آخرین خبر :

تشکیل ۱۳ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان

کارگاه آموزشی آشنایی با جرایم و تخلفات انتخاباتی ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه  در بیرجند برگزار شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه رسانه ها به عنوان چشم و گوش بینای مردم هستند و در ایام انتخابات نقش تاثیرگذاری در جامعه دارند، گفت: خبرنگار با نقش مطالبه گری اش باید چشم بینای جامعه باشد تا اگر در فضایی از جامعه کج روی صورت گیرد بتواند هوشیارانه عمل کند.
حجت الاسلام یدا… وحدانی نیا با بیان اینکه رسانه ها باید اهتمام  ویژه ای به آموزش، رشد و آگاهی عمومی و ترویج اصول انتخاباتی به صورت صحیح داشته باشند، اظهار کرد: فراهم سازی زمینه معرفی بدون تبعیض تمام کاندیداها، حفظ بی طرفی کامل انتخاباتی، ترویج نگاه وظیفه گری و قانونمدار در ارتباط با انتخابات، احترام به ارزش ها ، رعایت قواعد لازم انتخاباتی، پرهیز از هرگونه فضاسازی به نفع یا ضرر فردی خاص و دستاوردهای نظام اسلامی و کمک به ایجاد فضای منصفانه انتخاباتی است که باید مورد توجه رسانه قرار گیرد.
وی سخنان مقام معظم رهبری را زمینه ساز برگزاری انتخاباتی سالم دانست و افزود: یکی از مهمترین دغدغه های رهبری این است که رقابت های انتخاباتی در چارچوب نظام و رعایت قانون صورت گیرد تا برای به دست آوردن پستی خاص مرزها و خط قرمز های نظام با دشمن کمرنگ نشود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان رفتار با کرامت، عمل صادقانه، پایبندی به امنیت ملی، رعایت انصاف، تخریب نکردن ذهن مردم، احساس مسئولیت، جلوگیری از تخریب انتخاباتی، جلوگیری از سوء استفاده از بیت المال، اصراف نکردن و برگزاری انتخاباتی باشکوه را از مهمترین دغدغه های رهبری در مورد انتخابات بیان کرد.
وی با بیان اینکه نباید در ایام انتخابات تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف جامعه، انتشار هرگونه نتایج نظر سنجی کاذب انتخاباتی، انتشار و تبلیغ علایمی که به تحریم انتخاباتی منجر شود صورت گیرد، گفت: انتشار هرگونه محتوای توهین آمیز در فضای مجازی، استفاده غیر مجاز از سایت ها و وب سایت هایی که متعلق به دستگاه های دولتی است برای استفاده تبلیغاتی ،ایجاد هرگونه محتوا برای ایجاد رعب و وحشت رای دهندگان در زمان انتخابات ، استفاده ابزاری افراد برای تبلیغات انتخاباتی به هر شکلی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.
وی با اشاره به بند هفت ماده ۳۳ قانون انتخابات، افزود: مطبوعات باید از انتشار هرگونه محتوا به منظور تشویق یا تحریم مردم از انتخابات، فضاسازی تحصن و تجمع اعتراض آمیز و هرگونه اقدامی که موجب اختلال در انتخابات شود خودداری کنند. حجت الاسلام وحدانی نیا در ادامه عنوان کرد: در راستای جلوگیری و پیشگیری از جرایم انتخاباتی در ۱۱ شهرستان و ۲ حوزه و بخش استان شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی راه اندازی شده  تا در کمترین زمان ممکن در صورت هرگونه شکل گیری اینگونه جرایم، برخورد لازم صورت گیرد.
به گفته وی  تاکنون از گزارشات ارسالی به این شعبه ها ۲ مورد جرم تشخیص داده شده و بقیه در حال بررسی است. وی با اشاره به اینکه در همین ارتباط تمام گروه ها در فضاهای مجازی مورد پایش قرار گرفته اند و در صورت هرگونه تخلف، با آنها برخورد خواهد شد، اظهار کرد: مدیران گروه ها در فضای مجازی همواره گروه ها را پایش کنند و اگر با موضوعی مخرب رو به رو شدند فورا آن را حذف کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*