بازتاب حضور گسترده ایرانیان پای صندوق های رای در رسانه های خارجی/اذعان جهانیان به مشارکت بسیار بالا

رسانه های مهم جهان که هفته هاست نگاه ویژه‌ای به انتخابات ایران دارند، امروز جمعه حماسه حضور پرشور و گسترده ایرانیان را در انتخابات به تصویر کشیدند.

به گزارش ایرنا،بر اساس اعلام اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۵۷۰ خبرنگار از ۴۲ کشور جهان از نزدیک این انتخابات را پوشش خبری و تصویری می دهند.
اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است: تاکنون برای ۲۵۲ خبرنگار و عوامل خبری از ۱۱۹ رسانه مختلف وابسته به ۲۹ کشور جهان روادید صادر شده که در مقایسه با آمار روادید صادره برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۱۳۹۲، ۳۵ درصد رشد داشته است.
این گزارش می افزاید: ۳۱۸ خبرنگار و عوامل خبری مقیم رسانه های خارجی وابسته به ۱۵۶ رسانه از ۳۱ کشور جهان به همراه ۲۵۲ خبرنگار و عوامل غیر مقیم خبری از ۱۱۹ رسانه و از ۲۹ کشور جهان و در مجموع با «حذف رسانه ها و کشورهای مشترک»، ۵۷۰ خبرنگار و عوامل خبری، از ۲۴۵ رسانه وابسته به ۴۲ کشور جهان از نزدیک به ثبت اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا می پردازند.
همچنین براساس این گزارش، نمایندگان خبری ۴۴ خبرگزاری، ۱۴۴ شبکه رادیو و تلویزیونی، ۷۱ روزنامه و مجله، ۱۴ موسسه عکس و تصویر و ۲ پایگاه خبری از کشورهای آذربایجان، آلبانی، اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، امریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قطر، کره شمالی، کره جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لهستان، لوگزامبورگ، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هند انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه را پوشش می دهند.
ایرنا در ادامه گزارش های خود درباره بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی، این گزارش را بعنوان بیست و هفتمین شماره منتشر می کند:

***سی ان ان: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط خبرنگار خود، از تهران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است.
به گزارش ایرنا، «فردریک پلتن» خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان با حضور در یکی از حوزه های رای گیری در تهران توضیحی درباره چگونگی روند رای گیری در این انتخابات داد و گفت: درحالی که در ساعات اولیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران هستیم و زمان زیادی تا پایان آن باقی است، حضور مردم بسیار بالا است و صف طولانی در بیرون از این حوزه رای گیری وجود دارد.
خبرنگار سی ان ان مساله اقتصاد در این دور از انتخابات ایران را برای رای دهندگان ایرانی بسیار پراهمیت خواند و گفت: رقابت نزدیکی بین دو نامزد اصلی حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی و ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصول گرا) در جریان است و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود و یا در همین دور مشخص شود.
شبکه تلویزیونی سی ان ان پیشتر انتخابات ریاست جمهوری ایران را در صدر خبرهای خود قرار داده و گزارش داده بود که رهبر معظم انقلاب جز نخستین نفرات در کشور بودند که رای خود را به صندوق انداختند.
سی ان ان به کرات این خبر را برای مخاطبان خود پخش کرد.

*** شبکه خبری سی ان ان حضور مردم در حوزه های رای گیری را ستودنی خواند
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با استقرار دو تیم خبرنگاری در تهران در گزارش های خود حضور مردم درحوزه های رای گیری را ستودنی خواند.
به گزارش روز جمعه ایرنا، ‘بکی اندرسون’ (Becky Anderson) خبرنگار منطقه ای سی ان ان با استقرار در حوزه انتخاباتی ‘حسینیه ارشاد’ نقش مجری مرکزی این شبکه تلویزیونی در تهران را ایفا کرد ، حضور رای دهندگان ایرانی در هوای گرم در پای صندوق های رای که (در حسینه ارشاد) حدود نیم مایل (حدود یک کیلومتر) توصیف کرد.
بکی اندرسون از حسینیه ارشاد گزارش داد: حوزه های رای گیری درایران روز پر مشغله ای را دارند.
بکی اندرسون گزارش داد: دو تا سه ساعت رای دهندگان ایرانی در صف های طولانی برای رسیدن به پای صندوق های رای و انداختن آرا خود در انتظار ایستاده اند.
خبرنگار منطقه ای سی ان ان گفت: این انتخابات رقابت بین روحانی و رئیسی است و نه تنها سیاست های داخلی ایران را برای سال های آتی ترسیم خواهد کرد بلکه تاثیر به سزایی بر سیاست های خارجی ایران خواهد گذاشت.
بکی اندرسون از فردریک پلتن خبرنگار دیگر سی ان ان در تهران مستقر در یکی از مدارس از وضعیت انتخابات در آن حوزه پرسید که پلتن گفت : حدود شش ساعت است که دراین حوزه رای گیری مستقر شده و تاکنون صف طولانی رای دهندگان در هوای بسیاری بسیار گرم امروز تهران کاسته نشده است .
پلتن افزود: گفته شده همواره حضور بسیاری زیاد مردم در انتخابات به نفع میانه روها است که در این دوره حسن روحانی آن را نمایندگی می کند.
پلتن گفت: با مردمی که با آنها صحبت می کردیم ، این انتخابات را بسیار مهم می دانند، دیدگاه دونامزد اصلی بخصوص در زمینه سیاست های اقتصادی کاملا متضاد یکدیگر بوده، حسن روحانی تعامل بیشتری با غرب و جهان بین الملل داشته و ابراهیم رئیسی خواستار خود اتکایی بیشتر است.
در ادامه این گزارش بکی اندرسون گفت: انتظار می رود و آنطوری که اطلاع داده شده رای گیری تا نیمه های شب ادامه خواهد یافت.
وی افزود: این دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده که با صفی نیم مایلی در اطراف این حوزه رای گیری مواجه ایم.
یکی از رای دهندگان حاضر درحوزه رای گیری حسینیه ارشاد درمصاحبه با مجری مرکزی سی ان ان گفت: برای دادن رای حدود شش ساعت در صف بوده است.
این رای دهنده ایرانی افزود: این انتخابات برای نسل جوان ایران بسیار مهم است برای این که خواهان انتخاب فردی هستیم، که ایده خوبی با دیگر جهانیان داشته باشد.
این رای دهنده ایرانی به سی ان ان گفت: ما می خواهیم به جهانیان نشان دهیم که ما دارای دمکراسی هستیم، چراکه برای ایرانیان بسیار مهم است که چه کسی قرار است رئیس جمهوری آنها در برابر جهانیان شود.
این رای دهنده ایرانی در پاسخ به این پرسش مجری سی ان ان که دونالد ترامپ لحنی متکبرانه علیه ایران دارد، گفت: من واقعا نمی دانم چرا رئیس جمهوری آمریکا این گونه رفتار می کند، چراکه مردم ایران مشکلی با مردم آمریکا ندارند.
بکی اندرسون در ادامه این گزارش افزود: می توان این انتخابات را بعنوان یک همه پرسی درباره توافق هسته ای دانست که یکی از نامزدها آن را فرصتی برای پیروز شدن در این انتخابات می داند و برای دیگری این گونه نیست.

***فرانس۲۴: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ با قرار دادن خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر خبرهای امروز (جمعه) خود گفت: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد.
یورونیوز نیز به پوشش خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.

***رویترز: حضور پررنگ ایرانی ها در انتخابات
خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) در گزارشی اختصاصی از شروع انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور پررنگ ایرانی ها خبر داد.
این رسانه انگلیسی با اشاره به تشکیل صفوف طولانی مردم ایران در مقابل شعب اخذ رای برای انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور نوشت: ۵۶ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی ایران واجد شرایط رای دادن هستند.
رویترز افزود: «رهبر عالی انقلاب (رهبر معظم انقلاب) پس از دادن رای گفت همه باید در این انتخابات مهم رای دهند … در ساعات اولیه رای گیری. مردم سرنوشت کشور را تعیین می کنند.»
به گزارش خبرگزاری های ایران، شعب اخذ رای ساعت ۶ بعدازظهر بسته خواهد شد که البته، غالبا این ساعت تمدید می شود. شمارش آرا از نیمه شب شروع می شود و انتظار می رود پس از گذشت ۲۴ ساعت از پایان رای گیری، نتیجه اعلام شود.

***رسانه های الجزایری: انتخابات ریاست جمهوری ایران بخوبی در حال برگزاری است
به گزارش خبرنگار ایرنا از الجزایر، اصحاب رسانه و خبرنگاران الجزایری درنخستین ساعات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران تصریح کردند که ایران تجربه بسیار خوبی در دموکراسی دارد و انتخابات مختلف را بدون شائبه و بسیار شفاف برگزار کرده و این انتخابات به خوبی درجریان است .
مردم الجزایر و به ویژه اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه این کشور به دلیل اهمیت ایران در جهان اسلام و همچنین تجربه دموکراسی از ابتدای انقلاب اسلامی ، توجه خاصی به انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان می دهند.
«فیصل مطاوی» روزنامه نگار شاغل در روزنامه الوطن (به زبان فرانسوی) و همکار روزنامه الکترونیکی «کل شیء عن الجزائر» گفت: ایران با نظام انتخاباتی خاص خود یک تجربه بسیار خوب در زمینه مردم سالاری ارائه می دهد.
وی افزود: در ایران دستگاه های نظارتی بسیار کارآمدی وجود دارد که برگزاری شفاف و بدون شبهه انتخابات ،چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست جمهوری را تضمین می کند .
مطاوی تصریح کرد که تحولات ناشی از پرونده توافق هسته ای و تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بر هم زدن بازی و کنار گذاشتن این توافق ،بر این انتخابات سایه می افکند و می تواند عاملی برای مشخص کردن گزینه انتخابی مردم برای ریاست جمهوری آینده باشد.
وی در خصوص روابط ایران والجزایر نیز گفت: روابط دو کشور، راهبردی و پایدار است و این روابط با تغییر رئیس جمهوری ها دستخوش تغییر نمی شود بلکه این روابط هر روز قویتر می شود زیرا دو کشور منافع مشترک زیادی دارند و باید دانست الجزایر شریک مهمی برای ایران در افریقا و در جهان عرب است.
«عبد الرزاق بوکبه» روزنامه نگار و نویسنده الجزایری نیز گفت: تجربه مردم سالاری ایران ، تجربه بسیار شاخصی است و به نظر می رسد رقابت اصلی در این انتخابات میان آقایان رئیسی و روحانی باشد.
از سوی دیگر خانم «فتیحه بوروینه»روزنامه نگار الجزایری گفت: طی سه سال گذشته روابط ایران و الجزایر روند رو به جلو بسیار مثبتی داشته است ، مقام های دو کشور دیدارهای زیادی با هم داشته اند و ایران و الجزایر در خصوص نفت نیز توافقات بسیار خوبی داشتند و تلاش کردند ثبات را به بازار نفت بازگردانند.
وی در ادامه گفت: سیاست های ایران و الجزایر در بسیاری از پرونده های منطقه ای و از جمله پرونده یمن و سوریه ،شبیه به هم است و به همین دلیل، انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مردم الجزایر مهم است زیرا ایران هم پیمان الجزایر است.
«حسن خلاص» مدیر مسئول روزنامه غیر دولتی «الجزائر» نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران با این انتخابات ثابت می کند که در مسیر ثبات و آرامش گام برمی دارد و نهادهای مختلف خود را به صورت دموکراتیک تثبیت می کند و این بگونه ای است که شایسته است جهان به آن احترام بگذارد.
وی افزود: نهادهای قانونی قدرتمندی در ایران وجود دارد که به خوبی می تواند در نهادهای بین المللی برای دفاع از منافع و حقوق کشور، نماینده مردم باشد.
حسن خلاص تاکید کرد : ایران در عین حال که هویت دینی و قومی خود را حفظ کرده، در مسیر میانه روی گام بر می دارد.
«عده فلاحی» پژوهشگر در مسائل جنبش های اسلامی و مشاور سابق وزیر امور دینی و اوقاف الجزایر نیز در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: این انتخابات ،دمکراسی موجود در ایران را به بهترین نحو ممکن به نمایش می گذارد ،نامزدها با آزادی و صراحت تمام به نقد برنامه های هم و نقد خود اشخاص می پردازند .
عده فلاحی تاکید کرد که چنین چیزی در (بیشتر) کشورهای عربی وجود ندارد، باید گفت درکدام کشور منطقه، رقابتی که میان نامزدهای انتخابات ایران می بینیم، وجود دارد؟

***بازتاب گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های ترکیه
آغاز رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های ترکیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه های خبری ترکیه این رویداد مهم را منعکس کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از آنکارا، خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبر بخش فارسی و ترکی خود از حضور مردم ایران در پای ۱۳۰ هزار صندوق رای در داخل کشورمان خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۵۶ میلیون ایرانی امروز می توانند در انتخابات رای دهند.
این رسانه در خبر اول خود مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات را در محتوای خبری خود منتشر کرده و نوشت: رهبر ایران مردم را به حضور در پای صندوق های رای فراخواند.
این رسانه همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در برخی کشورهای خارجی از جمله ترکیه نوشت: ایرانیان مقیم چین، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند و برخی کشورهای آسیایی به علت تفاوت افق و ساعت، زودتر از سایرین در رای گیری شرکت کردند.
روزنامه ینی شفق ترکیه نیز نوشت: مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهوری امروز پای صندوق های رای رفتند.
به نوشته این روزنامه، مردم ایران می توانند در ۱۳۰ هزار صندوق و بیش از ۶۳ هزار شعبه اخذ رای، از میان چهار نامزد اعلام شده، به یک نفر رای دهند.
این رسانه نیز ضمن بازتاب حضور مقام معظم رهبری در انتخابات، از قول معظم له نوشت: رهبر دینی ایران مردم را به شرکت گسترده در این انتخابات دعوت کرد.
شبکه خبری و تلویزیونی تی.آر.تی.خبر ترکیه نیز در گزارشی اعلام کرد که مردم ایران امروز برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پای صندوق های رای رفتند.
بنا به اعلام این رسانه، بیش از ۵۶ میلیون ایرانی می توانند آرای خود به نامزدهای مورد نظر را در ۱۳۰ هزار صندوق پیش بینی شده بیندازند.
این رسانه نیز با اشاره به حضور و مشارکت مقام معظم رهبری در این انتخابات، سخنان معظم له را در خصوص دعوت به مشارکت و حضور مردم در پای صندوق های رای منعکس و اعلام کرد که مردم ایران از میان چهار نامزد حاضر در رقابت، یک نفر را به عنوان رئیس جمهوری آینده خود انتخاب می کنند.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه نیز در خبر خود در خصوص انتخابات ایران با اشاره به آغاز مرحله اخذ آرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا اعلام کرد که مردم ایران می تواند تا ساعت ۲۰ با حضور در پای ۱۳۰ هزار به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.
بنا به گزارش این رسانه، ایرانیان بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن بیش از ۵۶ میلیون نفر هستند.
این رسانه همچنین در گزارش خبری خود با انعکاس حضور مقام معظم رهبری در انتخابات اعلام کرد که رهبر ایران مردم را به حضور گسترده در این انتخابات دعوت کرد.
این رسانه همچنین در سایت خود نیز تصاویر زیادی از حضور ایرانیان در شعب اخذ رای منعکس و منتشر کرد.

***تلویزیون دولتی عراق، حضور رهبر معظم انقلاب در اولین ساعات را مهمترین حادثه انتخاباتی توصیف کرد
تلویزیون دولتی عراق لحظاتی قبل دربرنامه ای ویژه با عنوان ‘نگاهی به انتخابات ایران’ روند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در ایران دنبال و حضور مقام معظم رهبری در اولین ساعات رای گیری را مهمترین حادثه در انتخابات ایران ذکر کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تلویزیون دولتی عراق موسوم به ‘العراقیه’ اعلام کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین ساعات شروع رای گیری، در پای صندوق آراء حاضر شد و رای خود را به صندوق ریخت.
العراقیه افزود که رهبر معظم انقلاب بعد از اعطای رای خود، خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد.
العراقیه در ادامه با حسن هانی زاده و صباح زنگنه دو تحلیلگر ایرانی پیرامون روند انتخابات و حضور گسترده مردم در اولین ساعات رای سخن گفتند.
شبکه های تلویزیونی عراق طی دو روز گذشته بصورت گسترده و در بخش های مختلف خبری رویدادهای مربوط به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران را پوشش می دهند.
شبکه دولتی العراقیه، طی سه روز گذشته ، هر شب میزگردهایی با حضور کارشناسان ایرانی و عراقی پخش کرده است و در همه بخش های خبری خود ، بطور مستقیم از تهران پخش زنده دارد.
رویدادهای مربوط به انتخابات ایران، طی روزهای اخیر در صدر اخبار شبکه های الفرات، آفاق، بلادی، الاتجاه و سایر شبکه های وابسته به گروه های مقاومت اسلامی و نیز سایر شبکه های عراقی از طیف های مختلف اعم از سنی و کردی، قرار داشته است.

***خبرنگار نیویورک ‌تایمز: طولانی ترین صف را در ۱۵ سال حضورم در تهران دیده ام
توماس اردبرینک خبرنگار نیویورک‌ تایمز در تهران ظهر امروز (جمعه) در صفحه توییتر خود با اشاره به ادامه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران و تجمع مردم در حسینیه ارشاد، نوشت: امروز طولانی ترین صف را در ۱۵ سال حضورم در تهران دیدم.
به گزارش ایرنا، اردبرینک در توییت کوتاهی نوشت: امروز در حسینیه ارشاد، طولانی ترین صف (مردمی) را در ۱۵ سال حضورم در ایران دیدم.

***مدیر خبرگزاری عراقی: برخی کشورهای عربی باید دموکراسی را از ایران بیاموزند
مدیر خبرگزاری النخیل عراق گفت: برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی، قطر و امارات باید از دموکراسی ایران بیاموزند و ببینند چه دیدگاه های مختلفی در این دموکراسی واقعی شرکت می کنند.
«محمدعلی الحکیم» که روز جمعه با حضور در حوزه رای گیری حسینیه ارشاد تهران، شاهد روند اجرایی برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: حضور امروز مردم ایران در انتخابات بسیار عالی است و ایران همچون همیشه نشان داد بهترین دموکراسی را در خاورمیانه دارد و هیچکس تا این لحظه نمی تواند بگوید رئیس جمهوری آینده چه کسی است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در دموکراسی ایران همه گرایش های مختلف چه در داخل و چه در خارج از کشور در انتخاباتی که اسوه برای منطقه است، شرکت می کنند.
وی ادامه داد: من بسیاری از انتخابات منطقه همچون عراق و لبنان را از نزدیک دیده ام، اما دموکراسی ایران بهتر از همه است چه برسد به کشورهایی همچون عربستان قطر و امارات که انتخابات ندارند.
الحکیم گفت: انتخابات با چنین دموکراسی باعث قوی تر شدن نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
مدیر خبرگزاری النخیل عراق تصریح کرد: حضور انبوه جمعیت در انتخابات ایران، مشت محکم و شوک بزرگی برای ترامپ، اسرائیل و کشورهای استعمارگر خواهد بود.

***گزارش لس‌آنجلس تایمز از صف طولانی ایرانیان برای شرکت در انتخابات در استانبول
خبرنگار روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز مستقر در استانبول در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ایرانیان مقیم استانبول امروز (جمعه) برای شرکت در انتخابات و ریختن رای خود، صف طولانی تشکیل داده اند.
به گزارش ایرنا، این خبرنگار در توییتر خود نوشت: صف طولانی ایرانیان در سرکنسولگری ایران در استانبول در یک ساعت گذشته طولانی تر شده است.
وی در توییتی دیگر تاکید نوشت: در اطراف سرکنسولگری ایران در استانبول روحیه شادی و نشاط پدید آمده و صدها ایرانی منتظر رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

***روزنامه سعودی به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری اعتراف کرد
روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط عربستان در شماره امروز جمعه مشارکت مردم کشورمان در پای صندوق های اخذ رای را با شکوه و پر شور توصیف کرد.
این روزنامه سعودی که به طور همزمان در ریاض و بیروت و لندن چاپ و منتشر می شود، ضمن اعلام این مطلب افزود: ایرانیان از ابتدای گشوده شدن صندوق های اخذ رای در تهران و سایر مناطق ایران به شدت از انتخابات استقبال به عمل آوردند.
الشرق الاوسط خاطرنشان کرد: بر اساس تصاویر انتشار یافته در شبکه تلویزیون ملی و رسمی ایران افراد حائز شرایط شرکت در انتخابات در صف های طولانی در انتظار انداختن رای خود به نامزد موردنظرشان در صندوق های اخذ رای بسر می برند.
به نوشته این روزنامه سعودی، مقام معظم رهبری جزو اولین کسانی بود که رای خویش را به صندوق ریختند و از مردم خواستند «در اسرع وقت» مشارکت گسترده ای به هم برسانند.
بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه ای اظهار داشت: « سرنوشت کشور دست آحاد مردم است که رئیس قوه مجریه را انتخاب می کنند.»

***گزارش خبرنگار فرانس ۲۴ از حضور رنگارنگ امروز مردم ایران در انتخابات
خبرنگار شبکه فرانسوی فرانس۲۴ رای دهندگان انتخابات امروز را رنگارنگ خواند و در صفحه توییتر خود تصاویری از حضور اقشار گوناگون پای صندوق های رای منتشر کرد.
صنم شنتیایی معروف به شنتیه خبرنگار فرانس۲۴ که برای پوشش اخبار انتخابات در ایران به سر می برد، با انتشار تصاویری از حضور رای دهندگان در شعب رای گیری نوشت: خانمی به من گفت که دلیل اصلی سفرش به ایران، رای به آینده جوانان بوده است.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ به صورت همزمان در ایران و در ۱۰۲ کشور برگزار شده است.

***رای الیوم: مردم ایران به طور گسترده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند
روزنامه فرا منطقه ای «رای الیوم» امروز (جمعه) با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران،‌ نوشت: مردم تهران و سایر مناطق ایران از نخستین ساعات رای گیری،‌ به طور گسترده پای صندوق های رای حاضر شدند.
رای الیوم افزود: ایرانی ها امروز (جمعه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای حاضر شدند که رقابت اصلی میان حسن روحانی که خواستار ادامه سیاست درهای باز با ابراهیم رئیسی که خواهان تقویت اقتصادی ملی است،‌ می باشد.
بر اساس این گزارش،‌ مردم تهران و سایر مناطق ایران از آغاز زمان رای گیری با حضور پای صندوق های رای، صف های طولانی ایجاد کردند تا رای خود را به صندوق بیندازند.
آیت الله «علی خامنه ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران پیش از انداختن رای شان در صندوق گفتند:‌ سرنوشت کشور در دستان ایرانی هایی است که رئیس جمهور را انتخاب می کنند.
وی که جزو اولین کسانی بودند که پای صندوق رای حاضر شدند،‌ از شهروندان ایرانی خواستند که به طور گسترده و در اولین فرصت ممکن برای رای دادن،‌حضور پیدا کنند.
این روزنامه همچنین نوشت: «علی اصغر احمدی»‌ رئیس ستاد انتخابات ایران نیز از مردم کشور خواست تا رای گیری خود را به ساعت های پایانی موکول نکنند.
وی گفت:‌ بنابر گزارش های دریافتی از استانداران سراسر کشور درباره حضور گسترده مردم پای صندوق های رای،‌ احتمال دارد که ساعت رای گیری در سراسر ایران تمدید شود.
احمدی افزود: روند رای گیری براساس گزارش های دریافتی از شهرهای مختلف، بسیار خوب پیش می رود.

*** خبرگزاری فرانسه: صفوف طولانی مردم، حال و هوای جشن و سرور است
خبرگزاری فرانسه نوشت: حال و هوای انتخابات امروز در تهران که با صفوف طولانی مردم در مقابل شعب اخذ رای همراه است، حال و هوای جشن و سرور است.
این رسانه فرانسوی نوشت: هیچ اتاقکی در شعب اخذ رای وجود ندارد و مردم آزادانه و بی پرده درباره نامزدهای شان بحث و گفت وگو و به همدیگر در پر کردن برگه رای کمک می کنند.
خبرگزاری فرانسه افزود: ایرانی ها که برای نخستین بار در ساعات اولیه صبح امروز (جمعه) به پای صندوق های رای آمدند، می گویند، دوست دارند دیگران را به بالاترین میزان ممکن برای حضور ترغیب کنند.

***عربی ۲۱: ایرانی ها در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری پای صندوقهای رای رفتند
پایگاه خبری عربی ۲۱ روز جمعه با انعکاس رویداد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران‌، نوشت:‌ مردم ایران با حضور در صف های طولانی،‌ پای صندوق های رای حاضر شدند.
این پایگاه خبری عربی، نوشت: مراکز رای گیری در سراسر شهرهای ایران از ساعت هشت صبح به وقت محلی باز شد و مردم تهران با حضور پررنگ و تشکیل صف های متراکم‌، رای خود را به صندوق انداختند.
پایگاه خبری عربی ۲۱ افزود:‌ رقابت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران میان حسن روحانی نامزد اصلاح طلب و ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرا است و شانس دو نامزد دیگر برای راه یافتن به دور دوم انتخابات کمتر است.
عربی ۲۱ با پوشش سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب،‌ نوشت: رهبر ایران جزو اولین کسانی بود که پای صندوق رای حاضر شدند و از شهروندان ایرانی خواستند که به طور گسترده و در اولین زمان ممکن برای رای دادن حضور یابند.
در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*