سرمقاله / برات؛ چراغی که باید روشن بماند

برات؛ چراغی که باید روشن بماند
ادب یعنی رفتار سنجیده متناسب باموضوع. یعنی اینکه رفتارها را چنان تنظیم کنیم که هر موضوع متناسب با حوزه کارکردی خود تعریف شود. پس ادب را فقط رفتار با زیبایی گفتاری تعریف نمی کنند که خوب سخن بگوید و زبان به شعر و نثر باز کند، برای با ادب بودن باید زیبایی متناسب را به رفتار درآورد. مثلا در همین سنت نیکوی چراغ برات، ادب این است که رفتارها را درست مدیریت کنیم که هم یاد اموات به نیکی زنده شود و هم سنت های الهی و اوامر دینی احیا شود.
یکی از آموزه های دینی و سنت های الهی، حفظ حریم ها و حرمت هاست. پرهیز از اسراف و تبذیر است. چیزی که متاسفانه در برخی مناطق به اوج رسیده و از سنت برات ، میدان مسابقه تجمل ساخته است به گونه ای که وقتی به قبرستان می روی فکر می کنی به چهارشنبه بازار فروش کالا گام نهاده ای. در صحبت های مردم هم می شنوی که قبر مرده ما نباید کمتر از قبر دیگران باشد! یعنی باید آنقدر کالا بیاوریم که بالای دست همه بزنیم تا چشم همه در بیاید! غافلیم از اینکه اگر به زیارت اهل قبور رفتن این همه مورد تاکید است به این دلیل است که درس گیریم و عبرت و از این زاویه تازه چشم باز کنیم برای دیدن زندگی نه که مسابقه چشم و هم چشمی برگزار کنیم در حد المپیک!
این جا کلاس عبرت گرفتن است ، اما اگر درس نگیریم، دور نباشد که خود به عبرت دیگران تبدیل شویم . فکر می کنم در این حوزه باید طرحی نو درانداخت. بزرگان و معتمدین محلی باید نقش خود را در اصلاح کارهایی که ادب سوزی و فرهنگ ستیزی می کند، اقدام کنند. باید مسابقه تجمل را به جلوه تفکر و تدبر تبدیل کنیم تا حضورمان در قبرستان ها، هم فاتحه خوانی و گشایش برای اموات داشته باشد و هم فتح بابی باشد برای گام نهادن به صراط مستقیم. اگر ما به زشتی های اسراف و پلشتی های بی برنامگی پی ببریم، در کلام روشن معصومان، راه خواهیم یافت.
کلامی که حدیث است و همیشه تازه. و همیشه تازه می کند جان را برای ساختن جهان و جامعه بر مدار حقیقت. توجه داشته باشیم که برات را چراغ کرده اند تا راه فردا و مسیر اموات روشن شود پس مراقب باشیم این چراغ را خاموش نکنیم. مراقب باشیم شیطان تجمل و چشم و هم چشمی به قبرستان ها که قرار است آرامستان باشد، پا نگذارد که این گام شوم، نقمت آفرین است در روزی که باید برات رحمت و نعمت را یک جا از خداوند گرفت. مراقب رفتار مان باشیم و بزرگ تر ها برای اصلاح رفتار و پیرایش خرافه ها و….به جهاد فرهنگی برخیزند که این روح درگذشتگان را هم شاد می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*