اولین جشنواره استانی بازی های بومی و محلی دانش آموزان عشایر

جشنواره بازی های بومی و محلی دانش آموزان عشایر استان روز گذشته در بیرجند برگزار شد.  همه با لباس های محلی آمده بودند تا در رقابت هایی شاد در کنار هم هویت ملی و منطقه ای شان را مطرح کنند. دانش آموزانی که با سخاوت عشایر و سختی های زندگی در کوچ و خشکسالی سال گذشته توانسته بودند مقام اول کشور را به دست آورند دانش آموزان عشایر امسال با همت خیران دلسوز در مرکز استان گرد هم آمده تا از نزدیک با هیئت داوران آشنا شده و در کنار یکدیگر مهارت های زندگی را از طریق بازی و سرگمی فراگیرند. رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر استان در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ما گفت: این جشنواره امسال برای اولین بار با کمک خیران به این شکل در سطح استان برگزار می شود. علی اصغر بیجاری با اشاره به اهداف این جشنواره یادآور شد: تقویت هویت ملی و منطقه ای، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی و سرگرمی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان عشایری ،فراهم کردن زمینه های همبستگی، تعامل، دوستی و رفاقت از جمله اهداف این جشنواره است.
وی افزود: ۸ شهرستان استان که دانش آموز عشایری در مقطع متوسطه اول دارند با ۱۸۰ دانش آموز دختر و پسر در جشنواره شرکت دارند البته هر منطقه عشایری بازی های مخصوص به خود را دارد علاوه بر این داورانی که این بازی ها را داوری می کنند نیز دارای کارت مربی گری بازی های بومی و محلی هستند.
بیجاری با اشاره به همت بزرگ خیران در این زمینه اضافه کرد: سال های گذشته این بازی ها در منطقه عشایری برگزار می شد و فیلم آن به دست داوران می رسید و امتیاز می گرفت اما امسال توانستیم دانش آموزان را به مرکز استان آورده و بازی ها را در سطح بالاتری اجرا کنیم. مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی گفت: بعد از انتخاب برگزیدگان مرحله استانی در مرداد ماه برگزیدگان کشوری در مشهد مقدس حضور یافته و به رقابت می پردازند. به گفته وی در این جشنواره بازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، لپر بازی و… انجام می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*