ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی استان نداریم

مدیرکل گمرکات استان گفت: کالاهای صادراتی خروجی استان از طریق گمرکات خراسان جنوبی در سال گذشته از نظر ارزشی ۸۴۴ میلیون و ۷۵۷ هزار دلار و از نظر وزنی ۳ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۴۱ تن بوده است.
رشد ۲۳ درصدی ارزش کالاهای صادراتی
 از مرزهای استان
مهندس خاشی در گفتگوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی افزود: بر اساس این آمار کالاهای صادراتی خروجی گمرکات استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد و به لحاظ وزنی ۸۹ درصد رشد داشته است. وی در خصوص تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی و مستمر با قاچاق کالا به ویژه از مبادی رسمی کشور، اظهار کرد: بحث مبارزه با قاچاق کالا از تکالیف قانونی گمرک می باشد به خصوص با توجه به ابلاغ قانون جدید در سال ۹۲ که گمرک را به مبارزه با کالاهای قاچاق در داخل اماکن گمرکی مکلف نموده است.
وی تصریح کرد: همه مسئولین از مبارزه با قاچاق کالا دم می زنند اما در عمل در بحث تجهیز گمرکات اقدام لازم صورت نمی گیرد.
هزینه نصب هر دستگاه پرتونگار
حداقل ۲۰ میلیارد تومان
به گفته مدیرکل گمرکات استان، نصب هر دستگاه پرتو نگار ایکس ری ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و برای تجهیز تمامی مبادی ورودی رسمی کشور به این دستگاه، اعتبار سنگینی نیاز است. از طرفی قانونگذار، تأمین امکانات مورد نیاز در مبادی ورودی رسمی کشور را بر عهده دولت گذاشته است. وی گفت: گمرک جمهوری اسلامی بر اساس اولویت ها، تجهیز مبادی ورودی رسمی کشور را پیگیری می کند و از آنجا که واردات بخش اعظم کالاها به کشور از بنادر جنوبی انجام می شود به لحاظ عقلی و منطقی باید اولویت نصب دستگاههای پرتونگار به مبادی که بیشترین واردات از طریق آنها صورت می گیرد، داده شود. مهندس خاشی با ذکر این نکته که در مرز ماهیرود یک گمرک رسمی و یک بازارچه مرزی داریم، گفت: میزان تردد کامیونها در بازارچه به مراتب بیش از گمرک رسمی است.
ضرورت کمک دولت به تجهیز گمرکات
وی با اشاره به اینکه روزانه از بندر شهید رجایی ۲ تا ۳ هزار کانتینر کالا وارد کشور می شود و کنترل این حجم کالا از عهده نیروی انسانی خارج است، افزود: از دو سه سال قبل با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی، فرایند ورود و خروج کالاها تسهیل و تسریع شد و در بندر شهید رجایی هم یکی دو دستگاه پرتونگار نصب گردید اما با توجه به حجم واردات کالا در این بندر نصب ۵ تا ۶ دستگاه پرتونگار آنهم از نوع جدید و به روز و پرسرعت نیاز است. وی همچنین گفت: گمرک در بحث مبارزه با قاچاق کالا هم باید از مدیریت ریسک استفاده کند و هم باید پاسخگوی تبعات کار باشد و این در حالی است که اعتباری برای تجهیز گمرکات نیز در اختیار قرار نمی گیرد. البته امیدواریم با توجه به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری، دولت هم بیش از پیش در این راستا کمک کند.
تهدیدی در بحث ورود کالای قاچاق از مبادی
 رسمی استان احساس نمی شود
مدیرکل گمرکات استان در ادامه، گفت: میزان واردات از مرزهای استان زیاد نیست و مرزهای خراسان جنوبی بیشتر صادراتی است و در نهایت ممکن است اقلامی چون احشام، تخم شاهدانه و گلپر به طور مستقیم از مرزهای استان وارد شود. برنج های پاکستانی هم اگرچه بعضا به مقصد استان وارد کشور می شود اما مبدأ ورود آن مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان می باشد و لذا تهدیدی در بحث ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی در استان احساس نمی شود و میزان واردات از مرز استان در سال گذشته حدود ۵ تا ۶ کانتینر بود که تحت نظارت دقیق گمرکات استان انجام گرفت.
تشکیل ۴ پرونده قاچاق در حوزه صادرات مشتقات نفتی
مهندس خاشی افزود: با اینحال برخورد قاطع و مستمر با قاچاق کالا از مبادی رسمی تکلیف ما و همه واحدهای گمرکی است و دولت نیز باید برای تجهیز مبادی ورودی گمرک استان همچون سایر نقاط کشور کمک کند. وی در پایان از تشکیل ۴ فقره پرونده قاچاق در حوزه مشتقات نفتی در بحث صادرات طی سال گذشته در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این پرونده ها در ماههای پایانی سال گذشته در استان تشکیل شده و مراحل رسیدگی قضایی خود را طی می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*