همه باید به طرح توسعه محور شرق کشور کمک کنیم

مراسم اختتامیه اولین کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان در محل پایانه صادرات سنگ سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی برگزار شد.
نجابت مردم مانع توسعه استان
در این جلسه ابتدا دکتر کرمانی معاون برنامه ریزی و تجهیز منابع انسانی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه باید بدانیم که مسئولیت خوب و بد این استان و ایران اسلامی با ماست و مبنای کار ما باید عمل گرایی باشد، ضرورت همراهی و همدلی همگان برای توسعه استان را خواستار شد و گفت: خراسان جنوبی به لحاظ آموزشی ۵۰ هزار دانشجو دارد اما تنها ۱/۱ ارزش افزوده آموزش کشور در این استان محقق می شود.
وی با اشاره به اینکه از جمله خرده فرهنگ هایی که در استان مانع توسعه و پیشرفت می شود نجابت مردم است، اظهار امیدواری کرد: شاهد آبادانی ناشی از حمل و نقل ریلی و انتقال آب به استان باشیم.
منطقه ویژه نماد کارکرد دولت
مهندس آهنگران معاون هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی کشور نیز از راه اندازی منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان نمادی از کارکرد دولت نام برد و گفت: همه باید به توسعه محور شرق کشور که از بندر چابهار آغاز می شود و از مناطق ویژه اقتصادی زابل، خراسان جنوبی و دوقارون عبور کرده و به سرخس منتهی می شود کمک کنیم.
افزایش درآمد ها راه جبران فزونی هزینه هاست
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان دیگر سخنران این جلسه با تأکید بر ضرورت بسیج تمامی ظرفیت ها و امکانات دستگاهها و ساختارها در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، گفت: برای بودجه عمومی دولت در سال ۹۶ در لایحه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و اعتبارات حوزه های رفاه، آموزش و تحقیقات، دفاع و سلامت افزایش دارد. البته درآمدها در بودجه ۱۵۹ هزار میلیارد تومان و هزینه ها ۲۳۶ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان فزونی هزینه داریم که این روال باید اصلاح شود که با افزایش اعتبارات تملک دارایی بخشی از آن جبران می شود.
دکتر واعظ مهدوی با بیان اینکه راه دیگر جبران فزونی هزینه ها افزایش درآمدهاست، اظهار کرد: تجربه نشان داده که درآمد نفت قابل افزایش نیست و افزایش درآمد مالیاتی یک راهکار دیگر است که ۴۰ درصد واجدین پرداخت مالیات معاف هستند و از ۶۰ درصد باقیمانده هم ۲۵ درصد فرار مالیاتی دارند.
فضا باید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان
اظهار پشیمانی نکنند
وی بر لزوم شناخت دانشگاهها از صنعت و صنعتگران و ارائه راهکار برای توسعه و رشد تولیدات صنعتی از سوی آنها تأکید کرد و گفت: فضا باید به گونه ای باشد که تولیدکنندگان اظهار پشیمانی نکنند و مدیران استانی و کشوری باید با رفع موانع تولید، اعتماد تولیدکنندگان را جلب کنند.
بندر چابهار موتور محرکه محور توسعه شرق
دکتر کردی مدیرعامل منطقه ویژه چابهار نیز مسئولیت دانشگاههای مرتبط با صنعت و اقتصاد در شرق کشور را سنگین تر از سایر نقاط دانست و با مغتنم خواندن فرصت توسعه محور شرق در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، افزود: بندر چابهار موتور محرکه و سرآغاز طرح توسعه محور شرق است و هدف این طرح ایجاد پیوند عمیق بین مناطق ویژه مسیر محور شرق از چابهار و تا سرخس و از آنجا به کشورهای آسیای میانه می باشد.
دانشجویان و سرمایه گذاران استان
با قدرت به کارشان ادامه دهند
مهندس خرازیان از صنعتگران و صادرکنندگان برتر کشور در صنعت ماشین آلات راهسازی و معدن که به پدر این صنعت مشهور و بومی استان است نیز گفت: بیان سرگذشت زندگی من و صبر و تحملی که در برابر ناملایمات و مشکلات داشته ام بهترین کمک من به جوانان و به ویژه دانشجویان است. وی با اشاره به وجود استعدادهای فراوان استان در حوزه نیروی انسانی، افزود: از دانشجویان و صنعتگران می خواهم که ناامید نشوند و با قدرت به کارشان ادامه دهند زیرا ما در این استان و کشور در تمامی زمینه ها حرف برای گفتن داریم.
در بخش توسعه استان در آغاز راه هستیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی، توسعه و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه این استان منتظر سرمایه گذاری مهندس خرازیان می ماند، گفت: باید به احیای سرمایه گذاری بیندیشیم و امروز که کاهش تورم و زمینه ورود سرمایه گذاران به عرصه تولید فراهم شده، مصمم هستیم که با همت و همراهی بخش صنعت، دانشگاه و بخش خصوصی طرحی نو در استان دراندازیم. خانم سرافرازی برگزاری کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در صنعت استان را حاصل همراهی و همدلی دستگاههای اجرایی، دانشگاه، بخش خصوصی و به خصوص منطقه ویژه اقتصادی استان دانست و افزود: باور داریم که در بخش توسعه استان در آغاز راه هستیم.
ضرورت محترم شمردن تولید و سرمایه گذاری
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان هم داشتن معاش و معاد خوب را مستلزم تولید و سرمایه گذاری دانست و گفت: برای توسعه سرمایه گذاری یک حلقه دیگر باید در فرهنگ مردم قرار گیرد و آن این است که تولید و سرمایه گذاری را که به توسعه اقتصادی کمک می کند، محترم بشمارند و راه را برای سرمایه گذاری هموار کنند. مهندس صفدری زاده افزود: اعتقاد دارم اگر تمامی نیروهای استان بسیج شوند می توانیم با توجه به منابع غنی انسانی و طبیعی موجود، توسعه اقتصادی را در خراسان جنوبی شاهد باشیم.در ادامه از مسئولینی که در راستای ایجاد و توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی تعامل و همکاری داشته اند و با هدف ترویج فرهنگ خدمت به توسعه اقتصادی از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان تجلیل شد.
امضای دو تفاهم نامه منطقه ویژه اقتصادی استان
با منطقه آزاد چابهار و دانشگاه صنعتی بیرجند
قرائت بیانیه اختتامیه اولین کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی توسط دکتر مهرشاد رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند از دیگر برنامه های این جلسه بود. در پایان این کنفرانس ضمن قرائت بیانیه اختتامیه، تفاهم نامه های همکاری، منطقه ویژه اقتصادی استان با منطقه آزاد چابهار و دانشگاه صنعتی بیرجند به امضا رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*