اخبار سیاسی ۲

 

طرح جنجالی قالیباف و انتقاد رئیسی از اشرافیت

هردو نامزد اصلی اصولگرایان این روزها با مواضع اقتصادی وارد میدان رقابت شده اند. حجت الاسلام رئیسی روز گذشته از عزت و کرامت گفت و اینکه همه قرار دادهای اقتصادی باید همراه با ایندو شرط باشد. وی همچنین نگاه اشرافی به مدیریت را مشکل مدیریت کشور دانست. از سوی دیگر از ستاد قالیباف شنیده شده است که بزودی او از یک طرح شگرف اقتصادی رونمایی می کند. ظاهرا این طرح با ادعای قالیباف به دو و نیم برابر کردن درآمد کشور مرتبط است. برخی معتقدند ادعای قالیباف همراه با بزرگنمایی است و عملی نیست؛ البته قالیباف نیز تا امروز تنها با یک جمله پاسخ منتقدان را داده است؛ کارنامه من نشان داده است که هرچه وعده دادم ام عملی کردم.

 گفته می شودمحمد نعیمی پور رییس ستاد انتخاباتی حزب اتحاد ملت گفته احتمال می‌دادیم برخی درصدد رد صلاحیت روحانی برآیند. از همین رو عده‌ای از برزگان جریان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا برای مبارزه با چنین فضایی تصمیم گرفتند تا با هماهنگی هم و با نظر آقای روحانی، آقای جهانگیری را راضی به حضور در صحنه انتخابات کنند. ایشان پس از مشورت با آقای روحانی این موضوع را پذیرفتند. شخصی مثل آقای جهانگیری رجل باسابقه و شناخته شده سیاست به حساب می‌آید و با پذیرفتن کاندیداتوری‌شان کار بزرگی انجام دادند. به احتمال زیاد پس از صلاح و مصلحت‌ها با آقای روحانی و بزرگان ایشان نظر خود را برای کناره‌گیری‌شان اعلام می‌کنند.به نظر نمی‌رسد که ایشان ستادی تشکیل دهد. اگر تشکیل شد آن زمان در مورد همکاری با ستاد وی صحبت خواهیم کرد.

هاشمی‌طبا: به نفع روحانی یا جهانگیری کنار نمی‌روم

سید مصطفی هاشمی طبا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ضمن تقدیر از شورای نگهبان به دلیل احراز صلاحیتش، گفت: برنامه‌هایم را به زودی به اطلاع مردم خواهم گذاشت و در آینده نزدیک نشست خبری برگزار خواهم کرد. من کاری با کسی ندارم و به نفع آقایان روحانی و جهانگیری یا دیگر کاندیدا کنار نخواهم رفت.

گفته می شود سعید جلیلی امروز با حجت الاسلام رئیسی دیدار کرد، ملاقاتی که شاید منجر به قول و قرارهایی بین این دو شخصیت اصلح از نگاه رهبر معنوی جبهه پایداری شده باشد. با کناره گیری سعید جلیلی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از چهره ها و رسانه های نزدیک به او، حمایت از رئیسی را بعنوان گزینه ی «اصلح» کلید زدند. جلیلی نیز اخیرا طی سخنانی از لزوم شناخت اصلح و کمک به او سخن گفته بود. او همچنین خطاب به هوادرانش گفته بود که کار آنها تازه شروع شده است و تا پایان انتخابات ادامه دارد. به نظر می آید انچه پیش از این تحت عنوان توافق قالیباف و رئیسی بر سر معاون اولی اقای شهردار طرح شده بود و از سوی نزدیکان قالیباف تکذیب شد و تنها شایعه ای برای گرم کردن تنور انتخاب خوانده شد، این بار در جلسه ی جلیلی و رئیسی مورد بحث قرار گرفته باشد.

ممنوع‌التصویری احمدی‌نژاد صحت ندارد

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در جمع خبرنگاران درباره شایعات مطرح شده مبنی بر مصوبه ممنوع‌التصویری احمدی‌نژاد گفت: شورای امنیت کشور هیچ مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری محمود احمدی‌نژاد نداشته است. وی تأکید کرد: اخبار منتشرشده مبنی بر ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهوری سابق کذب است.

روایت ضرغامی از پیشنهاد مشاوران کروبی در مناظره سال ۸۸

عزت‌الله ضرغامی در یادداشتی که کانال تلگرامی اش قرار داده از پخش زنده مناظره‌ها حمایت کرد و نوشت: در مناظره زنده، توانمندی‌های محتوایی، روحی – روانی و حتی فیزیکی نامزدها برای اداره کشور بهتر روشن می‌شود. داوطلب ریاست جمهوری باید به ابعاد کلان مأموریت خود آگاهی و اشراف داشته باشد و شخصاً بتواند برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را طرح و از آن دفاع کند. استرس برنامه زنده نباید مانع از این امر شود. در واقع او با میدان‌های سخت‌تری در آینده روبرو خواهد شد. تیم مشاوره‌ای آقای کروبی در سال ۸۸ پیشنهاد داد که در طول مناظره امکان ارتباط مستمر با نامزد مربوطه به منظور انتقال آمار و اطلاعات لازم فراهم شود که این پیشنهاد به دلیل فوق مورد قبول قرار نگرفت. مناظره‌های زنده در سال ۹۲، از دلایل اصلی برد جناب آقای روحانی بود. به نظر من هنوز مزیت نسبی ایشان در این حوزه برقرار است. ایشان قدرت بیان بالایی دارند و به آمار و ارقام هم مسلط‌‌اند.

 گفته می شوداسدالله بادامچیان با بیان اینکه در حال حاضر جمنا با حمایت از قالیباف و رییسی و موتلفه با حمایت از میرسلیم وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند، گفت: همین‌طور پیش می‌رویم تا در مناظرات نظر عمومی مردم مشخص شود و بر اساس بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسیم. بادامچیان درباره اینکه آیا ممکن است میرسلیم به نفع رییسی کناره گیری کند؟ تاکید کرد: این احتمال هم وجود دارد که رییسی به نفع میرسلیم کناره گیری کند.

زاهدی به جمع حامیان ابراهیم رئیسی پیوست

محمد مهدی زاهدی عضو کابینه دولت نهم و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌‌ای حمایت خود از کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی را اعلام کرد.متن این بیانیه به شرح زیر است:اینجانب با شناختی که از منش حجت‌الاسلام رئیسی و سوابق روشن علمی و مدیریتی ایشان و قاطعیت در برخورد با مفاسد اقتصادی دارم، مطمئنم که با حضور ایشان در راس مدیریت اجرایی کشور، نسیم خدمت وزیدن خواهد گرفت و نشاط وسرزندگی در کشور طنین انداز خواهد شد.

 

کدخدایی: سقفی برای تعداد نامزدها نداریم

کدخدایی، وجود هر نوع رویه را در شورای نگهبان نفی کرد و معتقد بود که هیچ رویه‌ای وجود ندارد و هر کسی که واجد شرایط باشد، مورد تایید قرار می‌گیرد.او در خصوص حد نصاب گفت: «شورا هیچ سقفی برای این موضوع ندارد.»سخنگوی شورای نگهبان در خصوص این سوال که آیا افراد صرف داشتن شرایط و شاخص‌های مدنظر شورا بدون در نظر گرفتن تعدادشان، پذیرفته می‌شوند، گفت: «اگر هر ۱۶۰۰ نفر ثبت‌نام‌کننده هم واجد شرایط بودند و شاخص‌های مدنظر را داشتند شورا اسامی همه آنها را اعلام می‌کرد.»در آخر از کدخدایی در خصوص کاندیدای بی سر و صدایی همچون محمد غرضی پرسیدیم که چه عاملی باعث شده ایشان در طی این چهار سال در داشتن صلاحیتش تردید ایجاد شود. کدخدایی گفت: «ایشان در شورا رای نیاوردند چون شورا بر اساس رای اکثریت صلاحیت‌ها را تایید می‌کند. در ضمن اعضا هم نسبت به دوره قبل عوض شده‌اند.»این مطلب در داتیکان منتشر شده است.

جزییات دیدار دو اصلاح طلب با رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام محسن رهامی درخصوص دیدار اخیر خود و حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا با مقام معظم رهبری، گفت: این دیدار در ادامه جلساتی بود که من در طول سال‌های اخیر، خصوصا دو، سه سال گذشته و قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، در سال ۹۲ و انتخابات مجلس در سال ۹۴، با مشاوران ارشد رهبری در تهران و همچنین تعدادی از مراجع، علما و برخی فقهای محترم شورای نگهبان در قم داشته‌ام. رهامی درخصوص فضای حاکم بر دیدار با مقام معظم رهبری هم بیان کرد: این دیدار حدود یک ساعت در فضایی بسیار مناسب و صمیمی و توام با تفاهم به طول کشید. رهبر انقلاب با حوصله و گشاده‌رویی مسائل مطرح شده از سوی ما را گوش کردند. امید است در آینده‌ و در فرصت مناسبی، بخش‌های بیشتری از این دیدار منتشر شود.او افزود: ما از مقام معظم رهبری تقاضا کردیم که دیدارها با ایشان تداوم پیدا کند که ایشان نسبت به این مسئله استقبال کردند و با آن موافقت کردند و ابراز علاقه‌مندی کردند که این دیدارها در فرصت‌های کوتاه‌تری انجام شود و در این مدت نیز گزارش‌هایی به صورت کتبی برای ایشان ارسال کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*