مدارس بزرگتر می سازیم

تلاش کنیم با توجه به تغییر رویکردهای تربیتی در آموزش و پرورش ایران از این به بعد مدارسی بزرگتر احداث شود.
نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان‌جنوبی با رویکرد ایمن‌سازی مدارس در سالن قلم چی بیرجند برگزار شد. جشنواره ای که هر سال از سال گذشته پرشورتر برگزار می شود و مهمانان کشوری زیادی را میزبانی می کند.
امسال نیز این جشنواره با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کشور و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و نیز استاندار خراسان جنوبی و تعدادی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در این مراسم با قدردانی از همت خیران مدرسه ساز در خراسان جنوبی به این نکته مهم در بحث مدرسه سازی اشاره کرد که گاهی فضاهای ساخته شده با رویکرد آموزش و پرورش در بحث های تربیت هنری، دینی، معرفتی و اجتماعی در کنار تربیت علمی کافی نیست. دکتر نوید ادهم مدرسه ها را مانند ظرفی دانست که باید قبل از ساخت خیرین بدانند این ظرف برای چه در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد بنابراین ساخت مدرسه هایی که تنها برای یک جمعیت ۴۰ تا ۵۰ نفره باشد باید از دستور کار خارج شود. وی از خیران مدرسه ساز که نقش ویژه ای در ساخت بناهای آموزشی دارند، با در نظر گرفتن این موضوع که یک مدرسه مناسب مدرسه ای است که از امکانات آزمایشگاهی، ورزشی، کارگاه های هنری، نمازخانه مناسب و… به خوبی بهره مند باشد خواست تلاش کنند مدرسه های بزرگتری بسازند تا بتوانند این ظرفیت ها را نیز برای دانش آموزان فراهم کنند. ادهم با اشاره به وجود ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور گفت: از این تعداد، حدود ۴۳ هزار مدرسه زیر ۵۰ نفر هستند در حالی که به نظر بنده هیچ توجیهی ندارد چراکه در یک مدرسه ۲۵۰ تا ۵۰۰ نفره می توان به کتابخانه، سالن ورزشی، نمازخانه و آزمایشگاه های گوناگون فکر کرد اما در یک مدرسه با ۴۰ دانش آموز داشتن چنین فضاهایی دور از دسترس می شود. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور معتقد است اینک در برخی قسمتها مرحله مدرسه سازی را پشت سر گذاشته ایم و باید در تجهیز و نرم افزار، مدارس را یاری کنیم علاوه بر این لازم است خیرین ما مانند همیشه بعد از ساخت مدرسه در هزینه های جاری مدرسه نیز ما را یاری کنند.
تحقق ۶۵ درصد تعهد خیران
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ‌نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره خیرین مدرسه ساز سالی یک بار در سطح شهرستان‌ها و سپس در سطح استان برگزار می‌شود، گفت: از سال ۸۴ تاکنون در خراسان جنوبی حدود ۷۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سوی خیرین برای مدرسه‌سازی تعهد شده است. محمد رضا بیکی افزود: از این مقدار تعهد خیرین استان تاکنون ۷۰ درصد آن محقق  و هزار و ۴۳۹ کلاس درس ساخته شده است. وی با قدردانی از تلاش خیرین ابراز امیدواری کرد امسال نیز مانند سال های گذشته تعهدات زیادی در بخش مدرسه سازی و مقاوم سازی محقق شود. وی تعهد سال گذشته خیران مدرسه ساز در استان را ۱۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۶۵ درصد از این اعتبار محقق شده که از این مقدار حدود ۱۱ میلیارد تومان برای احداث بنا و ۳ و نیم میلیارد تومان صرف تجهیزات و وسایل کمک آموزشی شده است.
هدیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با اشاره به این که دولت تلاش میکند بسیاری از امور را به مردم بسپارد گفت: ثابت شده هر کاری که به مردم سپرده شود سرعت و دقت بیشتری در انجام آن است به همین دلیل تلاش کرده ایم بدنه دولت را چابک کنیم. دکتر واعظی مدرسه سازی را جزو بهترین اموری دانست که در خراسان جنوبی توانسته با همت خیران بسیار به دولت کمک کند، که این موضوع مانند همان سفارش های مهم در بحث اقتصاد مقاومتی است.که خراسان جنوبی ها در این مورد لایق قدردانی و تشکر دولت هستند. وی با ابراز خشنودی از شرکت در این مراسم قول داد در هوشمند سازی یکی از مدارسی که توسط خیرین ساخته شده است کمک کند. وی به این نکته نیز اشاره کرد باید تلاش کنیم اینترنت به روستاهای استان هم راه یابد تا دانش آموزانی که به لحاظ رفت و آمد مشکل دارند از طریق اینترنت به راحتی از امکانات آموزشی بهره مند شوند. دکتر واعظی اعلام کرد: تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیون تومان پروژه در بخش آی تی در خراسان جنوبی به بهره برداری رسیده است. وی با اشاره به سفری که قرار است به همراه نماینده شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان به این شهر ها داشته باشد اعلام کرد: قرار است همه ۲۸ شهر استان به نسل سوم تلفن همراه مجهز شود که تعدادی از آن ها در همین سفر انجام خواهد شد.
ساخت ۳۷ درصد مدارس کشور توسط خیران  
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در این مراسم با اعلام اینکه ۳۷ درصد مدارس کشور توسط خیران مدرسه ساز ساخته شده است گفت: هم اکنون ۶۵۰ خیر مدرسه ساز در ایران و بیش از هزار خیر در خارج از کشور با این نهاد مشارکت دارند که این موضوع باعث شده جامعه خیرین مدرسه ساز بتوانند ۳۷ درصد از مدارس کشور را احداث کنند. دکتر حافظی با ارائه گزارشی از این نهاد افزود: از این پس تلاش خواهیم کرد تعداد بیشتری از خیرین را در کنار هم قرار دهیم و ساخت مدارس بزرگتر را آغاز کنیم. مدیر آموزش و پرورش بیرجند نیز با قدردانی از خیران مدرسه ساز یاد آور شد: آموزش و پرورش بیرجند افتخار این را دارد که از محل این مدارس تحصیل کرده های زیادی را به کشور و جهان تقدیم کند. حسینی افزود: ما در مدارسی که خیرین ساخته اند دانش آموزانی داریم که بیش از ۷۰ درصد رتبه کنکور زیر هزار داشته ایم، رتبه یک رقمی کشوری داشته ایم،رتبه پژوهشگر برتر کشور و …. داشته ایم. وی یادآور شد: بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ دانش آموز در رشته های مختلف در ۶۶ رشته مشغول مسابقه هستند و ۲۷۰ مدرسه نماز جماعت را برگزار می کند. در پایان این مراسم از خیران مدرسه ساز استان قدردانی و هدایایی به رسم یادبود به آن ها تقدیم شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*