۱۰۰ دهنه قنات در فردوس جان گرفت

بر اثر بارندگی های اخیر در شهرستان فردوس ۱۰۰ دهنه چشمه قنات که به طور کامل خشک شده بود دوباره زنده شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان فردوس با اشاره به بارندگی های نوروزی در این شهرستان اعلام کرد: طی چندین سال خشکسالی مزمن در استان ۱۰۰ دهنه چشمه قنات را به کلی از دست داده بودیم اما امسال مجدد روح تازه ای به این قنات ها دمیده شد و دوباره با اندکی  آب جاری شد. مهندس علیرضا مهمیز با تاکید بر اینکه خشکسالی های استان باعث شده تمامی قنات های شهرستان تحت تاثیر قرار گیرد و کاهش چشمگیری در کاهش دبی و یا خشک شدن آنها داشته باشد افزود: هنوز تا رسیدن به شرایط نرمال فاصله زیادی داریم. وی آمار قنات های این شهرستان را ۳۴۲ رشته اعلام کرد و گفت: در خشکسالی ۵۰ تا ۸۰ درصد این قنات ها با کاهش دبی مواجه شد که این موضوع برای کشاورزی شهرستان مشکلات زیادی را به وجود آورد.
وی به طور کلی وضعیت را نسبت به سال گذشته امیدبخش تر توصیف کرد و گفت: علاوه بر این امسال برای این منطقه با توجه به سرمازدگی که در آذر ماه گذشته داشتیم، تسهیلات کم بهره ای در نظر گرفته شده است که قرار است به صورت ۱۰ ساله با ۵ درصد سود در اختیار باغداران قرار گیرد. مهمیز میزان این تسهیلات را اعلام نکرد و افزود: رقم دقیق این تسهیلات هنوز مشخص نشده اما باغ داران انار و زعفران در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند.
هیچ مشکلی در پرداخت تسهیلات آبیاری
 تحت فشار وجود ندارد
مدیر جهاد کشاورزی فردوس با اعلام این مطلب گفت: امسال نیز مانند سال گذشته در پرداخت تسهیلات آبیاری تحت فشار به کشاورزان و باغداران کمک های بلاعوض ارائه می شود. وی دراین باره توضیح داد: بر اساس قانون برای هر هکتار باغ  ۷ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود، همچنین برای طرح انتقال با لوله نیز با توجه به اینکه ۸۰ درصد کمک دولتی است محدودیتی در پرداخت نداریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*