، قهر و در نهایت طلاق می گردد. وی با ذکر این نکته که ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاههای کشور از خدمات مراکز مشاوره دانشجویی استفاده می کنند، افزود: در جهان ۳۵۰ میلیون نفر و در ایران ۶/۴ میلیون نفر افسرده وجود دارد و ۶۵ درصد دانشجویان ما هم نگران آینده شغلی شان هستند.
سیگار و قلیان پر مصرف ترین مواد مخدر دانشگاه ها
به گفته دکتر یعقوبی سیگار و قلیان پرمصرف ترین مواد در دانشگاهها است و پسران ۲ تا ۳ برابر دختران درگیر مصرف مواد مخدر می باشند و اعتیاد به مواد مخدر در بین دانشجویان ساکن در خانه های اجاره ای و سپس در خوابگاهها بیش از دانشجویان بومی است. وی آموزش مهارتهای مقاومت اجتماعی و قدرت نه گفتن در مقابل ناهنجاری ها را بسیار مهم و حیاتی دانست و تصریح کرد: ۲۸ هزار نفر مبتلا به ایدز دارای شناسنامه در کشور داریم اما طبق آمارها ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که نه خودشان از ابتلا به آن اطلاع دارند و نه دیگران و لذا باید مسایل پیشگیری از ابتلا به ایدز به صورت شفاف برای جوانان تشریح شود. در پایان نمایشگاه استانی پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانشگاه بیرجند که به همت معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره، بهداشت و درمان این دانشگاه و همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سازمان میراث فرهنگی، دادگستری کل استان، نیروی انتظامی و معاونت فرهنگی اجتماعی و مدیریت تربیت بدنی برپا شده، افتتاح گردید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*