اختصاص ۱۰ درصد تسهیلات رونق تولید به معوقات بانکی کارخانه ها

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران به بیان مهم ترین دستاوردهای این حوزه در سال گذشته پرداخت و از عارضه یابی و رصد مشکلات واحدهای صنعتی در استان مانند: مشکلات بانکی، بدهی های تامین اجتماعی و مالیاتی، اقساط معوق بانکی و مشکلات فروش در بازار بعنوان یکی از کارهای مثمر ثمر دولت با تشکیل ۲۲ کارگروه تسهیل رونق تولید در استان یاد کرد.
پرداخت تسهیلات ۲۱۰ میلیاردی به واحدهای صنعتی  
مهندس شهرکی با اشاره به اینکه اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی با مشکل تامین سرمایه درگردش و کمبود نقدینگی و موانعی در دریافت تسهیلات بانکی روبرو بودند، اذعان داشت:پرداخت تسهیلات به این واحدها در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا در مجموع به ۴۵۰ واحد مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومانی پرداخت شده که ۱۷ واحد تسهیلات ۵۵ میلیاردی را بصورت مستقیم از بانک ها دریافت کرده اند.
اختصاص   ۱۰ درصد تسهیلات رونق به بدهی های بانکی
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه بیشتر این تسهیلات صرف پرداخت بدهی های قبلی واحدها شده، اینگونه پاسخ داد که : فقط ۱۰ درصد تسهیلات صرف پرداخت بدهی های بانکی واحدها شده ولی در هر صورت بدهی های واحدها از این طریق استمهال شده و فرصتی برای ادامه تولید برایشان فراهم شده که خود رونق واحدها را در پی داشته است. وی از ادامه پرداخت این تسهیلات در سال جاری خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ واحد تولیدی در مرحله پرداخت این تسهیلات قرار دارند که پرونده آنها جاری است.
۲۵ درصد واحدهای صنعتی در استان تعطیل هستند
وی هم چنین به تعطیلی ۲۵ درصدی واحدهای صنعتی در استان اشاره کرد و افزود: در بازدید میدانی از ۴۰۰ واحد صنعتی استان این رقم حاصل شده که ۷۰ واحد صنعتی تولیدی شناسایی شده پروانه صنعتی آنها دیگر وجود خارجی ندارد و صنایع مقطعی بوده اند که نگرانی زیادی از تعطیلی آنها نداریم.
رفع موانع برسر راه پرداخت تسهیلات سیمان باقران
وی در ادامه این نشست به تشریح وضعیت سه طرح بزرگ اقتصادی در استان شامل سیمان باقران ، کک طبس و فولاد قاین پرداخت و  گفت: سیمان باقران در حال بهره برداری است و می توانیم برای اطمینان بخشی در این زمینه با حضور خبرنگاران بازدیدی از پروژه داشته باشیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به اشتغالزایی ۳۵۰ نفری این کارخانه اشاره کرد و افزود: بر سر راه پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیاردی سرمایه در گردش به سیمان باقران موانع زیادی از جمله تامین وثیقه ،سهم مالکانه ، مشکل در ماده ۱۴۱ و ….  وجود داشته که  تمامی آنها رفع شده وبزودی پرداخت خواهد شد.
افتتاح کارخانه کک طبس تا خرداد
مهندس شهرکی از وجود اختلاف بین سهامداران، موانع در ماده ۱۴۱ ، بدهی های قبلی و ناقص بودن طرح کک طبس از موانع راه اندازی این مجموعه یاد کرد و افزود: پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیاردی این کارخانه توسط بانک در دستور کار قرار گرفته و تا کنون ۷ میلیارد تومان نیز پرداخت شده که امید است تا اواخر اردیبهشت ماه یا حداکثر اواخر خرداد ماه به بهره برداری برسد.
بهره برداری از فاز یک فولاد قاین در نیمه اول امسال
وی به وجود پیچیدگی مساله در پروژه فولاد قاین اشاره کرد و ادامه داد: اختلاف سهامداران در این پروژه بیشتر بود و برخی ازآنها حاضر به تزریق منابع نبودند که دولت با افزایش سهم خود از ۳۵ درصد به ۴۹ درصد این مشکل را حل کرد که مدیریت پروژه هم با سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
وی به تامین ۱۷ میلیون یورویی از طریق فاینانس برای این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: امید است درنیمه اول امسال فاز یک فولاد قاین نیز به بهره برداری برسد .
وی با اشاره به طرح موضوعاتی مانند مشکل تامین آب برای این پروژه اذعان داشت : لازمه ایجاد اشتغال و پیشرفت، تامین زیر ساخت ها است بنابراین این زیرساخت باید در سطح کلان استان پیگیری و رفع شود چرا که با بهره برداری از این طرح ها در سال جاری پیش بینی می شود برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد شود .
شروع عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی
وی به شروع عملیات ژئوفیزیک هوایی در ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی از پهنه استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مجموع ژئوفیزیک هوایی در کشور ۳۵۰ تا ۵۵۰ هزار کیلومتر خطی بوده که سهم ما در سال گذشته ۲۵۰ هزار کیلومتر بوده است.
آغاز عملیات برداشت ازمعدن طلای هیرد نهبندان
وی به آغاز عملیات برداشت از معدن طلای هیرد نهبندان با همکاری ایمیدرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پس از اولین استخراج از این معدن و انتقال به کارخانه طلای موته در صورتی که مورد پذیرش قرار گیرد، کارخانه طلا در استان احداث خواهد شد که امید می رود تا پایان سال این پروژه نیز وارد فاز اجرایی شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از آزاد سازی ۹۰۰ محدوده معدنی و صدور ۵۱ مورد پروانه بهره برداری جدید در حوزه معدن خبرداد و اذعان داشت:  بیشترین ظرفیت استخراجی معادن استان در خود استان مصرف می شود که گام بزرگی در جلوگیری از خام فروشی به شمار می رود و در حال حاضر فقط ۵ درصد ظرفیت تولیدی معادن ما به خارج استان می رود که عمده آنها سنگ های تزئینی است.
رشد ۴۰ درصدی ارزش صادرات کالا ازاستان
شهرکی به برگزاری ۱۷ نمایشگاه تخصصی در سال گذشته و راه اندازی سایت نمایشگاه های دائمی استان در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: ارزش صادرات کالاهای تولیدی استان در این مدت ۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۴ که ۲۹ میلیون دلار بوده رشد ۴۰ درصدی را نشان می دهد.
وی صادرات گمرکی استان را ۱۸۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در مجموع ارزش کالاهای خروجی از گمرکات استان ۸۴۵ میلیون دلار بوده است.
ورود دام افغانستان از بازارچه دو کوهانه  
وی به توافق افغانستان برای ورود دام از بازارچه دوکوهانه به استان اشاره کرد و افزود: مجوز خرده فروشی در ماهیرود نیز اخذ شده که بعد از راه اندازی منطقه ویژه ۴۱ قلم کالا مجوز خرید و فروش را خواهند داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*