۱۰ سال انتظار برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری بشرویه

مجتمع فرهنگی هنری بشرویه قریب به ۱۰ سال است که به صورت ناتمام به حال خود رها شده است این  پروژه از سال ۸۶ استارت خورده ولی به بهانه های مختلف از جمله نبود اعتبار هنوز  به نتیجه نرسیده و با توجه به اینکه در ماه های پایانی دولت یازدهم قرار داریم و طرح های ناتمام باید بر اساس برنامه ششم توسعه  تعیین تکلیف و غربالگری شوند امکان حذف این پروژه که مردم امید زیادی به آن بسته اند وجود دارد.
 وجود تعداد زیادی پروژه ناتمام در بشرویه
نماینده مردم فردوس ، طبس ، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوبا خبرنگار ما با ابراز نارضایتی از وجود پروژه های ناتمام زیادی در شهرستان بشرویه به رغم گذشت بیش از یک دهه از زمان شروع آنها اذعان داشت: بشرویه در سال ۹۵ با ۱۹  میلی متر بارندگی خشک ترین شهر کشور شناخته شد و این عمق محروم بودن را نشان می دهد. دکتر محمد رضا امیر حسنخانی با اشاره به وضعیت نامشخص اجرای پروژه های عمرانی در این شهرستان گفت: مجتمع فرهنگی هنری بشرویه پروژه دور هفتم مجلس شورای اسلامی است که من در آن دوره نماینده مردم بودم و در همان دوره نیز کارهای اولیه مانند اجرای فنداسیون و سوله نیز انجام شد اما متاسفانه بعد از گذشت یک دهه هنوز راه بجایی نبرده است.  وی با بیان این عبارت که در کل رویکرد مناسبی در مورد این  شهرستان وجود ندارد ، افزود: ما پیگیری هایی در این زمینه داشته ایم و بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه ۹۵ مقرر شد پروژه ها به بخش خصوصی برای اتمام واگذار شود که باید گفت متاسفانه در اجرای قوانین مصوب در استان و در شهرستان دچار مشکل هستیم. وی ادامه داد: با بررسی شاخص ها به این نتیجه می رسیم که شهرستان بشرویه یکی  از  محروم ترین شهرستان های استان است که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و مردم توقع دارند برایشان کاری انجام شود ولی به نظر می رسد برای این شهرستان کاری نشده است.دکتر امیر حسنخانی با بیان اینکه این شهرستان زادگاه علما و ادبای زیادی است ، بیان کرد : این حق مردم است که مکانی برای برگزاری جلسات و کنفرانس های علمی و ادبی و دعوت از ۴ مهمان را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه امید است  در بودجه ۹۶ با تدابیری که اندیشیده شده وضعیت این پروژه ها مشخص شود، گفت: بشرویه از داشتن بسیاری از ادارات و نمایندگی ها محروم است که امید است با نظر مثبت استاندار وهمکاری مدیران شرایط بهتری رقم بخورد.
هیچ بهانه ای قابل قبول نیست
نماینده شهرستان بشرویه در شورای اسلامی استان نیز با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای پروژه ها در این شهرستان مانند مجتمع فرهنگی هنری و استخر شنای آن به خبرنگار ما گفت: در دور سوم شورا در سال ۸۶ زمینی به متراژ ۲۳۶ هکتار برای فضای سبز در اختیار شهرداری قرار گرفت که از این میزان حدود ۴ هزار متر به اداره فرهنگ و ارشاد برای احداث ساختمان واگذار شد. مقیمیان با بیان اینکه در مرحله تفکیک همان پلاک توسط  مسکن و شهرسازی این میزان به حدود ۲ هزار و ۶۶۰ متر تقلیل یافت، افزود: محل تامین اعتبار مجتمع فرهنگی هنری اعتبارات تملک و  اعتبارات احداث آمفی تئاترهای استان  و ۲ درصد نفت بوده که از این محل سال هاست رقمی تخصیص نیافته است. وی ادامه داد: در حال حاضر گفته می شود در مقدار زمین باقیمانده امکان ساخت آمفی تئاتر وجود ندارد و نمی توان اعتباری به آن داد  ولی این بهانه قابل قبول نیست.
امکان حذف پروژه مجتمع فرهنگی هنری بشرویه
وی با تاکید بر اینکه نباید اختلافات بین اداره ای به مردم ضرر وارد کند، اذعان داشت: در برنامه ششم توسعه تمام طرح های ناتمام باید غربالگری شوند که امکان حذف این پروژه بعد از گذشت ۱۰ سال وجود دارد. مقیمیان با بیان این عبارت که شهرستان بشرویه از هر نظر محروم است ، تصریح کرد: بشرویه  نه تنها از  امکانات فرهنگی محروم است بلکه از بسیاری امکانات دیگر نیز بهره ای نبرده است.
مجتمع فرهنگی هنری بشرویه
 ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بشرویه نیز به خبرنگار ما گفت: در ابتدا زمین این پروژه در قالب سالن آمفی تئاتر به ما واگذار شده که بعدا زمین آمفی تئاتر آن گرفته شده و ما در حال پیگیری برای بر گرداندن آن هستیم .عباس سنچولی از عدم تخصیص اعتبارات مصوب بعنوان عامل اصلی در طولانی شدن پروژه یاد کرد و افزود: در حال حاضر پروژه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای فاز یک آن تاکنون ۱۸۶۱ میلیون ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۶۱۷ میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز داریم .
اعتبار  ۸ میلیون تومانی برای سال جاری
وی با بیان اینکه  برای فاز بعدی که شامل حصارکشی و دیوار کشی است تاکنون۱۵۰۰  میلیون ریال هزینه شده و به ۲۵۰۰ میلیون ریال دیگر نیاز است ، ادامه داد : در سال جاری ۲۰ میلیون ریال اعتبار استانی به پروژه تخصیص یافته که ۳۰۰ هزار تومان آن تاکنون پرداخت شده است. وی تصریح کرد:  از محل ۲ درصد نفت نیز  ۸۰ میلیون ریال به پروژه تخصیص یافته است ولی  تخصیص اعتبار مصوب ۱۸۰ میلیون تومانی ماده ۱۸۰ امسال صفر بوده که در مجموع امسال ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در این پروژه هزینه خواهد شد. وی تاکید کرد: با این میزان اعتبار مجتمع فرهنگی هنری بشرویه سالهای زیادی برای به ثمر رسیدن نیاز خواهد داشت.
هنوز تکلیف تغییر کاربری پروژه
 بعد از گذشت ۱۰ سال نامعلوم است
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان بشرویه نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار با تاکید بر اینکه ما مشکلی در واگذاری زمین برای سالن آمفی تئاتر نداریم ، اینگونه پاسخ داد که : زمین این مجتمع کاربری پذیرایی و جهانگردی دارد و هنوز تکلیف تغییر کابری آن مشخص نیست. محسن زیبائیان با بیان اینکه  مالکیت زمین مورد نظر دولتی است ، افزود: متولی آن در سال ۸۶ شهرداری یا هر ارگان دیگری که بوده بدون اینکه مالکیت آن را داشته باشد زمین را به اداره ارشاد واگذار کرده که این مساله باید مشخص می شد. وی ادامه داد: با این وجود ۲۶۴ متر به ارشاد واگذار  که فقط در این زمین ۱۸۰ متر زیر بنا در نظر گرفته شده است و بعد از ۱۰ سال هنوز ناتمام باقی مانده است. وی تصریح کرد: در صورت تعیین تکلیف تغییر کاربری ها این آمادگی وجود دارد که اداره راه و شهرسازی زمین مورد نیاز پروژه را در همان محل یا محل دیگری تامین کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*