آخرین خبر :

المان های نوروزی از نگاه مردم

با فرا رسیدن ایام نوروز و فصل بهار، همه به فکر آغازی نو، چه در زندگی و چه در مسائل ظاهری هستند. در این راستا هر ساله شهرداری های شهرهای مختلف همراه با مردم، ضمن خانه تکانی و توجه بیشتر به پاکیزگی شهرها با آذین‌بندی، نصب نمادها و المان های شهری به استقبال بهار و نوروز می‌روند. شهرداری بیرجند امسال  با رویکردی متفاوت در استقبال از نوروز ۹۶ به این موضوع پرداخته است.
شهرداری بیرجند همگام با نو شدن طبیعت به زیباسازی فضای شهری اقدام کرده تا مسافران نوروزی با ثبت تصاویر زیبا در این شهر، خاطره‌ای به یاد ماندنی از سفرشان به یادگار داشته باشند. اگر چه شاید در چشم ناظری از دیگر استان‌های کشور اقدامات انجام شده در بیرجند چندان ویژه ، خاص و یا چشم نواز  نباشد، اما  می توان گفت در مقایسه با المان های نوروز ۹۵ در سال جاری شاهد وضعیت مطلوب تری در شهر بودیم که تا حدودی توانسته بود نظر مردم را جلب کند.
البته  شهرداری بیرجند علاوه بر نصب المان‌های نوروزی با اقدامات دیگری از جمله کاشت گل و گیاهان چشم‌نواز، نورپردازی‌های متنوع، رنگ‌آمیزی دیوارها و جداول و استفاده از سنگ با طراحی ها و نقاشی های مختلف تلاش کرده تا فرا رسیدن بهار را در شهر جلوه‌گر کند.
نظر شهروندان و مسافران نوروزی
یکی از شهروندان بیرجندی با ابراز رضایت مندی از برخی المان های نوروزی به خبرنگار ما گفت: من امسال از زاهدان و مشهد میهمان داشتم و موقع گشت و گذار در شهر برخی از المان ها مانند المان میدان ابوذر و میدان امام از بقیه چشم نواز تر به نظر می رسید.
نظر یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در مورد المان های نوروزی این بود که شهرداری برای طراحی و اجرای المان های شهری هزینه زیادی نمی کند اما بیرجند بعنوان مرکز استان باید نمادها و المان های خاص تر و ویژه تری داشته باشد. این شهروند بیرجندی نورپردازی برخی خیابان های شهر را جالب و دیدنی عنوان کرد .
زن و شوهر مسنی که از مشهد میهمان شهرمان بودند و در ایام نوروز در سطح شهر گشت وگذاری داشته اند در این زمینه به خبرنگار ما گفتند : المان های نوروزی نسبتا خوب به نظر می رسند ولی میشد بهتر از اینها کار کرد چون بیرجند مرکز استان است و  مردم بیشتر انتظار دارند اما می توان گفت در مقایسه با سالهای گذشته شهر بیرجند زیباتر و قشنگ تر شده است .
دیگر شهروند بیرجندی که اصالتا شمالی است و در حال عکس گرفتن فرزندش  با خانه کاه گلی که نماد خانه مادر بزرگ است و در خیابان مدرس جلوه گری می کند نیز به خبرنگار ما گفت: این المان خیلی قشنگی است و چترهای میدان ابوذر نیز به نظر من بسیار جالب بودند هم چنین سنگ های نقاشی شده در برخی خیابان ها و میدان ها هم به نظر من جالب بودند. یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز که رضایت چندانی از المان های نوروزی نداشت و معتقد بود المان چشم نوازی را در شهر ندیده به خبرنگار ما گفت: به نظر من باید در چند میدان  شهر بیرجند المان ثابتی که نمادی از محصولات زرشک، زعفران، عناب و هم چنین صنایع دستی استان باشد،  نصب شود تا در ذهن مسافران و گردشگران ماندگار بماند در صورتی که امسال هم شاهد نصب  برخی المان های تکراری مانند خانه های کاه گلی در سطح شهر بودیم .
وی ادامه داد: المان های سالهای گذشته مانند شترهایی که بار لوله دارند و در ورودی بیرجند از سمت مشهد نصب شده اند یا نماد سنت قالی بافی که در میدان ابوذر نصب شده بود بسیار جذاب به نظر می رسید که امسال نظیر اینگونه نمادها کمتر به چشم می خورد.

رضایت نسبی مردم از المان های نوروزی
نماینده شورای شهر بیرجند در کمیته زیبا سازی شهرداری  در گفت وگو با خبرنگار ما از صرف اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای اجرای طرح استقبال از بهار ۹۶ در شهر بیرجند خبر داد. وی با بیان اینکه به نظر می رسد مردم از المان های نوروزی رضایت نسبی داشته اند، گفت: طی دو سال گذشته شاهد عدم رضایت مردم از وضعیت المان های نوروزی در شهر بیرجند بودیم که بر همین اساس شورا تصمیم گرفت در کمیته زیباسازی تغییراتی را اعمال کند که استفاده بیشتر از رنگ و ایجاد شادابی و نشاط در المان ها و میادین از جمله این تغییرات بود .
ادامه نورپردازی در خیابان های بیرجند
دکتر بهترین با بیان اینکه ۴۵۰ اثر در قالب المان های نوروزی به دبیرخانه کمیته ارسال و در مجموع ۲۰ اثر مورد پذیرش واقع شده ، افزود: استفاده از فرهنگ بومی و آداب و رسوم محلی ، کاشت گل در میادین شهر با صرف هزینه زیاد که  طراوت و شادابی خاصی در شهر ایجاد کرده و نورپردازی در خیابان های معلم، جمهوری و روبروی پارک توحید از جمله تغییراتی است که در سال جاری در اجرای طرح استقبال از بهار شاهد بوده ایم. وی از ادامه اجرای طرح نورپردازی در خیابان های بیرجند خبر داد و گفت: برای خارج ساختن شبهای بیرحند از حالت مردگی طرح نورپردازی خیابان ها فاز به فاز ادامه خواهد داشت .
پیش بینی ۱۴۰ میلیون تومانی برای بازسازی ورودی های بیرجند
وی با بیان این  که مشکل  ورودی های شهر بیرجند با المان های نوروزی مرتفع نمی شود، اذعان داشت: ورودی های بیرجند از سمت خوسف و زاهدان نیاز به کار بیشتری دارد که در بودجه ۹۶ اعتبار ۱۴۰ میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته شده است. دکتر بهترین وضعیت ورودی بیرجند از سمت مشهد را نسبت به بقیه ورودی ها بهتر عنوان کرد و افزود: بازسازی ورودی های شهر بیرجند به کار اساسی و زیر بنایی نیاز دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*