یادداشت امروز / نقطه سرخط…!!

۴۸ ساعت دیگر همه چیز تمام می شود و دوباره امواج خروشان و شلاق زن احساسات مردمی فروکش خواهد کرد و آرامشی بهت انگیز دوباره بر جامعه حاکم خواهد شد و دیکته نوشته شده افکار عمومی در امتحان انتخاب اصلح به پایان خواهد رسید و آنگاه دوباره نقطه سرخط.
یکی از طرفین این مسابقه به عنوان برنده دستش بالا خواهد رفت و بر صندلی ریاست خیابان پاستور جلوس خواهد کرد.
گرمای تنور انتخابات این دوره شاید طی چهار دهه بی نظیر بود، چه به لحاظ ماهوی و چه از منظر آسیب شناسی اجتماعی، این گرما برخی را سوزاند، این گرما اخلاق را سوزاند، شخصیت و آرامش را خاکستر کرد، هیزم این آتش گاه دروغ بود و گاه تهمت و پرخاشگری، این گرما نشان داد که چهره های سیاسی و شهیر ما نیز متاثر از فرهنگ حاکم بر جامعه اند و چون خود ما دچار فشارها و تنش های عصبی بوده و عکس العمل هایی را از خود بروز می دهند که نشان از چهره تهاجمی، کم منطق، سریع القضاوت و صدور حکم آنی آنان دارد.
هر چه بود تمام شد، حال نوبت مردانگی مردان مردی است که قول های سرخرمن دادند و در باغ سبز بر مردم نمایاندند.
اما در دود و مه ناشی از انتخاب ریاست جمهوری، شفافیت انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اصلا دیده نشد و کسی نگفت که انتخابات شوراها شاید به نوعی اهمیتش کم از ریاست جمهوری نباشد.
در انتخاب و فرم دهی شورایی که قرار است تغییراتی بنیادین و ریشه ای در شهرها بوجود آورند باید به دور از احساس و ورود به بازی های قومی و حزبی و رفیق بازی های مرسوم جدا دوری کرد.
شوراها مکانی برای دورهمی و شعبه ای از یک کافی شاپ نیست، شورا مکانی است که متخصصین و متفکرینی را در خود جای داده تا با نگاهی علمی توان شکل دهی به نیازهای اولیه اجتماعی را داشته باشند، شورا مکانی است که به جامعه شناسان، شهرسازان و اندیشمندان بزرگی نیاز دارد که بتواند شهری را در معرض نگاه عامه قرار دهد که در آن مبلمان شهری، عدالت اجتماعی، نکات ریز و دقیق شهرسازی، حمل و نقل عمومی، فرهنگ سازی و… رعایت شود، یادمان باشد که تخصص های شورایی باید همخوانی با مدرک تحصیلی داشته باشد و چهره هایی بر مسند مسئولیت بنشینند که خونی تازه و انگیزه جوانی و طراوت را در چهره های تکراری و محافظه کاری که فقط عضو اسمی شوراها هستند تزریق کند که توان ریسک در تغییر را داشته باشند و در فضایی کاملا شفاف پاسخگوی افکار عمومی، نشریات و ارباب جراید باشند و به شدت از پنهان کاری و تشکیل جلسات پشت درهای بسته خودداری کنند. شوراهای شهر و روستا باید به جایگاه اصلی خویش بازگردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*